• Anonym (Hejjhej)

Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?

Ja som rubriken lyder. Hur ska man motivera sig själv att sluta äta onyttigt? Jag äter godis varje dag, hamburgare 1-2 ggr i veckan, dricker läsk varje dag. Övriga dagar äter jag korvstroganoff, spagetti o köttfärssås osv. Äter vad jag vill i princip.

Är 30 år gammal men mina vanor syns inte på mig. Har en snygg slank kropp och mår allmänt bra, men mina vanor gör mig orolig. Vill sluta äta onyttigt men om maten är "tråkig" så vill jag knappast äta det, nästan så jag svälter mig istället...
    Har ni tips?

• Svar på tråden Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?
  • Anonym (A)

Så åt jag också fram till dryga 28 men sen började det tyvärr sätta sig på figuren i mitt fall.
    Jättetråkigt men nu måste jag helt enkelt tänka på vad jag stoppar i mig.
    Om du mår bra och inte har dåliga värden så kan du väl köra på din kost. Inte så att spagetti och köttfärssås är dåligt att äta. 

• Anonym (Hejjhej)
    Anonym (A) skrev 2023-02-09 11:35:53 följande:

Så åt jag också fram till dryga 28 men sen började det tyvärr sätta sig på figuren i mitt fall.
    Jättetråkigt men nu måste jag helt enkelt tänka på vad jag stoppar i mig.
    Om du mår bra och inte har dåliga värden så kan du väl köra på din kost. Inte så att spagetti och köttfärssås är dåligt att äta. 

Ja alltså jag äter inte stora mängder så det är väl det som gjort att jag inte gått upp i vikt. Men tänker ändå att det inte är bra för hälsan att äta så mycket socker och fett... Men gillar verkligen inte nyttig mat....
  • JessicaMamma9222

Du mår säkerligen inte så bra på insidan givet att du äter så där mycket skräp. När gjorde du senast en hälsokoll?

• Anonym (Hejjhej)
    JessicaMamma9222 skrev 2023-02-09 11:41:39 följande:

Du mår säkerligen inte så bra på insidan givet att du äter så där mycket skräp. När gjorde du senast en hälsokoll?

Ungefär ett år sen men allt såg bra ut. Glukos 5.0 och långtids glukos va på 32.
  • Anonym (k)

Byta ut godis varje dag och läsk mot annat men jag skulle aldrig ge upp vad jag gillar. En hamburgare behöver inte vara dubbel, med största läsken och stor pommes men inget fel ibland. Så nej, jag är nog inte rätt person men försöker bli bättre på godis&läsk för tändernas skull. Hitta andra rätter du gillar men å andra sidan tycker jag inte det låter så farligt om du även har normal kondition. Försöka äta mer grönt.-

• Anonym (Nyttig)

Vad är nyttig mat för dig? Det är inte speciellt svårt att äta nyttigt. Man behöver inte ändra sin kost speciellt mycket. 
    Börja med att dra ner eller sluta med sött, dra ner på kolhydrater och ät mer protein och grönsaker. 

Kvarg, grekisk el turkisk yoghurt framför vanlig sötad yoghurt. 

Dra ner på smörgåsar om man idag äter flera om dagen. Satsa på bra pålägg. 

• Anonym (Hejjhej)
    JessicaMamma9222 skrev 2023-02-09 11:49:28 följande:

Blodfetter, a-lat och blodtryck?

Blodfetter kollades inte, a-lat 0,29 och blodtryck 105/70.
  • Anonym (Hejjhej)
    Anonym (Nyttig) skrev 2023-02-09 11:56:36 följande:
    Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?

Vad är nyttig mat för dig? Det är inte speciellt svårt att äta nyttigt. Man behöver inte ändra sin kost speciellt mycket. 
    Börja med att dra ner eller sluta med sött, dra ner på kolhydrater och ät mer protein och grönsaker. 

Kvarg, grekisk el turkisk yoghurt framför vanlig sötad yoghurt. 

Dra ner på smörgåsar om man idag äter flera om dagen. Satsa på bra pålägg. 

Ja alltså jag äter inte smörgåsar för vi har aldrig bröd hemma, vi äter inte upp det. Äter inte frukost heller brukar vänta tills kl11-12 så äter jag mat, typ spaghetti köttfärsås, kanske ngt sött efter. Sen äter jag ngt sött till mellanmål, bulle eller choklad, sen mat på kvällen, hamburgare eller vad det än nu blir. Dricker läsk till och blir kanske ngt litet till efterrätt..

Så äter väl inte så mycket men äter inte så mycket grönsaker eller frukt. är lätt allergisk så vågar inte... Men kanske borde byta ut söta mellanmålet till kvarg/yoghurt t ex...
  • sextiotalist

Kunde äta så tills jag var ungefär 45. Mina värden var toppen (är helt ok nu också)
    En del kroppar är helt enkelt mer förlåtande än andra 

Svar på tråden Ni som är smala men äter onyttigt - vad motiverar er?