• Anonym (Mia trådstartare)

Dåligt ställt och unna sig

Jag har dålig inkomst på grund av sjukdom. Svårt att få ihop ekonomin. Det är verkligen svårt.

Nu fick jag en present för att ?unna mig?. Alltså pengar. Skulle så gärna vilja ha vissa kläder, skor, kanske lite viner och annat. Inredning. Sånt som jag typ aldrig köper till mig själv utan prioriterar annat. 

Egentligen rent ekonomiskt borde jag inte köpa såna ytliga saker för pengarna. Utan prioritera annat.

Men syftet med pengarna verkade vara att jag skulle skämma bort mig lite.

Hur tycker ni att jag ska tänka? 

• Svar på tråden Dåligt ställt och unna sig
  • Fröken Allvar

Du bestämmer vad du gör med dina pengar. Om du vill spara dem och ha en buffert gör du det, om du vill splasha på viner, kläder och skor gör du det. Som tur är finns det ingen regel som bestämmer att människor med låg inkomst inte får göra av med pengar. 

Om du vill veta vad jag hade gjort i din situation, (vilket är oombett) , så kan jag berätta att under de 15+ år då jag haft ojämna inkomster så har jag en eller ett par gånger per år under dessa år följt med på saker som kostat 300-500 kronor om jag fått frågan och då tagit pengarna från en buffert. De år jag haft högre inkomster har jag bland annat använt det till att pausa från att ha en inneboende, vilket kan vara ganska påfrestande, och jag har även använt pengar till kortare utbildning. Men det är som sagt utslaget på över 20 års tid.

Kan du tänka på vilken trygghet bufferten skulle ge dig vs hur gärna du vill ha viner, skor och kläder? 

• Fröken Allvar

(15-20 år, beroende på om man räknar in studietiden eller inte) . 

• Anonym (Lagom)

Gör både ock! Lägg hälften på nyttigheter och slarva bort hälften på något lyxigt som inte passar in i din vanliga budget.

• Fröken Allvar

Väldigt rimligt förslag av Lagom, såvida du har en fast inkomst som håller dig över vattenytan. 

• Anonym (Svärmor)

När vi var nyblivna föräldrar och fortfarande studenter fick vi en summa pengar av svärmor med orden ni får göra precis vad ni vill för pengar.

När vi sedan berättade att vi bestämde oss för att göra en resa för pengarna, tittade hon förvånad på oss köpte ni ingen soffa?

• Anonym (Jo)
    Anonym (Lagom) skrev 2023-01-09 15:24:38 följande:
    Gör både ock! Lägg hälften på nyttigheter och slarva bort hälften på något lyxigt som inte passar in i din vanliga budget.
    Bra förslag.
  • Anonym (Alexandra)

Jag tänker att det är skönt att kunna unna sig ibland, uppdatera garderoben och köpa saker bara för att man vill ha dem, inte för att man strikt behöver dem. 

Beroende på hur mycket pengar det rör sig om skulle jag spara en del och spendera resten. 

Fröken Allvar skrev 2023-01-09 15:20:53 följande:

Du bestämmer vad du gör med dina pengar. Om du vill spara dem och ha en buffert gör du det, om du vill splasha på viner, kläder och skor gör du det. Som tur är finns det ingen regel som bestämmer att människor med låg inkomst inte får göra av med pengar. 

Ja, det är lite det jag är rädd för också. Att människor ska tycka att jag inte borde göra så. För jag har ju berättat för en del om hur jag har det. I vissa sammanhang. Att det är svårt. Då kanske det sticker i ögonen på dem om de ser att jag spenderat pengar på ytliga onödiga saker. Inte tar mig på allvar...

Och å andra sidan personen som gav mig pengarna hade tänkt sig att jag ska få unna mig lite. Så sparar jag pengarna eller en del av pengarna gör jag fel mot den personen då?

• Anonym (W)
    Anonym (Mia trådstartare) skrev 2023-01-09 19:59:35 följande:
    Ja, det är lite det jag är rädd för också. Att människor ska tycka att jag inte borde göra så. För jag har ju berättat för en del om hur jag har det. I vissa sammanhang. Att det är svårt. Då kanske det sticker i ögonen på dem om de ser att jag spenderat pengar på ytliga onödiga saker. Inte tar mig på allvar...
    Varför spendera det på onödiga saker? Har du inga nödvändiga saker att lägga sakerna på, sådant som underlättar för dig och som du har nytta av länge?
Svar på tråden Dåligt ställt och unna sig