• Anonym (Torris)

Behöver tips på prisvärd och bra ansiktskräm

Jag har extremt torr hy i ansiktet och behöver tips på bra och prisvärda ansiktskrämer för högst 100 kr. Dom flesta billiga som jag har testat innehåller mest vatten känns det som och det blir som en fet hinna på huden och jag är fortfarande torr. Ingen foundation blir bra för att jag har så torr hy. Är det någon här som vet någon får ni gärna tipsa en fattig student👩?🎓
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Behöver tips på prisvärd och bra ansiktskräm
  • Anonym (Elin79)

Jag läste nån lista med tips och favoriter för någon vecka sedan och köpte en dagcreme från Cerave. Aldrig testat förr. Men jag gillar inte när det känns fett så jag brukar droppa i en droppa av ett serum från The ordinary för att det ska kännas skönare att smörja in. Brukar funka rätt bra.
    Jag är verkligen ingen finsmakare och aldrig att jag skulle lägga flera hundra på en dagcreme utan jag provar mig fram. Men den får gärna ha spf på typ 15.

• Anonym (Torris)
    Anonym (olja) skrev 2023-02-10 12:54:15 följande:

Jag har väldigt torr hy, använder ren jojobaolja. Funkar bättre än de flesta krämer. Väldigt drygt! Tog lite tid att vänja sig vid, men numera skulle jag inte vilja använda nån kräm istället.

Tack för tipset, men blir det inte huden väldigt glansig av olja?
  • Anonym (Torris)
    Anonym (Ina) skrev 2023-02-10 13:55:58 följande:
    Ja, det står att den är intensivt återfuktande och den fungerar superbra på min torra hy i alla fall. Den är tänkt att kombineras med ett serum eller olja tror jag, då blir det absolut bäst. Eftersom den är så billig har man kanske råd med serum eller olja också. Någon här ovan föreslog jojobaolja och det har jag också ibland under den här ansiktskrämen, och det återfuktar kanonbra. 
    Ok tack! 😊
  • Anonym (MM)

Rakar du ansiktet? Ibland kan huden bli lite jobbig av det.

• Anonym (Nivea creme)

Nivea creme, den blå plåtburken. Har du provat den? Finns i nästan alla livsmedelsaffärer. När svt gjorde programserien "sanningen om hudvård" hade de denna som placebo till de dyrare alternativen när de testade vilken kräm som var bäst mot rynkor. Det visade sig att Nivea creme var den bästa då den tillför mest fukt och fett. Efter att ha sett programmet så testade jag denna och jag tycker den är bra. Varför betala mycket när man kan betala lite för en t o m bättre produkt.

• Anonym (.)

Kolla in CERAVE, bra ingredienser och du får mycket för en billig peng! Även rekommenderad av många dermatologer :)

• Anonym (olja)
    Anonym (Torris) skrev 2023-02-10 15:49:18 följande:
    Tack för tipset, men blir det inte huden väldigt glansig av olja?
    Man tar väldigt lite, får massera in det mer än kräm och vänta en stund innan man går ut eller sätter på sig mössa. Sen är det helt bra i ansiktet! Man kan testa sig fram med olika oljor, jojobaolja är den enda som funkar för min del.

Kokosolja är inte tillräckligt fet, den gör huden ännu torrare känns det som. Olivolja ska vara bra, men är så kladdig och luktar dessutom. Mandelolja är också väldigt kladdigt och tjockt. 

Jag gillar att det är helt naturligt!
  • Anonym (Alicia)

Jag brukar använda krämer från franska apoteksmärken. Brukar köpa lite olika, för att de har väldigt lik standard och är alla väldigt bra, så det brukar inte spela nån större roll vilken man tar. Så jag brukar köpa från märken som La Roche-Posay, Avene, Bioderma etc. 

Kanske inte under hundralappen, men brukar inte vara mycket över + sidor som apotea brukar ofta ha dem på extrapris.

• Cusoon

Sett till krämer är dessa bra för de med torr till mycket torr hy: Pyonkang Yul Ato blue label 212kr notino.se, Purito Centella unscented 242kr notino.se, Purito dermide balancing barrier 302kr notino.se

• Anonym (.)

Jag hade inte använt oljor som kräm 😅 däremot är oljor bra för att kapsla in fukten från krämen i huden, alltså att du applicerar olja efter du har lagt kräm.

Svar på tråden Behöver tips på prisvärd och bra ansiktskräm