• nisel

Skador i hyresrätt, kan man bli vräkt?

Jag har gjort sönder ett antal kakelplattor i badrummet i min hyresrätt, min fråga är ifall hyresvärden kan vräka mig. Hyresvärden förbjuder boende att själva renovera badrummet och jag drar mig för att försöka. Det verkar inte blivit någon fuktskada(ännu), de borttagna kakelplattorna är inte nära duschen.

• Svar på tråden Skador i hyresrätt, kan man bli vräkt?
  • mammatill6

Nej du blir inte vräkt. Men beroende på hur skadan uppkom kan du bli ersättningsskyldig. Men för vad du gör, renovera inte själv så länge du inte har våtrumsbehörighet. Kontakta hyresvärden direkt.

• Orangebeans

Nej men du kommer få betala reparationen. Du är också skyldig att informera hyresvärden om skadan innan den förvärras, så t.ex du är skyldig att berätta om detta nu innan det riskerar att bli fuktskada i vägg etc.

• nisel
    mammatill6 skrev 2023-02-09 17:34:44 följande:

Nej du blir inte vräkt. Men beroende på hur skadan uppkom kan du bli ersättningsskyldig. Men för vad du gör, renovera inte själv så länge du inte har våtrumsbehörighet. Kontakta hyresvärden direkt.

Skadan uppkom efter mitt eget agerande, men foget är kvar på väggen. Jag är orolig, men du menar att man inte blir vräkt pga "åverkan"?
  • Fiona M

*Gjort sönder*? Ja, det beror väl på vad du gjort, men du lär snarare bli betalningsskyldig snarare än vräkt.

• mammatill6
    nisel skrev 2023-02-09 17:38:58 följande:
    Skadan uppkom efter mitt eget agerande, men foget är kvar på väggen. Jag är orolig, men du menar att man inte blir vräkt pga "åverkan"?
    Du blir inte vräkt men får betala skadan.
  • nisel
    mammatill6 skrev 2023-02-09 17:41:29 följande:
    Du blir inte vräkt men får betala skadan.
    Vad krävs för att bli vräkt?
  • nisel
    Fiona M skrev 2023-02-09 17:40:45 följande:

*Gjort sönder*? Ja, det beror väl på vad du gjort, men du lär snarare bli betalningsskyldig snarare än vräkt.

Jag slog på väggen och några plattor lossnade. Vad tror du?
  • JodiBabe

felanmäl skadan. eventuellt får du ersätta nån kakelplatta, men det är väl inte så kostsamt om det görs i tid.

• Citronella

Du blir inte vräkt (om det är ett förstahandskontrakt) men du kan bli ersättningskyldig. Kontakta hyresvärden direkt så du slipper gå och tänka på det. 

Svar på tråden Skador i hyresrätt, kan man bli vräkt?