• nisel

Skador i hyresrätt, kan man bli vräkt?

Jag har gjort sönder ett antal kakelplattor i badrummet i min hyresrätt, min fråga är ifall hyresvärden kan vräka mig. Hyresvärden förbjuder boende att själva renovera badrummet och jag drar mig för att försöka. Det verkar inte blivit någon fuktskada(ännu), de borttagna kakelplattorna är inte nära duschen.

• Svar på tråden Skador i hyresrätt, kan man bli vräkt?
  • nisel
    Friger skrev 2023-02-09 19:22:29 följande:
    Tja... Poängen med tipset var att runda hyresvärden. Ett proffs du tar in gör det bästa av situationen utan att blanda in hyresvärlden.

Nä, det är sannolikt inte okej att slå sönder lägenheten du hyr.
    Problemet är att det blir omöjligt att finna samma kulör till kaklet som innan, så det blir en skillnad där. 

Jag är orolig för det, men tror du skadan är tillräckligt allvarlig för att bli vräkt?
  • nisel
    Litorina skrev 2023-02-09 19:24:49 följande:

Det är nog ovanligt att folk bankar sönder kakel. Men att olovligen borra i det är säkert vanligare. 

Vanvård är giltigt skäl till vräkning. Men om det rör sig om en engångsgrej kan jag inte tänka mig att det blir tal om vräkning. Jag googlade lite och de exempel på vräkning pga vanvård jag hittade handlade om folk som aldrig städade så att alla ytskikt behövde bytas, proppade avloppet så fullt med skräp att det blev vattenskador och liknande. Om du har ett förstahandskontrakt är det ganska svårt att vräka dig. Men prata med Hyresgästföreningen så kan de ge mer råd. 

Har du gjort fler skador på lägenheten, stört grannar ofta eller ligger efter med hyran? Sånt kan ju också spela in. 

Och som sagt, om du slog i väggen pga starka känslor (ilska, ångest mm) så finns det hjälp att få. 

Men om alla ytskikt behöver renoveras då? Man kanske måste riva upp hela badrummet eller?

Inga fler grejer.

Behöver nog hjälp. 
  • callmepreggoornot
    nisel skrev 2023-02-09 19:24:51 följande:
    Problemet är att det blir omöjligt att finna samma kulör till kaklet som innan, så det blir en skillnad där. 
    Varför skulle det vara det?
  • nisel
    callmepreggoornot skrev 2023-02-09 19:33:37 följande:
    Pratade med en som gjorde sånna jobb och han sa det. 
  • ABC73

Var det en olycka kan eventuellt din hemförsäkring stå för extrakostnader.. En del av hemförsäkringen är nämligen en ansvarsförsäkring som täcker skador du orsakar på någon annans egendom. 

Skulle skadan förvärras p.g.a. att den inte åtgärdas, t.ex. om det här innebär att fukt kommer in på något sätt och det blir dyrare att reparera, så lär du få stå för extrakostnaden själv, och det lär bli betydligt dyrare. 

Det bästa är att informera hyresvärden om att du skadat kaklet, och har du tur så har hyresvärden lite extra kakel av samma sort liggande. Annars vet ju hyresvärden var kaklet är köpt. 

• Litorina
    nisel skrev 2023-02-09 19:44:38 följande:
    Hur tänker du? I mitt fall är det kakel i badrummet. Det jag är rädd för är att dom måste byta hela badrummet.
    Situationen är väldigt lik. Hyresgästen orsakade en liten skada på lägenheten som värden hävdar krävde en omfattande åtgärd. Texten handlar om det rättsliga efterspelet kring hur stort ekonomiskt ansvar hyresgästen ska behöva ta. 
  • Litorina
    callmepreggoornot skrev 2023-02-09 19:33:37 följande:
    Det kanske är kakel från 80-talet? 
  • nisel
    Litorina skrev 2023-02-09 19:57:09 följande:
    Det kanske är kakel från 80-talet? 
    Eller 90-talet. vet inte riktigt. Känner du till något liknande fall med skador i våtrummet?
Svar på tråden Skador i hyresrätt, kan man bli vräkt?