Tusselina skrev 2023-01-13 17:03:48 följande:
Lönebidrag för utveckling i anställning är lite annorlunda än "vanligt" lönebidrag.
Frågan är varför du har 50% och inte 100%. Man kan nämligen med det ha en anställning på högre % än man faktiskt helt klarar av och det brukar vara satt på vad du beräknas "snart" klara. Är bedömningen att du inte klarar arbeta mer än 50% så är det naturligtvis inte ok att studera på den andra halvan. Är det så att det bara är 50% för att företaget bara vill ha dig på 50% men du egentligen sökte på 100% är det lite annorlunda - men bedöms du klara 100% så kan det vara tveksamt om det är rätt form av lönebidrag du har.
Var ett antal år sedan jag hade närmare kontakt med det här så vill inte hävda några exakta detaljer, men det är oerhört viktigt du kollar upp det här noggrant med både den kontakt du bör ha på arbetsförmedlingen och försäkringskassan och du skriver bara "handläggare" som du talat med och inte vilken slags och från vilken myndighet denne kommer. Just när det gäller nedsatt arbetsförmåga och studier finns det en hel del specialregler som är viktiga och man kan råka väldigt illa ut om man gör fel så du måste söka svaren hos de som beslutar om saken istället för att lita på vad du kan googla eller vad främlingar på ett forum säger (du har nämligen ingen aning om de faktiskt vet vad som gäller och de har inte kunskap om alla delar som kan vara relevanta i just din situation).
Bidraget är på 50% eftersom det är det jag klarar av att jobba i streck i nuläget. En av orsakerna till bidraget är att jag ska kunna ha anpassningar på jobbet och kunna rehabilitera mig och gå upp i % i framtiden.
kursen jag kanske hade tänkt gå om någon månad är en distanskurs som man läser själv via datorn när det passar en, så den är väl anpassad till mina behov varför jag hade tänkt kanske ge det en chans.
vad har försäkringskassan med saken att göra? jag räknas inte som sjukskriven längre, utan har nedsatt arbetsförmåga pga tidigare sjukdom.
Jag menar såklart att jag har frågat handläggare på arbetsförmedlingen som hjälpte mig med bidraget, men fick inget tydligt svar på frågan.