• Anonym (Jens)

Är Rågsved Stockholms mest deprimerande och sunkiga förort?

Har aldrig fått några bra vibbar där..

• Svar på tråden Är Rågsved Stockholms mest deprimerande och sunkiga förort?
  • Corly

Jag bodde i Rågsved för några år sedan. Vi hade det ganska fint där eftersom vi bodde i  husen precis framför naturområdet, och som hundägare passade det perfekt. Just där var det ganska lugnt, förutom den gången då de brände ner hälften av alla bilarna på parkeringen utanför. Att centrum skulle vara extra deprimerande tänkte jag inte så mycket på, jag minns att jag var där rätt sporadiskt. Handlade på Ica och köpte pizza där, gick hem. Däremot så minns jag att jag drabbades av fruktansvärda rysningar de gånger jag färdades genom Fittja eftersom husen såg  så oerhört sunkiga ut. Kanske de har restaurerat dem nu. 

• Anonym (Hmmm..)
    Anonym (Jens) skrev 2023-01-28 23:41:57 följande:

Bandhagen var väl för en massa år sedan en liten, men ändå ganska trevligt förort med litet centrum? I alla fall jag minns det så.. Eller har jag fel?

Bandhagens centrum har blivit tillhåll för unga invandrargäng som dealar droger där. Finns inte många svenskar kvar där.
  • Anonym (Jens)
    Corly skrev 2023-01-29 07:01:46 följande:

Jag bodde i Rågsved för några år sedan. Vi hade det ganska fint där eftersom vi bodde i  husen precis framför naturområdet, och som hundägare passade det perfekt. Just där var det ganska lugnt, förutom den gången då de brände ner hälften av alla bilarna på parkeringen utanför. Att centrum skulle vara extra deprimerande tänkte jag inte så mycket på, jag minns att jag var där rätt sporadiskt. Handlade på Ica och köpte pizza där, gick hem. Däremot så minns jag att jag drabbades av fruktansvärda rysningar de gånger jag färdades genom Fittja eftersom husen såg  så oerhört sunkiga ut. Kanske de har restaurerat dem nu. 

Ja fast miljonprogrammet är ju i en klass för sig och Fittja tillhör väl Botkyrka inte Stockholm? Men visst Fittja är väl något av de värsta ställena man byggde. 
  • Fliselisan
    Anonym (Jens) skrev 2023-01-29 11:30:30 följande:
    Ja fast miljonprogrammet är ju i en klass för sig och Fittja tillhör väl Botkyrka inte Stockholm? Men visst Fittja är väl något av de värsta ställena man byggde. 

Det beror ju på hur du menar, Fittja hör till Botkyrka kommun men ligger I Stockholms län. 

Stockholm län och Stockholm stad är ju två helt olika saker.

• Anonym (Muminmamman)

Rissne och Jordbro är inte bättre heller!Drog,misdbruk ,problem och skjutningar tyvärr.

• Anonym (Nä)
    Anonym (Grotesko) skrev 2023-01-29 01:17:47 följande:
    Fruängen har mycket villor vad jag minns Men har inte varit där på många år. Är väl en del av Mälarhöjden tror jag. Men inte alls så illa som Rågsved och Borkyrka.

Nä Fruängen är inte en del av Mälarhöjden och inte vidare mycket villor, de är mer i Älvsjö/Långbro. Men av någon outgrundlig anledning heter ishallen som ligger i Fruängen för Mälarhöjdens ishall. Lite som Mälarhöjdsbadet som mer ligger i Bredäng...

• Anonym (nix)
    Anonym (Hmmm..) skrev 2023-01-29 08:28:54 följande:
    Bandhagens centrum har blivit tillhåll för unga invandrargäng som dealar droger där. Finns inte många svenskar kvar där.
    Det håller jag inte alls med om. Det var en period när ungarna från Rågsved hittat hit, men nu är de borta efter skjutningen som var, polisen fick ju tag på snorungarna.
  • Anonym (Hmmm..)
    Anonym (nix) skrev 2023-01-30 16:51:24 följande:
    Det håller jag inte alls med om. Det var en period när ungarna från Rågsved hittat hit, men nu är de borta efter skjutningen som var, polisen fick ju tag på snorungarna.
    Vad bra
    Stämmer säkert, har inte varit där på länge så det är det sista jag kom ihåg.
  • AndreaBD

Vi bodde där i några år. I Snösätra, nästan i skogen. Gamla Rågsved tycker jag också är deprimerande. Många gamla missbrukare där. Snösätra var inte problemfritt heller förstås. 

