• Elliot1

Utredning/insemination/ivf 2023

Mathilda88 skrev 2023-05-11 20:51:36 följande:
    Hej fina du!

Tack så mycket! Ja vi hade sanslös tur som fick börja bara ett par dagar efter välkomstsamtalet då vi hade fixat allt innan och mot förmodan fanns en plats ledig! Så ja enormt tacksam för det!

Tack, nej det blev faktiskt lite jobbigare tidigare än jag förväntade mig, räknade inte med såhär ont eller illamåendet på detta viset från start... Men visst jag har ju det sen innan vid mens så inte helt orimligt teoretiskt sett i efterhand... Ja önskar Hjärta

Ja 11 är verkligen toppen! Solig Så glad för dom och önskar inte fler, men dessa extra dagar gör mig rädd för att ännu fler av de små ska hinna upp... Vill inte riskera att inte kunna få tillbaka ett embryo denna cykel! Hjärta 

Tisdagen var min "bryt ihop och kom igen"-dag, lät mig gråta ut och förbanna allt. När allt det är luftat så kan jag vända tillbaka upp och redan igår kändes det bättre, lite extra då jag bestämde mig för att gå till jobbet trots fysiska måendet. Så efter ett nattpass så mår jag mentalt så mkt bättre, omladdad! Känner mig redo att ta an helgen och måndagens äggplock nu Hjärta. Tack, hoppas det med men känns ändå lovande nu igen Hjärta

Tack, ja hoppas på att den bara rusar iväg! Försöker få ihop enkla saker som man mäktar med som får tiden att rulla snabbt. Ser fram emot äggplocket nu, däremot dagarna efter har blivit ny punkt för ångest med tanke på smärtproblematiken under stimuleringen. Hoppas hoppas verkligen kunna få ngt starkare smärtstillande bara för de två dagarna, men allt känns smått omöjligt när ingen verkar lyssna. 

Tack för allt stöd och pepp, utan er hade det varit än tyngre att ta sig igenom denna kämpiga tid! Hjärta

Verkligen! Det är ju så skönt när cykeln är bra tajmad så man slipper vänta massa veckor 😉 Det är ju sjukt drygt ibland att hela processen är så otroligt beroende av ens menscykel 🙈 

Jag förstår, verkligen supertråkigt att du mår så dåligt. Bra att du hade en bryta ihop-dag! Såna behöver man definitivt ibland! Önskar ju att man kunde göra något för att hjälpa. Men som du säger så är det ju knepigt med smärtstillande eftersom man inte får ta vissa läkemedel osv 😞 Sen fattar jag att du antagligen provat ALLT, men för mig hjälper värmekudde endel faktiskt. Det tar ju inte bort illamåendet men kanske lite av smärtan? ❤️ 

Hoppas du in njuta av helgen och iallafall känner lite pepp inför äggplock. Varje dag nu är ju en dag närmare slutet av processen! Heja heja! 💕

• Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-05-12 16:31:45 följande:
    Teriz: Det kan säkert vara väldigt olika, men det viktigaste är ju att du fick se nu på ultraljudet att allt såg bra ut! 😍 Så fantastiskt, vilka glada nyheter! Hjärta Nu blir nästa steg RUL eller Nipt, eller hur funkar det? Glad
    Mathilda88 skrev 2023-05-05 21:30:05 följande:
    Åh tack finaste du!! Så glad att se dig med igen! Hjärta
    Ja kan säga att efter de emotionella dagarna så var man väldigt trött!
    Nej det har du helt rätt i att i längden gynnar det att vara ärlig med hur man mår, för det gör det lättare för dom att få rätt på det vid en eventuell andra behandling. Har även tankar på att om vi behöver en omgång två så lär jag nog be om att få prova på en annan sort med förhoppning om att må bättre. 
    Tack hoppas kunna få må bättre nu framöver, känns att det gått på rätt håll senaste två dagarna, kanske tom kan jobba ngt pass nästa vecka (fått sjuka mig två av tre pass denna veckan). Ganska nöjd med hur jag ändå lyckades smyga in hur jag egentligen mår på ett mer indirekt diskret sätt så det inte blev ngn stor eller allvarlig grej av det, men de vet iallafall om det! Har fått ok för att ta Postafen mot illamåendet, men inget annat smärtstillande än Alvedon tyvärr. 

