Kola55dd skrev 2023-01-13 17:34:41 följande:
Bidraget är på 50% eftersom det är det jag klarar av att jobba i streck i nuläget. En av orsakerna till bidraget är att jag ska kunna ha anpassningar på jobbet och kunna rehabilitera mig och gå upp i % i framtiden.
kursen jag kanske hade tänkt gå om någon månad är en distanskurs som man läser själv via datorn när det passar en, så den är väl anpassad till mina behov varför jag hade tänkt kanske ge det en chans.
vad har försäkringskassan med saken att göra? jag räknas inte som sjukskriven längre, utan har nedsatt arbetsförmåga pga tidigare sjukdom.
Jag menar såklart att jag har frågat handläggare på arbetsförmedlingen som hjälpte mig med bidraget, men fick inget tydligt svar på frågan.
Då ska du faktiskt vara jätteförsiktig då du ligger i en lite konstig gråzon av moment 22. För då har du en samtidig bedömning av att du inte har full arbetsförmåga (anledningen att du bara har 50%) men samtidigt att du är fullt arbetsför enligt försäkringskassan (inte räknas som sjukskriven längre). Dessutom situationen att du anser att du har högre arbetsförmåga än bedömningen som bidraget är baserat på (att du kan studera också). Tyvärr spelar det i sådana här sammanhang oftast ingen roll att du anser du klarar det under de specifika premisserna utan bedömningen gällande arbetsförmåga är ofta väldigt svartvit och speciellt när det gäller studier.
Normalt sätt så är du fortfarande aktuell hos försäkringskassan på ett eller annat sätt om man är beviljat den typen av lönebidrag på deltid. Då du just inte har full arbetsförmåga. Du ska ju inte sluta vara sjukskriven innan arbetsförmågan inte längre är nedsatt. Handlade det bara om anpassningar på arbetsplatsen finns "vanligt" lönebidrag och om det behövdes en gradvis sista bit du behövde utveckla tillbaka men mindre än 25% och därmed inte kan räknas som sjukskriven kan man få det på 100% trots att några timmar saknas. Något är lite konstigt här vilket gör dig extra utsatt.
Handläggare på AF är tyvärr ofta ganska okunniga om mycket sorgligt nog.
Man kan naturligtvis ha en situation om man aldrig varit aktuell hos försäkringskassan och behöver träna in sig till sitt första jobb eller om företaget bara vill ha en på halvtid osv. Men du skriver att du inte är sjukskriven längre.
Så se till att kolla upp det noga, och ja att det faktiskt noteras att du fått det godkänt, du får nog fråga igen för det är som sagt en lite konstig dubbelbedömning där.