• Anonym (Jens)

Är Rågsved Stockholms mest deprimerande och sunkiga förort?

Har aldrig fått några bra vibbar där..

• Svar på tråden Är Rågsved Stockholms mest deprimerande och sunkiga förort?
  • Anonym (Jens)
    Anonym (A) skrev 2023-01-27 22:44:50 följande:

(Brrr) jag är uppväxt i Tensta. Inte så pjåkigt i sommarskrud. Åker dit med tuben och taxi hem om kvällen.

Ingen av dessa miljonprogram är väl någon dröm idag direkt tyvärr.

Nej fast Rågsved är 50 tal, inte miljonprogram.
  • Anonym (Jens)
    Anonym (Grotesko) skrev 2023-01-28 17:51:30 följande:
    Högdalen är betydligt fulare och sunkigare iallafall centrum sedan de mysiga butikerna konkat och det är mest invandrare numera. Bandhagen känns rätt gemytligt och mysigt i jämförelse. Farsta är betydligt värre.
    Ja Högdalens centrum har väl Inte utvecklats
    särskilt bra på tio års tid? Det känns mera nedgånget idag mot låt oss säga 2010. Även om jag aldrig varit där särskilt ofta.
  • Anonym (Jens)

Bandhagen var väl för en massa år sedan en liten, men ändå ganska trevligt förort med litet centrum? I alla fall jag minns det så.. Eller har jag fel?

• Anonym (Jens)
    Anonym (Hmmm..) skrev 2023-01-28 17:37:21 följande:

Ja Rågsved är verkligen sunkit. Jag bor i Högdalen/Bandhagen och det är snäppet bättre. Det finns många alkisar i Högdalen eftersom bolaget ligger där. Men jag upplever fler pundare i Rågsved. Jobbar där men vågar nog helst inte vara där kvällstid.

Jag vet inte hur många gånger i mitt liv jag varit i Rågsved. Tittade på en lägenhet i Rågsved 2010, den va okej. Trevlig gata! Men det var första gången jag var i Rågsved, men jag kom dock dit med bil och besökte aldrig centrum där.

Sen var jag och tittade på hela tre lägenheter i Rågsved 2012. En va okej, men gatan den låg på kändes sådär. En va nybyggd och fin, och den tredje var oerhört tråkig. Fick inga bra vibbar alls. Inte av Rågsved, inte av lägenheten som var tråkig och oerhört nedgången och inte av området. Det första som mötte mig när jag klev av tunnelbanan var en ganska ung kille som såg ut som en narkoman. Han hade nån slags läskig hund och tatuering på halsen. Jag fick den där sista lägenheten jag tittade på men tackade nej. Jag hade blivit oerhört deprimerad av att bo där kände jag på mig. Magkänslan bara.. Verkade röra sig ganska risiga människor i området och runt centrum kändes det som. Det var nåt med stämningen bara. 

• Anonym (???)

Vad tycker ni om Fruängen?

Eller Masmo?

• Anonym (Jens)

Sen var jag av en slump i Rågsved i höstas. Jag tog en lång promenad genom i princip hela Rågsved.

Centrum är ju väldigt nedgånget och slitet.

Kanske Stockholm mest unika lilla centrum från den epoken i stadens historia, men idag är det bara tråkigt att se. Igenbommat och risigt. Tycktes inte ha utvecklats åt rätt håll på tio år om man säger så.

Bara utlänningar i centrum med nåt undantag. Nån med svenskt utseende som hade varit inne i matbutiken och handlat nåt på vägen hem. Klotter på en fasad. Nånting kändes tragiskt, stämningen där bara. Jag skyndade mig igenom.

I övriga Rågsved såg jag inte lika mycket utlänningar. Det var lite blandat men mest svenskar.

Såg få människor som såg välmående och rekorderligt ordentliga ut. Stötte på några ungdomar som smög omkring i ett bostadsområde. De hängde runt där och såg sig nervöst om över axeln när de såg mig. Blängde argt på mig som om jag kanske var en civilpolis eller nåt. Fem min senare ser jag en misstänkt knarkaffär där en av de ungdomarna var inblandad. På en gångstig bytte nåt ägare genom ett handslag. 

Ur ett fönster något kvarter bort hände en snubbe ut genom ett fönster och hojtade något åt mig. Han lät irriterad så jag svarade inte utan skyndade mig vidare. Sen kom en klart påverkad tjej fram till mig. Hon såg ut som en prostituerad om man såg till kläderna. Någon kort kjol och nätstrumpbyxor hör och häpna? Hon hade tappt sina solglasögon tror jag det var.. Jag promenerar vidare och en stund senare ser jag samma tjej stå och prata med någon som såg ut som en knarkare till det yttre. 

Ingenting i Rågsved kändes fräscht eller trevligt. Mera som ett område där utvecklingen helt stannat av sedan länge. Jag bestämmer mig fast att röra mig vidare mot Högdalen. Går förbi en annan lite mystisk tjej som står och pratar med en medelålders svensk kille som gav starka missbrukarvibbar. Även tjejen han pratade med kändes inte helt normal. I alla fall blänger killen konstigt på mig och när jag gått en bit ser jag att han följer efter mig lite på avstånd. Det kändes otryggt så jag ökade takten men han fortsatte följa efter men efter ett tag så vek han i alla fall av in i ett skogsparti. Allt det här hände på kanske 40 minuter och jag fick en såå otroligt dålig känsla av hela området Såg ytterligare ett par människor som såg ut som missbrukare. Det fick mig att tänka på när jag nästan fick en bostad där 10 år tidigare. Jag kände sådan lättnad.. Men också en klump i magen. Tänk om jag bott där?!