Men så kul, då följs vi lite åt här! Hur såg det ut på ditt första respektive andra ultraljud? Wow va fort det gått! Hjärta Vill veta allt! Så glad jag blir för din skull! HjärtaIdag visade mitt ultraljud på 6 ägg i storlek 10-12 mm, sen flertalet små ägg runt 7-9 mm ungefär. Läkaren höjde dosen från 175 till 187,5 med förhoppning om att pusha på lite till och sen nytt ultraljud på tisdag morgon. Om kroppen reagerar som läkaren hoppas så kan ev sista sprutan bli på måndag kväll och äggplock på antingen torsdag eller fredag! Hjärta  Hade kunnat vara besviken på "bara" 6 ägg, men känns bra med att flera små finns på G bakom samt att jag varit lite orolig för ev överstimulering pga mitt mående (även om det teoretiskt sett är i princip omöjligt). Så behöver iallafall inte oroa mig för att det skulle stoppa en ev ET. 
    Har en så fin och härlig magkänsla efter dagens läkarbesök, känns i hela kroppen. Hoppas den håller i sig Hjärta

Liten uppdatering härifrån. Ultraljudet idag visade på 11 ägg nu vilket känns toppen! Hjärta Men tyvärr är inte äggen mogna nog för att kunna tas vare sig på torsdag eller fredag, och de har inte äggplock på helgerna i Malmö (har ngn förresten?), så vi har fått tid på måndag för äggplock och nya mediciner utskrivna för tiden fram tills dess. Just nu känns det dock ngt överväldigande att istället för att vara klar med stimuleringsbehandlingen behöva köra veckan ut med det - och fortsätta må som man gör med magont och illamående - och äggplock om en vecka istället för om 2 dagar GråterGråter. Knäckande känsla att varken kunna röra sig eller jobba plus må dåligt i en vecka till. Sen inte sagt att allt blir bra efteråt, lär ha ont först efter äggplocket och räds att inte få starkare smärtstillande än Alvedon (0 effekt men ingen lyssnar ju eller verkar bry sig) och biverkningarna på Lutinus är buksmärtor och illamående - check..

