• Anonym (M2)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

molly50 skrev 2023-02-13 23:20:50 följande:
    Men enligt ditt eget resonemang så har ju inte älskarinnan något ansvar gentemot honom eller hans fru.
    Så varför ska hon berätta?
    Är inte det mannens uppgift?

Det var väl mest att jag blev allmänt nyfiken hur personen med det samvetet som hon nämnde kunde låta bli att berätta. 

Men nej, hon har inget ansvar att berätta. 

• Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-13 23:22:27 följande:
    Vi verkar ju inte vara riktigt eniga när det gäller vad hon har ansvaret för.
    Men ok. 
    Fast när jag skrev att kvinnan främst har ansvar gentemot sig själv så verkade du hålla med om det: jag har inte påstått något annat, blev ditt svar.
  • Anonym (M2)
    Aviga skrev 2023-02-14 00:50:35 följande:
    Hur kan du säga att hon ingenting visste? De var separerade av en orsak. Du antar att hon ingenting visste. 

Jag frågar mig också vad spelar det för roll? 

Skulle det vara annorlunda om hon varit otrogen och det var därför de var separerade?
    Ja, jag antog att hon inte visste, när du säger att du hade en affär med en gift man, att de är separerade behöver väl inte betyda att hon vet vad han gör. Menar du att orsaken att de var separerade var erat förhållande? Var det hon, han, eller båda som tog beslut om den separationen? Och att de gick tillbaka till varandra för att du bestämde dig för att släppa honom på grund av ditt dåliga samvete? Har jag förstått rätt så eller är jag fortfarande ute och cyklar?
  • Anonym (M2)
    Aviga skrev 2023-02-14 07:56:52 följande:
    Jag menar att det nog är lite dubbelmoral här.  Om man separerat som en första del i en kommande skilsmässa är det då OK? Om man separerat för att den andra parten hittat en ny, är det då OK? Om man varit separerad 1 år, är det  då OK?

Listan kan bli lång på scenarion men frågan är ändå densamma är det moraliskt förkastligt för en separerad man att inleda ett nytt förhållande? 

Jag släppte inte, jag avslutade därför att set gnagde i mig att en familj splittrades och han gick tillbaka till sin fru för sina barn skull. Vilket jag tror är vanligt,
    Det är väl upp till dem vad de tycker är ok.

Ok, om du menar att frun visste om dig hela tiden och tog tillbaka honom när du valde att avsluta så blir ju inte min fråga relevant. 
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-14 08:50:15 följande:
    Och det har vi också diskuterat.
    Och hon har ansvaret för sina egna handlingar. 
    Nej vi hade inte tidigare diskuterat samvete.
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-14 08:51:39 följande:
    Nej,och det har jag heller inte gjort. 
    Vad syftade du då på att du inte har påstått annat, om du inte menade att du höll med om vad jag skrev? Jag skrev att kvinnan har väl främst ansvar gentemot sig själv, och inte ansvar att anpassa sig efter andra, och ditt svar i inlägg 113 blev: 

Ja,och jag har väl ingenstans påstått något annat.

Men nu förnekar du det?

Håller du med om att kvinnan FRÄMST har ansvar gentemot sig själv, eller inte?
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-14 11:49:13 följande:
    Det var ansvarsfrågan jag syftade på. 
    Det blir ju svårt att hänga med om du plötsligt byter samtalsämne utan att vara tydlig med det.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 10:12:55 följande:

Det är fel att vara otrogen och ragga på andra som man vet är i ett förhållande (speciellt om det finns barn med i bilden). Man har alltid huvudansvar mot sin partner, men den andra är också medskyldig. Varför ska man ragga på upptagna personer, förstöra deras familjer, barnens trygghet och så mycket annat, när det finns så många singlar. Dessutom kan det vara mycket farligt. En arg make/maka kan få för sig att göra hemska saker med den andra.

Hur de gör med sina familjer och deras barn är deras val, deras ansvar. Att göra hemska saker är också ett val och ansvar. Ingen tvingar dem att hantera saker på sämsta tänkbara sätt, utan det är deras eget val. Allt det styr de själva.
  • Anonym (M2)

Det var inte vad jag frågade.

molly50 skrev 2023-02-14 12:05:21 följande:
    Hon har ansvar för sina egna handlingar! 
    Du ahr väl också ansvar för det du gör. 
    Eller tycker du att det är någon annans?
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-14 12:06:36 följande:
    Det är svårt att försöka föra en diskussion när du verkar medvetet välja att missförstå.
    Jag är inte så bra på att uttrycka mig i skrift.
    Och jag vill inte tjafsa sönder TS tråd.
    Så jag föreslår att vi lägger ner diskussionen nu. 
    Det var ju du som ville prata om samvete. Och när jag gjorde det så svänger du tillbaka att prata om ansvar igen, utan att säga att du bytte tillbaka? Inga problem att ha svårt att uttrycka dig i skrift men bli då inte sur för att jag inte förstod att du inte längre pratade om samvete.
  • Anonym (M2)
    Anonym (BT) skrev 2023-02-14 12:20:47 följande:

Det verkar som att vissa här i tråden försöker intala både sig själva och andra att man kan behandla andra hur illa som helst - så länge man inte lovat något.