Ingen annanstans i Stockholm vad jag kan minnas har jag stött på så många misstänkta missbrukarmänniskor på så kort tid, och på så liten yta. I Högdalen kändes det mera som att det var en massa alkisar. Men även en hel del helt normala vanliga människor. 

• Anonym (Jens)
    Anonym (???) skrev 2023-01-29 00:07:44 följande:
    Är Rågsved Stockholms mest deprimerande och sunkiga förort?

Vad tycker ni om Fruängen?

Eller Masmo?

Masmo? Så oerhört deprimerande. Usch.. Men är Vårby Gård, Fittja och Masmo verkligen Stockholm? Är inte det Huddinge eller Botkyrka?
  • Anonym (Jens)

Fruängen? Det brukade väl vara både lugnt och relativt trevligt? Kanske har utvecklats lite till det sämre men som Rågsved är det inte. 

• Anonym (Grotesko)
    Anonym (Jens) skrev 2023-01-29 00:18:38 följande:

Sen var jag av en slump i Rågsved i höstas. Jag tog en lång promenad genom i princip hela Rågsved.

Centrum är ju väldigt nedgånget och slitet.

Kanske Stockholm mest unika lilla centrum från den epoken i stadens historia, men idag är det bara tråkigt att se. Igenbommat och risigt. Tycktes inte ha utvecklats åt rätt håll på tio år om man säger så.

Bara utlänningar i centrum med nåt undantag. Nån med svenskt utseende som hade varit inne i matbutiken och handlat nåt på vägen hem. Klotter på en fasad. Nånting kändes tragiskt, stämningen där bara. Jag skyndade mig igenom.

I övriga Rågsved såg jag inte lika mycket utlänningar. Det var lite blandat men mest svenskar.

Såg få människor som såg välmående och rekorderligt ordentliga ut. Stötte på några ungdomar som smög omkring i ett bostadsområde. De hängde runt där och såg sig nervöst om över axeln när de såg mig. Blängde argt på mig som om jag kanske var en civilpolis eller nåt. Fem min senare ser jag en misstänkt knarkaffär där en av de ungdomarna var inblandad. På en gångstig bytte nåt ägare genom ett handslag. 

Ur ett fönster något kvarter bort hände en snubbe ut genom ett fönster och hojtade något åt mig. Han lät irriterad så jag svarade inte utan skyndade mig vidare. Sen kom en klart påverkad tjej fram till mig. Hon såg ut som en prostituerad om man såg till kläderna. Någon kort kjol och nätstrumpbyxor hör och häpna? Hon hade tappt sina solglasögon tror jag det var.. Jag promenerar vidare och en stund senare ser jag samma tjej stå och prata med någon som såg ut som en knarkare till det yttre. 

Ingenting i Rågsved kändes fräscht eller trevligt. Mera som ett område där utvecklingen helt stannat av sedan länge. Jag bestämmer mig fast att röra mig vidare mot Högdalen. Går förbi en annan lite mystisk tjej som står och pratar med en medelålders svensk kille som gav starka missbrukarvibbar. Även tjejen han pratade med kändes inte helt normal. I alla fall blänger killen konstigt på mig och när jag gått en bit ser jag att han följer efter mig lite på avstånd. Det kändes otryggt så jag ökade takten men han fortsatte följa efter men efter ett tag så vek han i alla fall av in i ett skogsparti. Allt det här hände på kanske 40 minuter och jag fick en såå otroligt dålig känsla av hela området Såg ytterligare ett par människor som såg ut som missbrukare. Det fick mig att tänka på när jag nästan fick en bostad där 10 år tidigare. Jag kände sådan lättnad.. Men också en klump i magen. Tänk om jag bott där?!

Ingen annanstans i Stockholm vad jag kan minnas har jag stött på så många misstänkta missbrukarmänniskor på så kort tid, och på så liten yta. I Högdalen kändes det mera som att det var en massa alkisar. Men även en hel del helt normala vanliga människor. 

Gillade verkligen dina beskrivningar av en bortglömd oas i storstadens ghetton. Ett tidigare så betydelsefullt centrum. Rågsved en symbol för det svenska folkhemmet och plats för enav de mest betydelsefulla scenerna för punkrörelsen och Sveriges musikhistoria (Oasen), sprungen ur proletärer och drömmare med band som Ebba Grön, Dag Vag med Staten och Kapitalet, 800 grader och Ung och kåt mfl. Rågsved med sina spridda naturreservat, Snösätra, internationellt graffitycentra osv. Fan att staden missköts så av de styrande, förfaller och blir till brottsplatser och tillhåll för laglösa...och ovärdiga att bo i.

Dina ord var en perfekt början på en roman eller platsbeskrivning till ett manus...
    fick lust att läsa mer och uppleva staden genom dina ögon.
  • Anonym (Grotesko)
    Anonym (Jens) skrev 2023-01-29 00:26:48 följande:

Fruängen? Det brukade väl vara både lugnt och relativt trevligt? Kanske har utvecklats lite till det sämre men som Rågsved är det inte. 

Fruängen har mycket villor vad jag minns Men har inte varit där på många år. Är väl en del av Mälarhöjden tror jag. Men inte alls så illa som Rågsved och Borkyrka.

Svar på tråden Är Rågsved Stockholms mest deprimerande och sunkiga förort?