Mathilda88: Tack, vad fint sagt! Hjärta Ja men det är ju absolut en bra tanke, att be om att få prova en annan sort om det blir en andra omgång. Men nu hoppas vi ju att det ska bli ett barn av den här omgången 🥰 Det låter som sagt verkligen hemskt med hur du har behövt må, och jag hoppas verkligen att de ska lyssna på dig och ge dig starkare smärtstillande efter äggplocket! 11 äggblåsor låter ju väldigt bra, varken för många eller för få (eftersom det aldrig finns ägg i alla blåsor sa min läkare). Jag hade 21 blåsor och fick ut 10 ägg och de sa att de inte såg några tecken på risk för överstimulering i mitt fall, så förhoppningsvis riskerar du inte heller överstimulering Hjärta Bra jobbat av dig att ta en promenad och att du kunde jobba ett pass också, nu är den här behandlingen snart över och äggplocket är sååå nära! Håller tummarna extra hårt för dig på måndag Hjärta Som svar på din fråga: på första ultraljudet fick jag inte veta exakt antal, bara att 2 av dem var över 10mm (och de valde att inte höja dosen), och på andra ultraljudet fick jag veta att det fanns 21 äggblåsor och att 13 av dem var större än 10 mm. Vad jag vet är Sophiahemmet i Stockholm ensamma om att ha äggplock mm på helgerna, resten av klinikerna har tyvärr inte det. Skriver ett separat inlägg om mitt äggplock med mera snart 🥰Elliot1: Ja det är omöjligt att förstå varför så många av oss ska behöva ha en sådan här enorm otur när det gäller att bli gravida 😔 Jag försökte förklara för min syster nyligen varför jag är så nervös för resultatet av min IVF och över om jag någonsin kommer bli mamma, och hennes svar var mer om att hon också behövt kämpa så mycket (hon blev gravid på första försöket med sin son och på femte försöket med barnet hon bär på nu) och drog upp saker som problem med huset (typ stopp i rören), men det är ju inte alls samma sak som att vara barnlös eller få flera missfall eller kämpa i åratal för att bli gravid. Husproblem ska man inte ens ta upp när någon pratar om att de kämpar för att bli med barn tycker jag 😅 Aha du menade att låna av familjen ja, vad bra att den möjligheten finns även om jag förstår att det är blandade känslor såklart. Som du säger, ni lånar ju inte pengar för att köpa en motorcykel eller så, så de förstår säkert och skulle inte säga ja om de inte tyckte att det är 100% värt det Hjärta Ni får väl fundera på pengafrågan helt enkelt. Ja alltså det där med sommarstängt är ju så sjukt frustrerande, det ställer verkligen till det. Men skönt att mötet med kliniken ändå kändes bra och att ni kan få ta lite tid nu till att fundera, ni behöver ju inte bestämma er den här månaden då va? Önskar verkligen att du hade fått den där triss-vinsten, så mycket lättare allting skulle vara då GladHjärta Vad fin du är som tänker på mig, jag ska skriva ihop en sammanfattning i ett separat inlägg nu, återkommer! 

Det kommer nog aldrig gå att förklara för någon som inte varit här själv. För de FÖRSTÅR inte hur smärtsamt det är ❤️ Speciellt de som kläcker ur sig ungar till höger och vänster. Sen försöker jag tänka på vad min man sa till mig för ett tag sen, att bara för att vi har svårt för att få barn så kan vi inte förbjuda andra att bli gravida eller klaga över saker i livet. Alla har sina problem. Men med det sagt så har man såklart 100% rätt till sina känslor och jag om någon kan relatera till att man tycker att vissa bara ska hålla truten och vara glada för det de har istället 🙃 

Ja precis, jag hade ju inte nämnt det här. Men för vårt första försök så lånade vi av en familjemedlem för att slippa räntekostnaderna. Sen vet jag inte om hen vill/kan låna ut pengar till ytterligare en IVF, men i värsta fall så får vi väl låna pengar från klinikens samarbetspartner och bita i det sura äpplet. Det är ju liksom bara skrapa fram pengarna. Alternativet är ju att det eventuellt inte blir något syskon och då känns helt plötsligt pengarna som ett mindre problem.. Tror mer det är rädslan att pengarna inte ska ge något, som vid första försöket.

Men nu är det faktiskt så att vi precis tagit beslut att avvakta med nästa IVF ❤️ Magkänslan har sagt det hela tiden och nu i veckan så bestämde vi att vi vill ta en paus från det och försöka själva i maj, juni, juli. Kliniken öppnar igen den 31 juli och då är första dagen man FÅR börja med sprutor. Min mens är beräknad typ 30 juli. Har vi otur så kommer den lite för tidigt så vi inte kan starta förrän i slutet av augusti, men då får det vara så. Jag har startat upp NC igen och beställt en OURA-ring för att slippa ta tempen själv men utöver det ska vi försöka att bara LEVA i sommar. Träna, bada, dricka vin etc. Så lever vi på hoppet fram tills slutet av juli 🙏🏻 

