• Anonym (M2)

Vems ansvar är otrohet egentligen?

Anonym (I) skrev 2023-02-13 21:11:42 följande:
    Begriper ändå inte vad du försöker säga. Finns inget logiskt i det du säger.

Jag som singel har all rätt i världen att ragga på någon som är upptagen med en sjuk partner. Den enda med skyldighet och ansvar är den som blir raggad på. Man kan välja att besvara det eller tack nej. Inte svårare än så. 
    Du kan också välja att inte ligga med den gifte, men varför skulle du, du har ju inget intresse i att deras äktenskap ska hålla och du har inte lovat någon av dem någonting...
  • Anonym (M2)
    Anonym (BT) skrev 2023-02-13 21:16:12 följande:
    Du kan väl ändå inte medvetet, för ditt höga nöjes skull, förföra en man i sårbar position trots att du inser hur illa det skadar en oskyldig person?
    Om det är för höga nöje eller något annat skäl vet väl inte du. Att personen oskyldig vet du inte heller...med andra ord du utgår ifrån dina egna förutfattade antaganden.
  • Anonym (M2)
    Emer66 skrev 2023-02-13 21:26:03 följande:

Det är självklart den som är otrogen som gör fel.  Punkt. 

Visst är de dumt att ragga på någon man vet är i ett förhållande. Men den andra kvinnan har ingen skyldighet gentemot ert förhållande. Hon är inte ansvarig för hans agerande.  

Det är skrämmande att folk 2023 fortfarande pratar om män som djur som inte kan kontrollera sig själva om de blir "förförda" av dessa demoniska kvinnor.  Retoriken är från medeltiden,  även om ni bytt ordval. 

Precis, hon förväntas bry sig och ta ansvar för att deras äktenskap ska må bra, hjälpa frun att hålla den brunstige mannen på mattan. Om det ens är vad frun vill, det kan man inte veta och det är heller ingen annans problem eller skyldighet att ta reda på. Vill du ha ett äktenskap som ska hålla, så är det ditt ansvar att välja en pålitlig bra person och sen ta hand om relationen och se till att det håller. Vill du ha sex eller kärlek eller vad man nu har för motiv att ragga så är det ditt ansvar att attrahera någon och se till att det händer. Ta ansvar för ditt eget liv för ingen annan har ansvar att dina önskemål ska slå in.
  • Anonym (M2)
    Anonym (BT) skrev 2023-02-13 21:41:06 följande:
    Äh, samma sak gäller i omvänd ordning. Jag tror att få män skulle se mellan fingrarna om frun blev uppraggad en hans bästa vän för sex medan han själv låg hemma med influensa.
    Aha, majoritetsargumentet...
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-13 22:12:20 följande:
    Man är ansvarig för vad man själv gör.. Oavsett vad det handlar om.
    Hon blev ju knappast tvingad.
    Jag har ingenstans påstått att man är ansvarig för den otrognes handlingar. 
    Hon blev knappast tvingad, men hon har väl främst ansvar gentemot sig själv och vad hon vill i livet, och inte så mycket ansvar att anpassa sig efter vad andra eventuellt önskar att hon skulle göra eller avstå ifrån.
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-13 22:24:23 följande:
    Ja,och jag har väl ingenstans påstått något annat.
    Hon är ansvarig för sina egna handlingar. 
    Sen kan man ju tycka att det hon gjorde är moraliskt fel.
    Jag hade t ex inte gjort som hon gjorde.
    Det skulle jag inte ha samvete till.
    Men nu handlar inte tråden om dig, vill du anpassa dig efter andras val så är det upp till dig, tråden handlar om en person som valde att ha sex med mannen, och om hon av någon anledning ville få honom i säng så är hon väl nöjd med att hon tog sitt ansvar för att se till att det skulle hända. Det ansvaret var större för henne.
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-13 22:52:41 följande:
    Ja,det får absolut stå för henne.
    Men jag får också ha åsikten att hon verkar ha ett hjärta av sten som kan göra så.
    Men framförallt TS man. 
    Åsikt om hjärta av sten ja det får du ha, men den åsikten är en annan sak än ansvar som mitt inlägg och också tråden handlar om.
  • Anonym (M2)
    Aviga skrev 2023-02-13 22:49:54 följande:
    Vet allt om det där samvetet. Hade själv ett förhållande med en gift men separerad man. Vi fick en underbar sommar men det gnagde hela tiden i mig att hans familj var på väg att splittras så jag avslutade det hela. Han var först helt oförstående till men tillslut insåg även han att det bästa han kunde göra var att gå tillbaka till sin fru och familj. 
    Men du har samvete till att låta henne fortsätta spendera livet i ovisshet om vad ni gjorde och vad för slags man det är hon lever med.
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-13 23:12:26 följande:
    Ja,jag står fast vid min åsikt att man är ansvarig för sina egna handlingar.
    Och med det så får vi enas om att vara oeniga. 
    Menade åsikten om hjärta av sten.

Jag vet inte vad du menar att vi är oeniga om. Jag skrev ju att kvinnan vill ligga så är det hennes ansvar att se till att attrahera mannen. Så ja hon är ansvarig för det.
  • Anonym (M2)
    molly50 skrev 2023-02-13 23:15:12 följande:
    Jag skrev inte att jag VET att hon har ett hjärta av sten.
    Jag skrev att hon VERKAR ha det. Det är en annan sak.
    Kan man ragga på en upptagen man fullt medveten om att han är gift och har en fru som är allvarligt sjuk så kan man inte ha så mycket samvete i kroppen. 
    Det kanske gör ont men hon väljer ändå sig själv först för att alternativet var i slutändan sämre, kanske trodde hon att TS inte bryr sig, kanske trodde hon att TS skulle bli glad, kanske skiter hon fullständigt i om TS vill att mannen ska ligga eller inte. Tråden handlar inte om kvinnans samvete utan om hon har ansvar.
Svar på tråden Vems ansvar är otrohet egentligen?