• Anonym (Jens)

Är Rågsved Stockholms mest deprimerande och sunkiga förort?

Har aldrig fått några bra vibbar där..

• Svar på tråden Är Rågsved Stockholms mest deprimerande och sunkiga förort?
  • Tukt

Och hur långt är ett snöre?
    Lite svårt fastslå saker som bygger på tycke, smak och person.

• Fliselisan
    Tukt skrev 2023-01-27 23:56:54 följande:

Och hur långt är ett snöre?
    Lite svårt fastslå saker som bygger på tycke, smak och person.

Ja men visst, ett snöre är olika långt för olika personer, men de flesta anser nog att just Rågsved är ett sunkigt område. Detta var ju ingen fråga om att rösta eller så utan TS skrev bara en enkel fråga vad folk tycker: 
  • Anonym (Drogsved)

Det är ju inte för inte som området har kallats för Drogsved i 50 år. 

• Anonym (E)

Känns lite taskigt att skriva så om ett område som faktiskt är hemma för många människor, man jag är benägen att hålla med. Jag brukade vara där ibland i jobbet. Otroligt deprimerande centrum, ser ut som en förort till Moskva under sovjettiden.

Jag minns att jag köpte piroger på ett ställe där som var mycket goda så en liten ljuspunkt fanns det ändå. Fast jag hade alltid bråttom därifrån och skulle inte vistas där på kvällen.

Sorgligt nog är det svårt att utnämna den sunkigaste förorten eftersom det finns så många. En gång befann jag mig i Fittja på kvällen och det var rätt surrealistiskt. Jag var bokstavligen den enda svensken och det såg ut som en bakgata i Istanbul. Unga killar körde i galet hög fart på trimmade moppar mitt bland folk och det var en allmänt obehaglig stämning. Det var bara män ute. 

Många förorter är ok dagtid men på kvällen är det risk att se ut som en praktsvensk. 

• Tukt
    Fliselisan skrev 2023-01-28 16:04:03 följande:
    Ja men visst, ett snöre är olika långt för olika personer, men de flesta anser nog att just Rågsved är ett sunkigt område. Detta var ju ingen fråga om att rösta eller så utan TS skrev bara en enkel fråga vad folk tycker: 
    Jo visst. Samtidigt är frågan svår att svara på, då det är just individuellt. Det var min reflektion på frågan.
    Men också det som andra varit inne på, att sitta och döma andras hem. Och ja, Rågsved, Högdalen kan kännas sunkit, men samtidigt är det de områden som är på väg att gentrifieras just nu. Så helt fel tycker ju uppenbarligen inte många att det är.
  • Anonym (Grotesko)
    Anonym (E) skrev 2023-01-28 17:16:00 följande:

Känns lite taskigt att skriva så om ett område som faktiskt är hemma för många människor, man jag är benägen att hålla med. Jag brukade vara där ibland i jobbet. Otroligt deprimerande centrum, ser ut som en förort till Moskva under sovjettiden.

Jag minns att jag köpte piroger på ett ställe där som var mycket goda så en liten ljuspunkt fanns det ändå. Fast jag hade alltid bråttom därifrån och skulle inte vistas där på kvällen.

Sorgligt nog är det svårt att utnämna den sunkigaste förorten eftersom det finns så många. En gång befann jag mig i Fittja på kvällen och det var rätt surrealistiskt. Jag var bokstavligen den enda svensken och det såg ut som en bakgata i Istanbul. Unga killar körde i galet hög fart på trimmade moppar mitt bland folk och det var en allmänt obehaglig stämning. Det var bara män ute. 

Många förorter är ok dagtid men på kvällen är det risk att se ut som en praktsvensk. 

Det som nästan alla otrygga förorter har gemensamt är fulheten. Samma tendens syns i den kommunala vården där all form av mysfaktor och trivsel ekar med sin frånvaro. Man blir bara deprimerad.

Dessa faktorer fanns ju redan innan invandrarna slussades ut och tog över dessa bostadsområden. Deras kultur med mycket stök, högljuddhet och inte så stor hänsyn till andra i sin omgivning upplever jag, i kombination med de fula grå cementkolosserna och luftgångarna är rena Kafka.
    Mycket hade varit vunnet på att skapa skönhet och trivsel och en större områdesjämlikhet i samhället. Man kan omöjligt vara stolt över något som upplevs fullt och otryggt med graffityväggar och pisslukt och gäng som ockuperar centrum och trappuppgångar. Man hade önskat att politikerna fick tvångspraktisera några månader i dessa uanförskapsområden och se sörjan som växt fram i avsaknad av human politik och människors lika värde som inte har någon substans alls.
  • Anonym (Hmmm..)

Ja Rågsved är verkligen sunkit. Jag bor i Högdalen/Bandhagen och det är snäppet bättre. Det finns många alkisar i Högdalen eftersom bolaget ligger där. Men jag upplever fler pundare i Rågsved. Jobbar där men vågar nog helst inte vara där kvällstid.

• Anonym (Hin håle)

Hela Stockholm är tappat, inget alls att hänga i granen. 

• Anonym (Grotesko)
    Anonym (Hmmm..) skrev 2023-01-28 17:37:21 följande:

Ja Rågsved är verkligen sunkit. Jag bor i Högdalen/Bandhagen och det är snäppet bättre. Det finns många alkisar i Högdalen eftersom bolaget ligger där. Men jag upplever fler pundare i Rågsved. Jobbar där men vågar nog helst inte vara där kvällstid.

Högdalen är betydligt fulare och sunkigare iallafall centrum sedan de mysiga butikerna konkat och det är mest invandrare numera. Bandhagen känns rätt gemytligt och mysigt i jämförelse. Farsta är betydligt värre.
  • Anonym (Grotesko)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-01-28 17:44:18 följande:

Hela Stockholm är tappat, inget alls att hänga i granen. 

Ja är tyvärr manad att hålla med. Sjukt gentrifierat, utsålt med nedstängda butiker som ekar tomma och ersatts med oändliga mängder restauranger. Äta är liksom det enda man kan göra i städer numera.
Svar på tråden Är Rågsved Stockholms mest deprimerande och sunkiga förort?