Men jag läste också ditt andra inlägg om er IVF! Och wow säger bara, fantastiskt att du är ruvare nu!! Påfrestande ja, men samtidigt så spännande och underbart 💕 Härligt att du fick en bra upplevelse av äggplocket, trots lite strul med äggstocken. Jag hade samma upplevelse, att sköterskan fick trycka på
    magen ett tag. Har ni fått svar på om något gick till frysen också? Håller inte riktigt koll på hur många dagar det gått 🙈  Märkligt det där med att inga befruktades med standard IVF, ni har väl inte fått något besked som
    påtalar manlig faktor? Att de inte befruktades behöver ju dock inte alls betyda något. Det är ju rysk roulette det här och nu råkade det bara bli så helt enkelt. Nu lägger vi fokus på de som blev befruktade istället och framförallt det lilla korn som just nu är i din livmoder! När är testdag? 💕
  • Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-05-13 11:46:15 följande:
    Ja det blev superbt! Hade varit surt at vänta en månad till bara pga mensen kom ett par dagar tidigare... 

Det har och är definitivt ett dagligt kämpande tyvärr ja. Jag har en el-värmematta och en vetekudde från apoteket att mikra varm. Dom tar i alla fall udden av värsta smärtan tack o lov, det är man tacksam för! Postafen får jag ta mot illamåendet vilket tack o lov också fungerar. Sen hänger illamåendet ihop med smärtan, så när smärtan minskar så släpper illamåendet också. 

Tack så mycket! Ja jag känner mig peppad på det! Och ångesten för smärtan under dagarna efteråt har också släppt då jag fått besked att jag kommer få med mig starkare smärtstillande hem för de dagarna! Hjärta Så är jätteglad för allt det nu och så peppad!

Ja verkligen! Vi har bestämt oss för att avvakta med IVF 2 till i slutet på juli. Vår klinik öppnar den 31/7 och det är första dagen man får börja med sprutor tydligen. Min cykel är tajmad så att min mens ska komma typ 30/7. Och eftersom man ska börja senast dag 3 så räcker det att den kommer två dagar tidigare för att vi ska behöva vänta till slutet av augusti. Så drygt! 😏😞 

Förstår verkligen det, IVF är ju tillräckligt kämpigt som det så att man dessutom ska behöva ha massa smärta och illamående för ju inte saken bättre 😞 Men du fixar det här, försök vara stark ❤️ 

Vad skönt att värmefilt åtminstone tar udden av den värsta smärtan och skönt att du får med bra smärtstillande hem efter äggplocket! Det här kommer gå bra! 💪🏼

• Elliot1

Hej alla! 

Jag har inte hunnit svara er på ett tag, men jag har läst! Tänker att jag svarar er alla i ett inlägg 🙃 

Vickan
    Nu vill man ju veta hur det går för dig? 😍 Testdag närmar sig ju verkligen, hur känns det? Har du tjuvtestat något? Så himla härligt att ni fick till frysen också! Vilket bra resultat!! Och så skönt att veta att om det nu inte skulle ta sig så finns det små flingor som väntar ❄️

För oss känns det väldigt rätt att avvakta. Eller åtminstone just nu, när mensen kommer så lär det
    kännas annorlunda 😅 Jag ringde kliniken förra veckan för att meddela att vi avvaktar och frågade då också om vi kunde få starta med sprutorna tidigare än 31/7, om det nu skulle vara så att cykeln tajmar så dåligt. Hon skulle kolla med labbet (det är pga deras sommeruppehåll
    man inte får börja innan 31/7 egentligen) och ringa upp. Hon ringde aldrig upp så jag tänker att hör de inte av sig snart så ringer jag igen. Även om det är två månader kvar så är det ju lite skönt att veta vad man ska ställa sig in på. 

Men vi lever ju som sagt på hoppet att det kaaaaanske kan ta sig naturligt i maj, juni eller juli. Jag vet inte varför men jag är försiktigt positiv, kanske för att mitt AMH gått upp och att jag börjat tempa igen. Mina temperaturer (efter ägglossning) ligger högre än vad de gjort tidigare cykler. Såklart är det ju varmare ute också nu men jag tänker att basaltemperaturen inte borde påverkas alltför mycket av yttre faktorer. Jag inbillar mig typ att jag fått lite bättre balans i alla hormoner och att det gör att jag får starkare ägglossningar nu. Men det kan ju vara önsketänkande 🙃 Jag har unnat mig en OURA-ring för att slippa den satans termometern bara. Väntar på att den ska komma med posten, ska bli SÅ skönt att slippa ta tempen varje natt/morgon. 

