• Anonym (Torris)

Behöver tips på prisvärd och bra ansiktskräm

Jag har extremt torr hy i ansiktet och behöver tips på bra och prisvärda ansiktskrämer för högst 100 kr. Dom flesta billiga som jag har testat innehåller mest vatten känns det som och det blir som en fet hinna på huden och jag är fortfarande torr. Ingen foundation blir bra för att jag har så torr hy. Är det någon här som vet någon får ni gärna tipsa en fattig student👩?🎓
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Behöver tips på prisvärd och bra ansiktskräm
  • Virriga Vera

Råd&Rön gjorde en test för något år sedan och då fick Lidls eget märke Cien bäst i test och var dessutom testets billigaste dagkräm. Vet många som tycker att deras märke är riktigt bra.

• annabellelee
    Anonym (Nivea creme) skrev 2023-02-10 17:44:22 följande:

Nivea creme, den blå plåtburken. Har du provat den? Finns i nästan alla livsmedelsaffärer. När svt gjorde programserien "sanningen om hudvård" hade de denna som placebo till de dyrare alternativen när de testade vilken kräm som var bäst mot rynkor. Det visade sig att Nivea creme var den bästa då den tillför mest fukt och fett. Efter att ha sett programmet så testade jag denna och jag tycker den är bra. Varför betala mycket när man kan betala lite för en t o m bättre produkt.

Tänkte precis skriva samma! Den är den bästa feta krämen till torra ställen! Jag har använt den i många år på vintern, när ansiktet blir uttorkat.
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Alicia) skrev 2023-02-10 18:25:48 följande:

Jag brukar använda krämer från franska apoteksmärken. Brukar köpa lite olika, för att de har väldigt lik standard och är alla väldigt bra, så det brukar inte spela nån större roll vilken man tar. Så jag brukar köpa från märken som La Roche-Posay, Avene, Bioderma etc. 

Kanske inte under hundralappen, men brukar inte vara mycket över + sidor som apotea brukar ofta ha dem på extrapris.

La Roche Posay är också bra. Älskar deras ansiktstvätt och har använt sen den kom till Sverige. Ansiktskrämerna är dock lite dyra och inte så bra att det är motiverat. Tycker jag. Så där har jag valt billigare alternativ. Även kört den blå Nivea mellan varven men det är samma som med Cerave, den blir lite tjock och kladdig att smörja med men har man i ett par droppar serum så känns det bättre. 
  • Anonym (Torris)
    Anonym (MM) skrev 2023-02-10 16:55:39 följande:

Rakar du ansiktet? Ibland kan huden bli lite jobbig av det.

Jag är tjej så nej, jag rakar inte ansiktet. Jag har alltid haft torr och känslig hy
  • Anonym (C)

CeraVe som andra redan tipsat om kan du ta på morgonen. Sen när du har tvättat av dig sminket på kvällen kan du smörja in med L300 Pro-Retinol, och låta det ligga under tiden då du slaggar. 

• Anonym (Torris)
    annabellelee skrev 2023-02-10 19:55:07 följande:
    Tänkte precis skriva samma! Den är den bästa feta krämen till torra ställen! Jag har använt den i många år på vintern, när ansiktet blir uttorkat.
    Jag vet vilken du menar men jag har alltid trott att den är för läpparna. Går den in bra i huden då?
  • Anonym (Jo)

Prova "Seieki"! Väldigt bra kräm, funkar bättre om man använder den flera gånger varje dag. Kostar typ 350kr, men resultatet blir perfekt och så luktar den underbart. 

• Anonym (Torris)
    Anonym (Elin79) skrev 2023-02-10 13:57:13 följande:

Jag läste nån lista med tips och favoriter för någon vecka sedan och köpte en dagcreme från Cerave. Aldrig testat förr. Men jag gillar inte när det känns fett så jag brukar droppa i en droppa av ett serum från The ordinary för att det ska kännas skönare att smörja in. Brukar funka rätt bra.
    Jag är verkligen ingen finsmakare och aldrig att jag skulle lägga flera hundra på en dagcreme utan jag provar mig fram. Men den får gärna ha spf på typ 15.

Vad tyckte du om den? Nej jag gillar inte heller när en kräm aldrig riktigt går in i huden utan lägger sig som en fet hinna, och då brukar håret runt ansiktet bli fett också
  • Anonym (Torris)
    Anonym (Jo) skrev 2023-02-10 21:12:35 följande:

Prova "Seieki"! Väldigt bra kräm, funkar bättre om man använder den flera gånger varje dag. Kostar typ 350kr, men resultatet blir perfekt och så luktar den underbart. 

