Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Dåligt ställt och unna sig

Du bestämmer vad du gör med dina pengar. Om du vill spara dem och ha en buffert gör du det, om du vill splasha på viner, kläder och skor gör du det. Som tur är finns det ingen regel som bestämmer att människor med låg inkomst inte får göra av med pengar. 

Om du vill veta vad jag hade gjort i din situation, (vilket är oombett) , så kan jag berätta att under de 15+ år då jag haft ojämna inkomster så har jag en eller ett par gånger per år under dessa år följt med på saker som kostat 300-500 kronor om jag fått frågan och då tagit pengarna från en buffert. De år jag haft högre inkomster har jag bland annat använt det till att pausa från att ha en inneboende, vilket kan vara ganska påfrestande, och jag har även använt pengar till kortare utbildning. Men det är som sagt utslaget på över 20 års tid.

Kan du tänka på vilken trygghet bufferten skulle ge dig vs hur gärna du vill ha viner, skor och kläder? 

• Fröken Allvar

(15-20 år, beroende på om man räknar in studietiden eller inte) . 

• Fröken Allvar

Väldigt rimligt förslag av Lagom, såvida du har en fast inkomst som håller dig över vattenytan. 

• Fröken Allvar

En sak jag har lärt mig är att ingen tackar dig för att du ber om ursäkt för dig själv. 
    En annan sak jag har lärt mig är att hur du än förklarar dig kommer folk att tänka sitt ändå. Om den som gav dig pengarna är någorlunda funtad så låter hen dig bestämma över dig själv, så länge du är myndig och klarar att betala räkningar utan god man eller förvaltare. 

• Fröken Allvar

Aliona, ja, och det är väl vad givaren också önskar? Men om ts vill spara i buffert istället har hon rätt att det. Hennes val. Vad folk ska tycka är sällan bästa måttstock. 

• Fröken Allvar
    Aliona skrev 2023-01-09 20:57:53 följande:
    Självklart får man göra vad man vill med en gåva, även om det inte var vad givaren tänkte sig! Läser dock ts som att hon gärna vill unna sig något men har dåligt samvete, och det tycker jag inte att hon behöver ha. 
    Inte heller jag tycker att hon ska ha dåligt samvete. Om det är som Ordning säger, då förstår jag det dåliga samvetet bättre. Om en hjälpt med hyra och inte kunnat unna sig, och ser det hon inte unnat sig hos ts, det skulle kunna bli en obekväm situation. 
  • Fröken Allvar
    Aliona skrev 2023-01-09 21:51:36 följande:

Fast TS skriver ju rätt ordagrannt att hon fått pengar för att unna sig, så det verkar inte alls vara aå som Ordning säger. Väldigt många som är vana att inte unna sig får dåligt samvete när de väl har en chans att göra det. 

Hur som helst så är vi överens i sak - TS kan göra precis vad hon vill med pengarna. 

Ja! 🦋🐛🐝🌹🌹
Svar på tråden Dåligt ställt och unna sig