Väntar med spänning från besked från dig nu!!! 🙏🏻🙏🏻💕💕 Håller alla tummar och tår!!! 

Teriz: 
    Så himla underbart att höra att det går bra för dig! Fantastiskt ju 😍 Tänk att naturen och kroppen bara löser saker ibland. Snart dags för ultraljud igen då? 

Mathilda
    Jag vet inte vad jag ska säga, jag blir så ledsen att höra att det inte gick bra för er denna gången 😔💔 Det är så hjärtekrossande när man bygger upp höga förväntningar och så går det inte alls som man hoppats. Och jag lider extra med dig också på grund av alla de smärtor du genomgått under behandlingen. Vet inte vad jag ska säga för att peppa, förstår att det känns som ett svart hål nu bara 😔 Men ni kommer klara detta, det vet jag 💪🏼❤️ Vägen är bara lite krokigare för vissa av oss. 

Hur mår du nu när det fått landa lite? ❤️

Jag försökte googla på granulerade ägg, men jag tyckte inte jag hittade någon bra information. Vad innebär det? Det låter ju på läkarna som att det inte betyder att det är helt kört iallafall! Ni kommer vitt guldägget 💪🏼 Kommer de göra några speciella kontroller av äggen vid nästa behandling eller ser de på en gång om de är granulerade eller ej? 

Förstår att det inte hjälper dig nu, men heja stenhårt på er och håller verkligen alla tummar och tår för att nästa behandling går bättre ❤️

Snödroppen
    Tråkigt att höra att det inte gick vägen för dig denna
    gång 😔 Tyvärr har vi ju alla i denna grupp fått erfara att man ibland får kämpa och kämpa. Hur fungerar det med insemination, kan man köra en gång till i nästa cykel? Tar man några hormoner etc innan själva inseminationen? Kriga på, tillslut tar det sig 💪🏼

• Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-05-24 08:59:30 följande:

Sorgligt nog blev det bara minus för min del, både igår och idag (officiella testdagen) så jag ringde kliniken och tyvärr ser vi nu det här försöket som över, misslyckat. Tårarna bara rinner och det känns så himla tungt. Jag vet att vi har två små embryon i frysen som vi förhoppningsvis kan tina till hösten, och jag vet att de här känslorna kommer att kännas lättare med lite tid, men just nu gör det förbannat ont 💔

Åh nej, så otroligt ledsen jag blir 😢💔 
    Förstår verkligen hur det känns, det gör så otroligt ont och är så jävla jävla orättvist. 
    Finns ju inga ord som kan hjälpa heller direkt. Allt är ju bara svart. 

Ta den tiden du behöver att landa och sörja, och när du känner dig starkare igen (vilket du kommer göra, det kan jag själv intyga 💪🏼) så kan jag garantera att du kommer känna ett pepp för ett nytt försök med en eskimå ❄️ Men jag vet hur det är, det är lätt att säga till andra att man behöver flera försök men när man väl står där mitt o ett misslyckande så är det svårt att vara positiv. 

Kram! 

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-05-24 21:09:51 följande:
    Åh Elliot! Så glad att se dig igen! 
    Hoppas din OURA-ring trillar ner i brevlådan snart! Håller tummarna för att det kan tänkas ta sig för er nu istället i sommar Hjärta  Fick du något svar på om ni kanske kan börja ngn dag tidigare om mensen taimar dåligt?

