Inlägg från: Anonym (Hejjhej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hejjhej)

Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?

Ja som rubriken lyder. Hur ska man motivera sig själv att sluta äta onyttigt? Jag äter godis varje dag, hamburgare 1-2 ggr i veckan, dricker läsk varje dag. Övriga dagar äter jag korvstroganoff, spagetti o köttfärssås osv. Äter vad jag vill i princip.

Är 30 år gammal men mina vanor syns inte på mig. Har en snygg slank kropp och mår allmänt bra, men mina vanor gör mig orolig. Vill sluta äta onyttigt men om maten är "tråkig" så vill jag knappast äta det, nästan så jag svälter mig istället...
    Har ni tips?

• Svar på tråden Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (A) skrev 2023-02-09 11:35:53 följande:

Så åt jag också fram till dryga 28 men sen började det tyvärr sätta sig på figuren i mitt fall.
    Jättetråkigt men nu måste jag helt enkelt tänka på vad jag stoppar i mig.
    Om du mår bra och inte har dåliga värden så kan du väl köra på din kost. Inte så att spagetti och köttfärssås är dåligt att äta. 

Ja alltså jag äter inte stora mängder så det är väl det som gjort att jag inte gått upp i vikt. Men tänker ändå att det inte är bra för hälsan att äta så mycket socker och fett... Men gillar verkligen inte nyttig mat....
  • Anonym (Hejjhej)
    JessicaMamma9222 skrev 2023-02-09 11:41:39 följande:

Du mår säkerligen inte så bra på insidan givet att du äter så där mycket skräp. När gjorde du senast en hälsokoll?

Ungefär ett år sen men allt såg bra ut. Glukos 5.0 och långtids glukos va på 32.
  • Anonym (Hejjhej)
    JessicaMamma9222 skrev 2023-02-09 11:49:28 följande:

Blodfetter, a-lat och blodtryck?

Blodfetter kollades inte, a-lat 0,29 och blodtryck 105/70.
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (Nyttig) skrev 2023-02-09 11:56:36 följande:

Vad är nyttig mat för dig? Det är inte speciellt svårt att äta nyttigt. Man behöver inte ändra sin kost speciellt mycket. 
    Börja med att dra ner eller sluta med sött, dra ner på kolhydrater och ät mer protein och grönsaker. 

Kvarg, grekisk el turkisk yoghurt framför vanlig sötad yoghurt. 

Dra ner på smörgåsar om man idag äter flera om dagen. Satsa på bra pålägg. 

Ja alltså jag äter inte smörgåsar för vi har aldrig bröd hemma, vi äter inte upp det. Äter inte frukost heller brukar vänta tills kl11-12 så äter jag mat, typ spaghetti köttfärsås, kanske ngt sött efter. Sen äter jag ngt sött till mellanmål, bulle eller choklad, sen mat på kvällen, hamburgare eller vad det än nu blir. Dricker läsk till och blir kanske ngt litet till efterrätt..

Så äter väl inte så mycket men äter inte så mycket grönsaker eller frukt. är lätt allergisk så vågar inte... Men kanske borde byta ut söta mellanmålet till kvarg/yoghurt t ex...
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (k) skrev 2023-02-09 12:23:50 följande:

Jaha det där låter som en väldigt liten mängd onyttigt.

Njah asså då och då åker jag på en godisfrossa och äter typ 300-400g godis och choklad på en helg. Plus något sött på det varje dag... Men märker även att jag äter mindre mat dagarna jag äter mycket sött. Så visst inte kanske jätte mkt men man ska ju inte äta godis istället för mat som en vuxen..... 
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (Kalle) skrev 2023-02-09 12:25:30 följande:

Hur vet du att du är smal?   De flesta är idag överviktiga....
    Så folk har ingen koll längre när man är smal eller tjock.  Folk tror att det normalt med övervikt.
    Sjuklig värld vi lever i...

Väger 54kg på mina 168cm med ett midjemått på 66cm, så nej är inte undernärd men just vikten motiverar inte mig att äta nyttigare precis....
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (Mia) skrev 2023-02-09 12:27:21 följande:

Den stora motivationen för mig var att jag fick barn och ville ta hand om dem på bästa sätt, från graviditeten och vidare. Det fick mig att äta betydligt bättre och vi slutade också att ha godis och andra onyttigheter hemma.

Annars hade jag väl bara försökt ta små, små steg i riktning mot en nyttigare kost. Kanske försöka göra ett storkok i veckan som ger många portioner att frysa in och senare kan vara ett bekvämt och gott alternativ till snabbmat? Kanske byta ut godiset vissa dagar mot goda nötter? Den vanliga pastan mot fullkornspasta eller bulgur? Läsken mot kolsyrat vatten? Gör inte allt på en gång men om du inför en nyttig vana varje månad så kommer det över tid att göra stor skillnad. Förhoppningsvis får det dig också att faktiskt må lite bättre och känna dig starkare, och det kan kanske vara en bra motivation i sig.

