• Anonym (Mia trådstartare)

Dåligt ställt och unna sig

Jag har dålig inkomst på grund av sjukdom. Svårt att få ihop ekonomin. Det är verkligen svårt.

Nu fick jag en present för att ?unna mig?. Alltså pengar. Skulle så gärna vilja ha vissa kläder, skor, kanske lite viner och annat. Inredning. Sånt som jag typ aldrig köper till mig själv utan prioriterar annat. 

Egentligen rent ekonomiskt borde jag inte köpa såna ytliga saker för pengarna. Utan prioritera annat.

Men syftet med pengarna verkade vara att jag skulle skämma bort mig lite.

Hur tycker ni att jag ska tänka? 

• Svar på tråden Dåligt ställt och unna sig
  • Fröken Allvar

En sak jag har lärt mig är att ingen tackar dig för att du ber om ursäkt för dig själv. 
    En annan sak jag har lärt mig är att hur du än förklarar dig kommer folk att tänka sitt ändå. Om den som gav dig pengarna är någorlunda funtad så låter hen dig bestämma över dig själv, så länge du är myndig och klarar att betala räkningar utan god man eller förvaltare. 

• Anonym (W)
    Anonym (Mia trådstartare) skrev 2023-01-09 20:02:30 följande:

Och å andra sidan personen som gav mig pengarna hade tänkt sig att jag ska få unna mig lite. Så sparar jag pengarna eller en del av pengarna gör jag fel mot den personen då?

Fas u måste väl inte spendera allt på en gång?
  • Aliona

Har du nu fått pengar i gåva med tanken att du ska kunna unna dig så tycker jag verkligen att du kan göra det med gott samvete! Jämför med att hen hade gett dig kläder eller viner direkt, då hade du väl inte återlämnat dem på öppet köp för att betala elräkningen istället. 

Visserligen ska man vara förnuftig och onödig konsumtion är bara dumt, men det verkar från din text som att du verkligen försöker hushålla med dina begränsade resurser. Då är det faktiskt ok att unna sig när man för en gångs skull har möjlighet tilll det, och göra något för att må bra och få lite glädje och njutning! Det är också viktigt för att man ska må bra. 

• Fröken Allvar

Aliona, ja, och det är väl vad givaren också önskar? Men om ts vill spara i buffert istället har hon rätt att det. Hennes val. Vad folk ska tycka är sällan bästa måttstock. 

• Aliona
    Fröken Allvar skrev 2023-01-09 20:34:54 följande:

Aliona, ja, och det är väl vad givaren också önskar? Men om ts vill spara i buffert istället har hon rätt att det. Hennes val. Vad folk ska tycka är sällan bästa måttstock. 

Självklart får man göra vad man vill med en gåva, även om det inte var vad givaren tänkte sig! Läser dock ts som att hon gärna vill unna sig något men har dåligt samvete, och det tycker jag inte att hon behöver ha. 
  • Anonym (Ordning)

Har

Anonym (Mia trådstartare) skrev 2023-01-09 15:08:47 följande:
    Dåligt ställt och unna sig

Jag har dålig inkomst på grund av sjukdom. Svårt att få ihop ekonomin. Det är verkligen svårt.

Nu fick jag en present för att ?unna mig?. Alltså pengar. Skulle så gärna vilja ha vissa kläder, skor, kanske lite viner och annat. Inredning. Sånt som jag typ aldrig köper till mig själv utan prioriterar annat. 

Egentligen rent ekonomiskt borde jag inte köpa såna ytliga saker för pengarna. Utan prioritera annat.

Men syftet med pengarna verkade vara att jag skulle skämma bort mig lite.

Hur tycker ni att jag ska tänka? 

Är det andra som hjälper till ekonomiskt då du har det svårt att få ihop ekonomin?

Om jag gav pengar för mat och hyra skulle jag känna mig lurad om du köpte en ny iphone eller åkte på utlandssemester - något som jag inte kan unna mig själv.
  • Fröken Allvar
    Aliona skrev 2023-01-09 20:57:53 följande:
    Självklart får man göra vad man vill med en gåva, även om det inte var vad givaren tänkte sig! Läser dock ts som att hon gärna vill unna sig något men har dåligt samvete, och det tycker jag inte att hon behöver ha. 
    Inte heller jag tycker att hon ska ha dåligt samvete. Om det är som Ordning säger, då förstår jag det dåliga samvetet bättre. Om en hjälpt med hyra och inte kunnat unna sig, och ser det hon inte unnat sig hos ts, det skulle kunna bli en obekväm situation. 
  • Aliona
    Fröken Allvar skrev 2023-01-09 21:08:37 följande:
    Inte heller jag tycker att hon ska ha dåligt samvete. Om det är som Ordning säger, då förstår jag det dåliga samvetet bättre. Om en hjälpt med hyra och inte kunnat unna sig, och ser det hon inte unnat sig hos ts, det skulle kunna bli en obekväm situation. 

Fast TS skriver ju rätt ordagrannt att hon fått pengar för att unna sig, så det verkar inte alls vara aå som Ordning säger. Väldigt många som är vana att inte unna sig får dåligt samvete när de väl har en chans att göra det. 

Hur som helst så är vi överens i sak - TS kan göra precis vad hon vill med pengarna. 

• Fröken Allvar
    Aliona skrev 2023-01-09 21:51:36 följande:

Fast TS skriver ju rätt ordagrannt att hon fått pengar för att unna sig, så det verkar inte alls vara aå som Ordning säger. Väldigt många som är vana att inte unna sig får dåligt samvete när de väl har en chans att göra det. 

Hur som helst så är vi överens i sak - TS kan göra precis vad hon vill med pengarna. 

Ja! 🦋🐛🐝🌹🌹
  • Anonym (Ordning)
    Aliona skrev 2023-01-09 21:51:36 följande:

Det jag menade var att om jag, men min begränsade ekonomi, hjälpte TS för att få mat och hyra betald, och någon annan gav pengar för att TS skulle kunna "unna sig" skulle jag känna mig lurad om TS lyxade till det som jag inte kan.

• N4ck4

Man skall inte unna sig. Spara istället! Pengar+tid=god ekonomi (på riktigt). Säger en som nu mera har norr om 10 millar och började men 250 k i studieskuld.

N4ck4 skrev 2023-01-10 17:46:06 följande:

Man skall inte unna sig. Spara istället! Pengar+tid=god ekonomi (på riktigt). Säger en som nu mera har norr om 10 millar och började men 250 k i studieskuld.

Utsikterna för det ser väldigt dåliga ut tyvärr. Jag är sjuk och klarar inte av att tjäna pengar. Jag snålar med allt och lever jättebilligt.
    Anonym (Ordning) skrev 2023-01-09 21:55:06 följande:
    Det jag menade var att om jag, men min begränsade ekonomi, hjälpte TS för att få mat och hyra betald, och någon annan gav pengar för att TS skulle kunna "unna sig" skulle jag känna mig lurad om TS lyxade till det som jag inte kan.
    Det har hänt att jag fått hjälp men inte av någon som själv inte kan lyxa sig.
Svar på tråden Dåligt ställt och unna sig