Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Lönebidrag och studier

Nu känner jag inte till din situation, men om du vill studera med studiemedel av ekonomiska skäl borde du istället kunna få något annat på 50 %. Jag vet inte vad. Men eftersom du har en personlig handläggare borde hon kunna ta reda på detta åt dig. Förklara att du enbart ville studera av ekonomiska skäl och fråga om det finns andra sätt att få en hållbar ekonomi. Jag förstår att du inte är fortsatt berättigad till sjukpenning, men det kan finnas möjlighet till andra ersättningar, eller, om du saknar tillgångar, försörjningsstöd.

• Fröken Allvar

Jag fattar! Hoppas att det går/funkar om det är vad du vill.
    Kände inte till den här  anställningsformen och läste på. Där stod det klart och tydligt att lönebidrag är till en ANSTÄLLNING och att lönebidragsanställning således inte är en särskild anställningsform. Så vad du gör på 50 procent borde vara upp till dig så länge du gör vad du ska på jobbet. Det borde inte finnas formella hinder för dig att ha en anställning (med lönebidrag) på 50 och studera på 50.Vad som inte är tillåtet är att studera och samtidigt uppbära full arbetslöshetsersättning. Tidigare har jag studerat en termin på halvtid med arbetslöshetsersättning vilket ledde till jobb. Då fanns en regel som gjorde det möjligt. 

• Fröken Allvar

Alltid lika märkligt när främlingar ska skriva den enda andra främlingen på näsan för sånt de skrivit i sitt inlägg redan att de inte vet. Utöver det, bra input från främling Tusselina. :) 

• Fröken Allvar

Vad Tusselina menar med råka illa ut är kanske bedrägeri och återbetalningsskyldighet. Men om handläggaren säger att det är okej behöver hen dokumentera det och få det godkänt av överordnad. Ser hen till det så bör det vara ok. 

• Fröken Allvar

OM du börjar studera, se till att handläggaren dokumenterar och förankrar uppåt och med dig. Jag har varit med om att handläggaren raderade studier ur planen för att reglerna ändrades. 

Svar på tråden Lönebidrag och studier