Är det mobbarna från skolan som är i farten igen? "Vadå, jag har aldrig lovat Mats att inte mobba honom. Dessutom hängde jag bara på, det var Peter som började. Jag har inte gjort något fel." Att mobbade Mats har en hemsk skolgång och mår dåligt i många år skiter man i.

Som människa bör man ta ansvar för sina handlingar. Man ska inte spela oskyldig om man medvetet varit med och sårat en annan människa. (Har man omedvetet sårat någon kan man gott skämmas med.)

Usel jämförelse. Det handlar inte om att någon skyller på att man hängde på någon annans misshandel och därför är det rätt. Jag vet inte vart du får ifrån att TS rival spelar oskyldig heller. Hon behöver ju inte svara för någon om vad hon gjorde, så ditt exempel är bara trams. Hitta på en rättvisande liknelse istället.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 12:29:07 följande:
    Ja, visst är det så. Vi har alltid ett val och alla handlingar leder till olika konsekvenser. Detta gäller alla, de som är otrogna, de som väljer att vara "den andra" och de som är bedragna. Val=handling=konsekvens och Val=handling=ansvar. När man går in som en främmande person och aktivt deltar i att förstöra någons äktenskap, innebär också ett ansvar att familjen splittras. Även om man själv, som "den andra" inte tycker det, så är man i högsta grad medskyldig. 
    Nej, det är den som beslutar om separationen som har ansvar för att separationen hände.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 14:14:57 följande:
    Ja, och och "den andra" är medskyldig.
    Nej, den har ingen talan i frågan.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 14:29:14 följande:
    Vaddå ingen talan i frågan? Förklara det för mig.

Du inleder ett förhållande med en man/kvinna som är gift, som redan har en man eller en kvinna och de har bildat en familj. Ja, huvudansvaret har alltid den som är otrogen, men "den andra" tar ingen hänsyn överhuvudtaget att man aktivt deltar i att lura en annan person, den bedragne, att splittra familjen och barnens trygghet. Så, som du tänker förstår jag att du varit både otrogen och kanske "den andra kvinnan". Nämligen det är en viss sort människor som tänker att de inte har något ansvar alls. Och hur ynkligt är inte det att nedvärdera sig själv och vara "den andra"? Han leker med dig, säger och lovar fina saker, men sedan åker han hem till sin fru och sina barn. I väldigt få fall, händer det att man skiljs och då kanske blir ni tillsammans, men det är väldigt sällan det varar länge, Det finns undantag, men vääääldigt sällan.
    Ja, jag ska förklara för dig. Den har ingen talan i frågan om att separera eller inte. Separera, bete sig illa, låta barnen hamna i kläm, allt det är eget beslut, eget val, ingen tvingar dig att hantera saker och ting på värsta tänkbara sätt. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 15:04:30 följande:
    Självklart har "den andra" talan. Jag ska förklara för dig. Genom att i smyg vara  "den andra", genom att i smyg med ord och handling medvetet locka den otrogne att skiljas, är i högsta grad medskyldig när familjen splittras. 

Har du varit "den andra"? Eller otrogen?
    Nej, fortfarande är det inte hennes beslut, oavsett om det var i smyg eller inte. Är det nödvändigt för dig att blanda in min person i det här för att kunna göra en poäng?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Pelle) skrev 2023-02-14 15:38:19 följande:
    Självklart är det önskvärt om du kan svara på min fråga. Eftersom, det är oftast så att de som är otrogna funkar på samma sätt som "den andra", ingen av de vill ta sitt ansvar för sina handlingar. Det är alltid någon annans ansvar att familjen splittras. 

Så, har du varit otrogen eller "den andra"?

Ja, det funkade ju inte att argumentera emot det jag sa om att hon inte har någon talan i andras beslut att separera eller bete sig illa, eftersom det är helt och hållet deras eget val hur de väljer att hantera det, så därför hoppas du så klart på att jag har varit otrogen så att du kan börja prata om det istället. Självklart vill du höra det så att du kan smutskasta mig som person istället för att bemöta det jag skrev om ansvar. Men jag ska göra dig besviken och svara nej.

Har du själv varit bedragen och sen betett sig illa och låtit barnen hamna i kläm? Oftast är det så att de bedragna funkar på det sättet att de inte vill ta ansvar för sina handlingar. Det är alltid någon annans ansvar att de valde att besluta om att splittra familjen och ställa till bråk. Så, har du varit bedragen?

Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?