• Anonym (nix)
    Anonym (Hmmm..) skrev 2023-01-30 16:57:35 följande:
    Vad bra
    Stämmer säkert, har inte varit där på länge så det är det sista jag kom ihåg.
    För några år sedan var ju Bandhagens centrum i stil med rågsved men jag tycker det har steppat upp och blivit riktigt fint med lite nya butiker osv
  • Anonym (Jens)
    Anonym (nix) skrev 2023-01-30 17:22:49 följande:
    För några år sedan var ju Bandhagens centrum i stil med rågsved men jag tycker det har steppat upp och blivit riktigt fint med lite nya butiker osv
    Hade avlägsna gamla släktingar som bodde i Bandhagen på 90talet. Minns det som ett ganska trist ställe på den tiden men absolut inte nåt problemområde. Kändes mest som att det bodde en massa pensionärer där?
  • Anonym (A 2)
    Anonym (nix) skrev 2023-01-30 17:22:49 följande:
    Okej
  • Anonym (nix)
    Anonym (Jens) skrev 2023-01-30 21:46:23 följande:
    Hade avlägsna gamla släktingar som bodde i Bandhagen på 90talet. Minns det som ett ganska trist ställe på den tiden men absolut inte nåt problemområde. Kändes mest som att det bodde en massa pensionärer där?
    Jo, minns det så också från den tiden. Det är lugnt och mysigt. Bor blandat med pensionärer, barnfamiljer och allt däremellan tycker jag 
  • Anonym (Jens)
    Anonym (nix) skrev 2023-01-30 23:45:13 följande:
    Jo, minns det så också från den tiden. Det är lugnt och mysigt. Bor blandat med pensionärer, barnfamiljer och allt däremellan tycker jag 

Var där runt 2005 några gånger och det verkade mysigt på den tiden. Det hade blandats ut lite som jag upplevde det. Kanske inte stämmer men fick känslan av en hel del yngre som flyttat in, men ett lugnt och trevligt litet område med en tunnelbanestation och ett litet minicentrum eller vad man ska kalla det. Nån pizzeria och så.. Tänkte nästan att här skulle det va trevligt att bo. Det här var 2005. Nästan 20 år sedan. 

Verkade vara noll problem om man säger så, men det är ju å andra sidan inte alltid sånt syns vid första anblick heller.

Sen var jag tillbaka i Bandhagen för åtta nio år sedan och fick inte alls samma positiva vibb längre? Som sagt svårt att sätta fingret på.

• Anonym (nix)
    Anonym (Jens) skrev 2023-01-31 00:00:18 följande:

Var där runt 2005 några gånger och det verkade mysigt på den tiden. Det hade blandats ut lite som jag upplevde det. Kanske inte stämmer men fick känslan av en hel del yngre som flyttat in, men ett lugnt och trevligt litet område med en tunnelbanestation och ett litet minicentrum eller vad man ska kalla det. Nån pizzeria och så.. Tänkte nästan att här skulle det va trevligt att bo. Det här var 2005. Nästan 20 år sedan. 

Verkade vara noll problem om man säger så, men det är ju å andra sidan inte alltid sånt syns vid första anblick heller.

Sen var jag tillbaka i Bandhagen för åtta nio år sedan och fick inte alls samma positiva vibb längre? Som sagt svårt att sätta fingret på.

Ja, centrum hade en dipp där nån stans och kallades för Bandithagen, men tycker charmen har kommit tillbaka. Tycker det är rätt mycket yngre personer, nybildade familjer och även en hel del pensionärer, sen är det väl några knäppgökar som HIV-Tanten (går runt å ropar om HIV-behandling som finns på odenplan non stop) och några till som är lite tokiga men helt ofarliga som hänger här
Svar på tråden Är Rågsved Stockholms mest deprimerande och sunkiga förort?