• Aliona

Dåligt ställt och unna sig

Har du nu fått pengar i gåva med tanken att du ska kunna unna dig så tycker jag verkligen att du kan göra det med gott samvete! Jämför med att hen hade gett dig kläder eller viner direkt, då hade du väl inte återlämnat dem på öppet köp för att betala elräkningen istället. 

Visserligen ska man vara förnuftig och onödig konsumtion är bara dumt, men det verkar från din text som att du verkligen försöker hushålla med dina begränsade resurser. Då är det faktiskt ok att unna sig när man för en gångs skull har möjlighet tilll det, och göra något för att må bra och få lite glädje och njutning! Det är också viktigt för att man ska må bra. 

• Aliona
    Fröken Allvar skrev 2023-01-09 20:34:54 följande:

Aliona, ja, och det är väl vad givaren också önskar? Men om ts vill spara i buffert istället har hon rätt att det. Hennes val. Vad folk ska tycka är sällan bästa måttstock. 

Självklart får man göra vad man vill med en gåva, även om det inte var vad givaren tänkte sig! Läser dock ts som att hon gärna vill unna sig något men har dåligt samvete, och det tycker jag inte att hon behöver ha. 
  • Aliona
    Fröken Allvar skrev 2023-01-09 21:08:37 följande:
    Inte heller jag tycker att hon ska ha dåligt samvete. Om det är som Ordning säger, då förstår jag det dåliga samvetet bättre. Om en hjälpt med hyra och inte kunnat unna sig, och ser det hon inte unnat sig hos ts, det skulle kunna bli en obekväm situation. 

Fast TS skriver ju rätt ordagrannt att hon fått pengar för att unna sig, så det verkar inte alls vara aå som Ordning säger. Väldigt många som är vana att inte unna sig får dåligt samvete när de väl har en chans att göra det. 

Hur som helst så är vi överens i sak - TS kan göra precis vad hon vill med pengarna. 

Svar på tråden Dåligt ställt och unna sig