Tack Hjärta Ja jag förstår att det var jättedumt av mig att tro på första behandlingen, men alla var så positiva, utifrån omständigheterna så var oddsen väldigt bra för att tom kunna gå på första återföringen. Jag hade inte den inställningen innan första sprutan, men pga smärtorna så blev den förhoppningen väl helt enkelt en "överlevnadsstrategi" för att ta mig igenom det och illamåendet och orka hela vägen. Därav skapade jag ett större fall för mig själv när man då fick käftsmällen med äggkvalitén. 

Jo lågt men samlar ihop sig igen så sakteliga och hittar lite hopp igen. 

Nej jättesvårt att hitta någon som helst information om det och vad det innebär. Om de har en chans att utveckla sig till ett frisk barn mot alla odds eller inte. Ja embryologerna ser det när de granskar äggen. Gissar att de gör som sist och befruktar igen då hälften av dom ändå började utvecklas. Vi får se.
    Stort tack fina du och detsamma! Hjärta

Tack, tyvärr har den inte kommit än men jag väntar med spänning 🥰 

Vi får fortsätta leva på hoppet lite till. Jag var SÅ skengravid den här månaden, alltså extremt. Var typ säker på att det tagit sig, min temp har varit högre än någonsin och jag har haft en del molvärk. Har INTE haft mina vanliga PMS-symtom heller. Till och med känt svaaaaga tendenser till illamående. Men idag när jag vaknade så hade min temp verkligen dalat 😞 Mensen är beräknad på onsdag. Försöker hålla hoppet uppe men jag vill ändå ställa mig in på att det blir en ny IVF i slutet av sommaren. Har inte fått svar ännu om jag får börja eller inte, tänker att jag ringer dem igen när det närmar sig.. 

Hur mår du nu, hur känns det när allt landat? 💕 Jag tycker inte du ska känna dig dum som trodde på första behandlingen, det är klart man är hoppfull!! Det var jag också!! Man vill ju så gärna och ställer in sig på att NU är det vår tur 💕 Jag tror man måste försöka vara positiv, annars går man sönder. Sen är det klart att smällen blir hård när det inte går vägen 😔 Vi kommer fixa detta Mathilda, det vet jag! 💪🏼 

Har du fått någon ny information om äggen? Kommer ni att göra en ny behandling på en gång? Hejar på er! 

• Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-05-24 08:59:30 följande:

Sorgligt nog blev det bara minus för min del, både igår och idag (officiella testdagen) så jag ringde kliniken och tyvärr ser vi nu det här försöket som över, misslyckat. Tårarna bara rinner och det känns så himla tungt. Jag vet att vi har två små embryon i frysen som vi förhoppningsvis kan tina till hösten, och jag vet att de här känslorna kommer att kännas lättare med lite tid, men just nu gör det förbannat ont 💔

Åh Vickan jag blir så ledsen 😞😞 Det gör ju så ont och allt blir bara mörkt. Allt hopp man bygger upp och så rycks mattan under fötterna 💔

Hur mår du nu? Kommer ni ta paus över sommaren med tanke på att du skriver att ni kan tina dem till hösten? ❄️❄️ Skickar så mycket styrka jag bara kan! 💪🏼 Jag vet att det här suger SÅ hårt ibland. 

Jag har varit skengravid DELUXE den här månaden. Tempen har varit skyhög, inga vanliga PMS-symtom. Haft lite molvärk, till och med varit lätt illamående. Var så himla säker i att nu har det fan tagit sig. Men imorse när jag tempade så hade den sjunkit rejält. Mensen är beräknad på onsdag 🤮 Sjukt att man kan bli så
    lurad av kroppen!!!! 

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-05-30 21:54:55 följande:
    Åh känner igen känslan Hjärta Håller fortsatt tummarna, förstår uppgivelsen när tempen dalar så! Mensen har inte kommit än? Håller tummarna hårt för dig fortsatt!!
    Ja det är så svårt det där, var ska man lägga hoppet för att kunna må så bra som möjligt på vägen och mildra de största besvikelserna? 