Och jag har alltid legat precis under gränsen till undervikt (med undantag för när jag är gravid) och att äta nyttigare har inte förändrat det på något sätt. 

Har tänkt lite på detta, nu har jag inte barn än men vill verkligen inte att mina barn ska vara godisgalna sockerberusade små rackare .. så absolut en anledning och börja ändra vanor. Du poängterar ngt viktigt, att göra små justeringar över en längre period...
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (Kalle) skrev 2023-02-09 12:49:56 följande:
    Vad menar du? Varför vill du gå upp i vikt?  
    Läs trådstarten 
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (Också smal) skrev 2023-02-09 13:59:22 följande:

Motivation är mest en myt. Vill man inte sluta med något så går det inte, då får man äta nyttigare på andra sätt stället.

Vill du ha din godisbit så behåll den och kolla istället om du kan skära ned på det övriga sockerintaget. Byt ut flingor, sylt, yoghurt osv till bättre alternativ, välj lightläsk eller vatten istället för sötade drycker, eller vad som nu passar dig.

Istället för att sluta äta hamburgare så lägg till en extra grönsak till varje måltid de dagar då du äter hemlagat. 

Och så vidare. Gör sådana förändringar som inte minskar livskvaliteten eller känns för jobbiga. 

Ja tror jag omedvetet kompenserar med att inte äta frukost t ex. Sen har jag en massa ursäkter som "man måste få njuta av livet" osv som gör det svårt att begränsa det goda...

Men ska försöka implementera lite förändringar. Träning är jag inte heller så pepp på, rör på mig en del men just träning är sååå tråkigt...
  • Anonym (Hejjhej)
    Lönnsirap skrev 2023-02-09 12:37:05 följande:
    Jag är inte smal, men svarar ändå. Det förekommer någon typ av ordentligt skambeläggande om mängder av livsmedel idag som i sig faktiskt inte är nyttig. 

"Sluta äta onyttigt" låter så himla sunt, men folk slutar äta både det ena och andra på ganska oklara grunder. Det går inte att fullständigt optimera vad man äter på någon sorts nyttighetsskala. En tallrik gröt är nyttig... Men inte om den inte innehåller det som behövs. På samma sätt är ett glas läsk tomma kalorier, men ibland faktiskt en njutning i vardagen.

Jag tänker att det är betydligt mycket lättare att fokusera på vad kroppen faktiskt behöver. Du behöver äta och kalorierna behöver innehålla tillräckligt med näring. 

Folk har olika erfarenheter och uppfattningar om vad som är nyttigt och inte. Tyvärr blir besattheten av nyttighet rätt ätstört. 

Nu kan jag inte bedöma om du faktiskt äter onyttigt, eller om du äter vad du vill och får i det du behöver. Det är rätt stor skillnad på att äta vad man vill och ändå göra okej val, och att äta vad man vill och äta självdestruktivt.
    Jag håller med dig om att det är en d*ävla djungel därute med råd. Ät allt, ät inga kolhydrater, fasta, osv osv. Därför har jag skitit i det i princip för ingen verkar veta riktigt. Så tror okej val är bäst och mindre portioner, då är man både lycklig och håller vikten ... Men vill ändå implementera lite nyttigare vanor!
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (Cherie) skrev 2023-02-09 14:29:08 följande:

När du blir 40+ kommer du att bli motiverad när du ser bilringarna ansamla sig! 

Haha jag hoppas att det inte behöver gå till den punkten! Bättre och installera lite nyttigare vanor nu när det inte har med vikten och göra...
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (A) skrev 2023-02-09 14:33:25 följande:
    Så tror okej val är bäst och mindre portioner, då är man både lycklig och håller vikten ... Men vill ändå implementera lite nyttigare vanor!

Benägen att hålla med. Har inte tränat på 8 mån (skada) och i och med beskedet drog jag in på sötsaker, chips etc och började äta mindre portioner men lite av allt. Smalare just nu än när jag tränade mycket och var konstant hungrig typ.
    Just detta som stör mig med träningen, blir mycket hungrigare och går upp i vikt. Men kanske köra lite lättare träning funkar, typ hemma med lite hantlar och så
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-02-09 14:55:55 följande:

Här är en till! Har alltid varit liten och smal och kunnat trycka i mig hur mycket som helst. Men har börjat tänka på att jag borde sluta dricka så jävla mycket läsk och äta bättre. 
    Tänker inte alls på vad jag stoppar i mig :( 

Haha ja men precis... Blir förvånad ibland när jag ställer mig på vågen, helt säker på att jag gått upp ngt kg pågrund av ovanorna så har man gått ner 2kg istället .. lol
Svar på tråden Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?