• Anonym (Hejjhej)

Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?

Ja som rubriken lyder. Hur ska man motivera sig själv att sluta äta onyttigt? Jag äter godis varje dag, hamburgare 1-2 ggr i veckan, dricker läsk varje dag. Övriga dagar äter jag korvstroganoff, spagetti o köttfärssås osv. Äter vad jag vill i princip.

Är 30 år gammal men mina vanor syns inte på mig. Har en snygg slank kropp och mår allmänt bra, men mina vanor gör mig orolig. Vill sluta äta onyttigt men om maten är "tråkig" så vill jag knappast äta det, nästan så jag svälter mig istället...
    Har ni tips?

• Svar på tråden Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?
  • Anonym (k)

Jaha det där låter som en väldigt liten mängd onyttigt.

• Anonym (Kalle)

Hur vet du att du är smal?   De flesta är idag överviktiga....
    Så folk har ingen koll längre när man är smal eller tjock.  Folk tror att det normalt med övervikt.
    Sjuklig värld vi lever i...

• Anonym (Mia)

Den stora motivationen för mig var att jag fick barn och ville ta hand om dem på bästa sätt, från graviditeten och vidare. Det fick mig att äta betydligt bättre och vi slutade också att ha godis och andra onyttigheter hemma.

Annars hade jag väl bara försökt ta små, små steg i riktning mot en nyttigare kost. Kanske försöka göra ett storkok i veckan som ger många portioner att frysa in och senare kan vara ett bekvämt och gott alternativ till snabbmat? Kanske byta ut godiset vissa dagar mot goda nötter? Den vanliga pastan mot fullkornspasta eller bulgur? Läsken mot kolsyrat vatten? Gör inte allt på en gång men om du inför en nyttig vana varje månad så kommer det över tid att göra stor skillnad. Förhoppningsvis får det dig också att faktiskt må lite bättre och känna dig starkare, och det kan kanske vara en bra motivation i sig.

Och jag har alltid legat precis under gränsen till undervikt (med undantag för när jag är gravid) och att äta nyttigare har inte förändrat det på något sätt. 

• Anonym (...)
    Anonym (Kalle) skrev 2023-02-09 12:25:30 följande:

Så folk har ingen koll längre när man är smal eller tjock.  Folk tror att det normalt med övervikt.

Jag åt sådär och vägde 43 kg till 160 cm väldigt länge. Du som är BMI-fixerad Pelle borde väl kunna räkna på det. 

Vissa har helt enkelt hög ämnesomsättning. 
  • Anonym (Ingenting)

Ingenting motiverar mig till att äta annorlunda än jag gör. Jag är ju frisk och väger som jag vill, trots att jag ibland äter pizza flera gånger om dagen, äter godis nästan varje dag och inte tränar på riktigt. Det uppvägs väl av att jag äter rätt mycket grönsaker och rör mig mer naturligt i min vardag kanske. 

• Lönnsirap
    Anonym (Hejjhej) skrev 2023-02-09 11:31:09 följande:

Ja som rubriken lyder. Hur ska man motivera sig själv att sluta äta onyttigt? Jag äter godis varje dag, hamburgare 1-2 ggr i veckan, dricker läsk varje dag. Övriga dagar äter jag korvstroganoff, spagetti o köttfärssås osv. Äter vad jag vill i princip.

Är 30 år gammal men mina vanor syns inte på mig. Har en snygg slank kropp och mår allmänt bra, men mina vanor gör mig orolig. Vill sluta äta onyttigt men om maten är "tråkig" så vill jag knappast äta det, nästan så jag svälter mig istället...
    Har ni tips?

Jag är inte smal, men svarar ändå. Det förekommer någon typ av ordentligt skambeläggande om mängder av livsmedel idag som i sig faktiskt inte är nyttig. 

"Sluta äta onyttigt" låter så himla sunt, men folk slutar äta både det ena och andra på ganska oklara grunder. Det går inte att fullständigt optimera vad man äter på någon sorts nyttighetsskala. En tallrik gröt är nyttig... Men inte om den inte innehåller det som behövs. På samma sätt är ett glas läsk tomma kalorier, men ibland faktiskt en njutning i vardagen.

Jag tänker att det är betydligt mycket lättare att fokusera på vad kroppen faktiskt behöver. Du behöver äta och kalorierna behöver innehålla tillräckligt med näring. 

Folk har olika erfarenheter och uppfattningar om vad som är nyttigt och inte. Tyvärr blir besattheten av nyttighet rätt ätstört. 

Nu kan jag inte bedöma om du faktiskt äter onyttigt, eller om du äter vad du vill och får i det du behöver. Det är rätt stor skillnad på att äta vad man vill och ändå göra okej val, och att äta vad man vill och äta självdestruktivt.
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (k) skrev 2023-02-09 12:23:50 följande:

Jaha det där låter som en väldigt liten mängd onyttigt.

Njah asså då och då åker jag på en godisfrossa och äter typ 300-400g godis och choklad på en helg. Plus något sött på det varje dag... Men märker även att jag äter mindre mat dagarna jag äter mycket sött. Så visst inte kanske jätte mkt men man ska ju inte äta godis istället för mat som en vuxen..... 
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (Kalle) skrev 2023-02-09 12:25:30 följande:

Väger 54kg på mina 168cm med ett midjemått på 66cm, så nej är inte undernärd men just vikten motiverar inte mig att äta nyttigare precis....
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (...) skrev 2023-02-09 12:27:44 följande:
    Jag åt sådär och vägde 43 kg till 160 cm väldigt länge. Du som är BMI-fixerad Pelle borde väl kunna räkna på det. 

Vissa har helt enkelt hög ämnesomsättning. 
    Frågade TS. Men du hade bra bmi.
  • Anonym (Man 90 kg)
    sextiotalist skrev 2023-02-09 12:18:10 följande:

Kunde äta så tills jag var ungefär 45. Mina värden var toppen (är helt ok nu också)
    En del kroppar är helt enkelt mer förlåtande än andra 

Samma här. Gick sedan upp närmare 20 kg på några år. Har nu skärpt mig och backat en del.

Men, jag ser faktiskt för mager ut på de gamla bilderna. Så lite vill jag inte väga igen.

Svar på tråden Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?