Just nu mår jag betydligt bättre när smärtorna lagt sig och jag kan rida igen, bara lite huvudvärk till och från senaste fem dagarna under bortfallsblödningen. Har sen förra inlägget hunnit med överstimulering och ett besök på akuten pga misstanke om propp i huvudet relaterat till överstimuleringen, men var tack o lov inget på röntgen.
    Ja, målet är att klara detta, annars hade man inte gett sig in på denna tuffa resa! Hjärta Just nu ser väl lite tanken ut att göra våra tre försök, och får vi inte ut ngt bra så får vi gå på äggdonation...

Har inte frågat ännu, känt lite att jag inte velat ta mer av deras tid, men ska nog ställa frågan snart ändå. Ja kanske kör en direkt. Min mens kanske hinner komma i tid för att hinna med en runda innan sommarstängningen, så funderar på om man ska köra på den eller avvakta över sommaren - avvaktar jag så kan jag tävla i Falsterbo (om inte hästen skadar sig eller ngt sånt såklart). Samtidigt fyller jag 35 i juli och känns dumt att vänta, Falsterbo har jag ridit i tidigare och vi ligger ändå lite efter i träningen nu. Drar mensen ut lite på det så är det ju inget att fundera på, men annars får vi se när dagen kommer vad vi väljer... Kanske större chans för bättre ägg om vi avvaktar?

Tack! Den har faktiskt gått upp lite igen, men jag är
    ändå väldigt skeptisk 🤔 Jag vet inte om det är rädslan över att det faktiskt SKULLE kunna vara något som gör att jag känner så. Min mens är beräknad idag, förr kom den alltid på morgonen men senaste månaderna har den dykt upp lite när som under dagen. 

Jag tror man måste vara hoppfull och även om man kanske inte ens alltid är det med flit så har ju hormonerna en tendens att vid varje ny cykel så taggar man igång ❤️ 

Skönt att höra att du mår bättre men oj vilken pers och vad grejer du gått igenom! Tack och lov att det inte var någon propp!!! 🙏🏻 

Okej jag förstår. Det är klart ni ska göra era tre försök och ni har ju ingenting att förlora! Bra med andra mediciner, man har ju förstått att första försöket ofta är typ en testomgång och svarar man inte bra på den så justerar de ju ofta medicinerna. Tar du någon form av tillskott för äggkvalitén? Jag är inte sån som tror på hokus pokus typ bisolvon och sånt men däremot kosttillskott typ Q10 kan jag tycka är värt en chans. 

Jag förstår dilemmat i att inte veta om ni ska göra ett till försök innan sommaren eller om ni ska avvakta. Självklart ska ju alla göra PRECIS som de vill och det som känns bäst, men personligen så är jag väldigt nöjd med mitt beslut att avvakta till efter sommaren ❤️ Jag tror man kan komma lite mer i harmoni under sommarmånaderna. Jag kände mig ganska stressad under min första IVF, jag tror inte det påverkade resultatet men däremot kändes det liksom i magen att jag egentligen ville vara lite mer balanserad. Jag förstår tanken med åldern såklart eftersom jag också är 34, men jag har resonerat som så att 1-3 månader extra väntan gör ingen skillnad i sammanhanget 🙃 Jag intalar mig det iallafall. Kanske kan vara värt att njuta av en sommar med hästen och allt annat kul man kan göra som icke gravid? 

Men viktigaste av allt är ju såklart att ni följer ER magkänsla ❤️

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-05-31 23:21:26 följande:
    Håller fortsatt tummarna för er! Hjärta Förstår din skeptism, hade med all säkerhet känt precis likadant. Återstår att se då. Ska du ta ett test imorgon? Hjärta

Tror du ha rätt, fallet är högre men utan hoppet så orkar man inte igenom behandlingarna... Då hade man gett upp och hoppat av allting. Så sant! 