Det är tyvärr över min budget men tack för tipset
  • Anonym (Torris)

Tack för alla tips!!! 😍  Och för att ni tog er tid att svara 🙏 

• Anonym (MM)
    Anonym (Jo) skrev 2023-02-10 21:12:35 följande:

Var finns den? Jag googlade men får bara en massa porr???
  • Anonym (Atopiker)

Jag har torr hy och inte världens budget. Har flera år använt vissa handkrämer på kvällen som allternativ till nattkräm och hittat många krämer för under 100 kronor. 

Rätt kräm för rätt syfte kommer man långt med och den blå Nivea burken är ett bra komplement. Jag tycker också om Weledas krämer, exempelvis "skin food" och "Body Cream" , locobase.

Gamla typer av krämer som helosan är ofta värda att testa. 

Nyligen köpte jag en burk ph5 eucerin och den har jag inte använt på säkert 20 år... Men då var den "ny" och prisvärd. Får se om den är en värdig ersättare till loreal revitalift som jag haft nu några år, men som jag upplever dyrare för var gång.

• Anonym (Alicia)
    Anonym (Elin79) skrev 2023-02-10 19:59:57 följande:
    La Roche Posay är också bra. Älskar deras ansiktstvätt och har använt sen den kom till Sverige. Ansiktskrämerna är dock lite dyra och inte så bra att det är motiverat. Tycker jag. Så där har jag valt billigare alternativ. Även kört den blå Nivea mellan varven men det är samma som med Cerave, den blir lite tjock och kladdig att smörja med men har man i ett par droppar serum så känns det bättre. 
    Det är ju grejen med hudvård att det är så individuellt. Jag hade t.ex. aldrig kunnat använda den blå nivea i ansiktet då den är alldeles för tjock och flottig. Även om den kan vara bra för torr hud är den ju inte kosmetiskt vacker. Jag behöver en tunnare kräm, och då föredrar jag krämer som faktiskt är anpassade för att använda i ansiktet. 
  • Anonym (B_la)

Ph 5 Eucerin. Finns på apoteket. Den är snäll mot extremt torr hud och går in snabbt och som dyra krämer men bättre.

Någon nämnde CeraVe. Bra men inte för suopertorr hud. Finns en serie från Bioderma för torr hud. Den är bra. Tänk också på att du kan behöva en ansiktsolja som komplement. Och en ansiktsmask. Men det kan du göra själv av saker i skafferiet och kylen. Googla. 

• Anonym (B_la)

Om du behöver en riktigt enkel billig hudkräm som funkar över hela kroppen mot torr hud, så rekommenderar jag Vaseline intensive Care. Den vita använde jag som student. Kostar 50 spänn för 250 ml. HTH hudkräm original är också bra för att återställa riktigt torr hud, men den behöver man komplettera med en skyddande fetare kräm på vintern. 

Mandelolja är bra att köpa ekologisk att ha till torra nagelband, naglar, som komplement till ansiktet när det blir supertorrt. 

• Alessia

Min ena dotter i övre tonåren har mycket torr och lättirriterad hy. Jag har köpt många produkter till henne och det som nu - sedan oktober förra året - fungerar bäst för henne är en kräm som heter Lipikar Balm AP+M som jag beställer från Apotea på nätet. En tub med 75 ml kostar där 129:- och den är dryg. Det också jätteviktigt hur och med vad man tvättar den torra huden, så dottern använder Lipikar Syndet AP+ att tvätta sig med. Det är en tvålfri och oparfymerad duschgel avsedd för mycket torr hud som kan användas till både kropp och ansikte. Stor tub med 200 ml kostar 109 kr, en pumpflaska med 400 ml kostar 169:- Mycket dryg den också. Duschgelen har jag själv prövat och den är mycket behaglig. 

• Anonym (Torrboll)

Har också extremt torr hud. Jag använder weledas cold cream. Har provat massa olika genom åren men sen jag började med weledas cold cream använder jag inget annat. För torr eller extra torr hud.

• Anonym (lkj)
    Anonym (Torris) skrev 2023-02-10 21:23:18 följande:

Tack för alla tips!!! 😍  Och för att ni tog er tid att svara 🙏 

Helosansalva är kanon. Annars finns en aloe vera på apoteket som jag tror kostar 99 kr som är bra. 

Rituals produkter är också bra, men dyrare. Den här sjunker in i huden fort och lämnar ingen hinna. men dyrare, 299 kr för refillehttps://www.rituals.com/sv-se/the-ritual-of-namaste-24h-hydrating-gel-cream-refill-1112023.html&showbacklink=false#start=1n.  

• Anonym (B_la)

Håller med om att tvålen är också jätteviktig. En enkel 

• Anonym (B_la)
    Anonym (B_la) skrev 2023-02-11 10:32:40 följande:

Håller med om att tvålen är också jätteviktig. En enkel 

En enkel duscholja för kroppen och en ansiktstvätt utan tvål tex pH 5 Eucerin. 
Svar på tråden Behöver tips på prisvärd och bra ansiktskräm