Lönnsirap skrev 2023-02-09 12:37:05 följande:
Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?
Jag är inte smal, men svarar ändå. Det förekommer någon typ av ordentligt skambeläggande om mängder av livsmedel idag som i sig faktiskt inte är nyttig.
"Sluta äta onyttigt" låter så himla sunt, men folk slutar äta både det ena och andra på ganska oklara grunder. Det går inte att fullständigt optimera vad man äter på någon sorts nyttighetsskala. En tallrik gröt är nyttig... Men inte om den inte innehåller det som behövs. På samma sätt är ett glas läsk tomma kalorier, men ibland faktiskt en njutning i vardagen.
Jag tänker att det är betydligt mycket lättare att fokusera på vad kroppen faktiskt behöver. Du behöver äta och kalorierna behöver innehålla tillräckligt med näring.
Folk har olika erfarenheter och uppfattningar om vad som är nyttigt och inte. Tyvärr blir besattheten av nyttighet rätt ätstört.
Nu kan jag inte bedöma om du faktiskt äter onyttigt, eller om du äter vad du vill och får i det du behöver. Det är rätt stor skillnad på att äta vad man vill och ändå göra okej val, och att äta vad man vill och äta självdestruktivt.
Jag håller med dig om att det är en d*ävla djungel därute med råd. Ät allt, ät inga kolhydrater, fasta, osv osv. Därför har jag skitit i det i princip för ingen verkar veta riktigt. Så tror okej val är bäst och mindre portioner, då är man både lycklig och håller vikten ... Men vill ändå implementera lite nyttigare vanor!