• Anotherone

    Hejdå paddan hej aktiviteter!? Ensam med tvillingar som inte vill sova tidigt osv.

    Jobbigt att inte kunna ha samma rutiner!
    Vi har försökt ordna stationer för barnen där de kan sysselsätta sig. Så att inte allt finns på samma ställe för då blir det bara kaos.
    Och så är man där och försöker få igång dem med något. Klarar de sig 7-8 min så hinner man påbörja, sen får man kanske vara med dem igen en stund så att man sen kan få loss några minuter till. 
    Vill någon av dem vara med dig och tex laga mat så kan hen ju stå med vispar och andra tillbehör och "hjälpa" och den andre kan rita eller dega vid köksbordet samtidigt?
    Stor mjuk matta med duplo som snabbt kan knytas ihop och läggas bort?
    Bläddra i tidningar och böcker.
    Småbilar på en tavellist på väggen som kan åka fram och tillbaka.
    Kulram.

    All heder åt dig som försöker hålla skärmarna borta som motvikt till att de har större tillgång hos sin pappa. Vi resonerar på samma sätt.

  • Anotherone
    cosinus skrev 2023-02-13 14:55:53 följande:

    Eftersom de är två kommer de alltid ha valet att reta brorsan om de får för tråkigt eller är för rastlösa. Det i kombination med liten lägenhet är en utmaning, iaf om dina söner har någon form av likhet med mina (dock inte tvillingar men två år mellan).

    När de var yngre så lade jag massor med tid på att de faktiskt skulle bli fysiskt trötta. Vi kunde gå 5 km för att köpa lördagsgodis. Tog 3 timmar, i skogen, förbi ett klätterträd, förbi lekplatser och lite mellis på vägen o s v. Sen hade man godiset som distraktion på vägen hem och då gick det oftast fortare. Hade oftast vagn/pulka med ifall de ville vila en stund men oftast körde jag den tom eller med lite extra kläder i.

    Hemma så kunde de då sen fokusera en stund på typ playdoh, lego, vattenlek och såna saker. När de blev lite större börjad de bygga pärlplattor (finns möster på nätet på typ super mario, pokemons och annat).

    Men jag tror nyckeln ligger i att vara ute mycket.

    Sen vore det ju guld om pappan kunde gå med på att ha lite tidigare läggningar/mornar. Blir ju värre än en tidsomställning varje vecka för killarna. Men jag fattar att det är utom kontroll för dig. Men kanske be förskolan prata med pappan? De måste ju märka att de är dödströtta första dagarna hos dig och kommer det från någon annan kanske han tar in det.


    Exakt så har vi resonerat med vår äldsta. Och han kunde långt uppe i åldrarna själv föreslå en butik långt bort när det var lördag (= köpa godis) eller vilja gå ut och skjuta boll på ett bandymål tillsammans med någon av oss vuxna eller en kompis för att det liksom var normaliserat att vara ute. Men att en sån sak som att gå en omväg förbi en kul lekpark. Fortsätta vara ute när man kom hem från föris vid 15-15:30 pga barnet var liksom redan påklätt och klart. Jag minns när han lärt sig cykla, då ville han ju ut hela tiden så jag kombinerade det med min egen träning nere på sportfältet. Du cyklar och jag springer

    Kan kräva förberedelser i form av att man inte behöver laga ny mat varje dag utan att det finns köttfärs/soppa/kyckling eller vad det nu är att värma. Sånt sparar sjukt mycket tid i vardagen. Tid att lägga på annat, som barnen tex. 
  • Anotherone
    Loveydovey skrev 2023-02-14 13:15:56 följande:

    WOW jag är så vansinnigt tacksam för att ni tagit er tid att skriva här, era texter och svar kommer jag att läsa MÅNGA gånger! <3 
    Helt otroligt vad man får ut av ett inlägg här Skrattande 
    Igår försökte jag lägga de vid 18:30 men precis som ni nämnde så blev den rastlösa pojken då på ret-humör och bet den lite lugnare trötta pojken hårt i tån 2 ggr så det blev ett mindre kaos. Försökte även läsa saga men han släckte sänglampan, skrek och tjoade men det lossnar nog med tiden...
    Men trots att de somnade relativt sent så vaknade de gladare än vanligt och framför allt började det inte frågas efter iPad:en direkt (har inte ens tagit med mig de från pappan nu) 
    Jag älskar också att vara ute så nu när det är ljusare kommer jag försöka att vara ute tills det mörknar, de var sjuka mycket i vinter och då ville de till slut inte gå ut alls utan bara ligga inne och kolla padda och TV... och jag blev mer och mer bekymrad... till sluttog jag till detta forum igår och nu skiner solen och allt känns lättare!
    Just det, jag har inte nämnt att jag har de mån tis fre lör så då blir det ju ÄNNU tokigare med tiderna för de... pappan är nattmänniska så att be honom gå upp tidigare/lägga de tidigare är en fight jag inte vill ta dessvärre
    men känner mig hoppfull om att vända på deras dygnsrytm nu ändå med hjälp av era tips och aktiviteter! Glad alla hjärtans dag snälla ni Hjärta


    Stor kram tillbaka!!
    Ibland hittar man guldkorn i dessa forum <3
  • Anotherone
    Loveydovey skrev 2023-04-07 10:07:40 följande:

    Hej allihopa som skrev i min lilla tråd! 


    ipad:sen är helt borta ur vårt liv nu! T.o.m. deras pappa gick med på detta då förskolan sa till honom att ena sonen är besatt av att få tag i iPad:en även där och börjar bli osocial så nu har det i stort sett gått närmare 2 månader cold turkey från paddan!
    Och oj vad mycket mer pojkarna leker med varandra och den enas språk har utvecklat mycket sedan han fick ?tänka själv? mer. Blir gråtfärdig när jag skriver detta..

    Kan säga att de vinnande sakerna att göra varit: skumbad åt leksakerna i handfatet, lekplatsturne och pussel! Men ska beta av era listor detta år!


    är såå glad för detta beslut, även ifall det lett till mindre egentid så har vi alla blivit mycket mindre stressade och  så är det så mycket lättare att lägga de på kvällen när de ?läst? böcker istället för att kolla på ipadsen! 


    Wow!
    Så underbart att höra och otroligt bra jobbat! Även av pappan, man behöver nog ha samsyn föräldrarna emellan om det ska funka och det har ni löst.
    Jag tror att många skulle behöva följa ert exempel och faktiskt kunna också, bara man ger sig sjutton på det. Det är klart att det tar tid av en i början när man kan behöva vara den som initierar olika aktiviteter. Leder och föreslår. Men så småningom så har man gett sina barn en hel uppsjö av saker att roa sig med som de själva kan välja och sätta igång med. Tack för att du delar med dig!
    Glad påsk till dig och dina små!
Svar på tråden Hejdå paddan hej aktiviteter!? Ensam med tvillingar som inte vill sova tidigt osv.