Tack så mycket, ja äntligen har man ett liv igen, det har varit fruktansvärt att utöver smärtan och illamåendet så kunde man inte göra någonting - klarade inte av att jobba eller promenera, fick inte träna eller rida. Allt var på paus. Så ser verkligen inte fram emot fler sådana perioder. 
    Ja jisses, kändes verkligen som att man maxade med allt man skulle kunna drabbas av på vägen nästan... Vet knappt om man ska skratta eller gråta över det nu i efterhand... 

Ja får hålla tummarna för bättre effekt på nya medicinen. Har hämtat ut och vi hade tur att kunna få Menopur i insulinspruta-form och slipper blanda. Hoppas det ska fungera lika bra som originalet. 
    Ja jag tar Q10, D-vitamin, Multivitamin gravid, lite extra folacin utöver, Vitamin B12, magnesium, omega 3 och vissa kvällar lite melatonin. Har innan tagit L-arginin (vilket jag sen läste inte var bra trots att andra påstått att det var super) och myo-inositol. Tar du ngt mer än Q10, folacin och vitamin B12?

Ja därav mitt dilemma - jag vill inte dra ut på tiden, men kanske äggen är bättre efter sommaren? Eller sämre? Så svårt att veta! Och kan vara dumt att dra ut på det näär vi redan har tiden emot oss, än mer om vi ett önskar syskon framöver... Fast ens dumt att tänka tanken idag när vi inte ens ser ut till att kunna få till en. Kusinen väntar barn i augusti/september, hade varit en dröm att få vara gravid till dess iallafall. En dröm om inte annat... Så skönt och tror säkert du har helt rätt! Men vet inte om jag finner helt ro i tanken, inte än iallafall. Samtidigt som på ett annat sätt känns lockande att avvakta. Njuta av Falsterbo och sommaren. Men samtidigt kan hästen skada sig, vara ur form etc så vi inte kommer till start, dåligt väder mm - och då kommer jag ångra bittert mitt val. Därav beslutsångesten! Har några veckor till på mig att besluta - drar mensen över så är det inget att fundera över, men hade varit skönt att välja nu så man inte går och funderar varje dag fram till skarpt läge. 

Vi får se helt enkelt!

Jag förstår det, alltså att gå igenom en IVF är ju otroligt påfrestande rent mentalt så att dessutom behöva tacklas med massa smärtor och illamående måste vara supertufft 😞 Och just det här med att livet står på paus på grund av att man mår dåligt - usch! Glad för din skull att du mår bättre och kan komma igång med ridning etc igen 🥰 Hästlivet på sommarhalvåret är ju magi! 🙏🏻 

Ja vi håller verkligen alla tummar och tår för att nya medicinen funkar bättre. Jag har också Menopur i
    sån färdig spruta på mitt nya protokoll (de hann göra planering och protokoll innan vi bestämde oss för att avvakta). Tror de fungerar minst lika bra och skönt att slippa blanda 😊 När förväntas din mens och eventuell stimuleringsstart? 💪🏼 

Jag tar Q10, Multivitamin Kvinna, Folsyra, Magnesium, Zink, B-komplex, D-vitamin (mindre nu på vår/sommar) och torskleverolja. Tror egentligen inte jag behöver allt eftersom jag tar en multivitamin men vi äter inte kött eller fågel så jag vill maxa lite vitamintillskott för att vara säker på att jag inte får för lite av något. Det enda jag kanske egentligen borde ta lite extra är järn, men jag känner inget fysiskt som skulle tyda på att jag får i mig för
    lite järn och det är järn i multivitamintabletten.

Hur länge har du tagit Q10? 

Jag förstår dig verkligen till 100% och jag kan relatera otroligt mycket till det där med stress över att tiden går 💔 Vi har en son som redan hunnit bli 4,5 år och kommer ju vara över 5 när det eventuellt blir syskon. Det var verkligen inte vad jag hade tänkt 😏 Så för mig handlar stressen mest om att ju längre tid det tar för oss desto äldre blir han.. Fördelen med IVF (om man nu ska försöka hitta någon) är ju att har man ägg i frysen så kan man ju bestämma lite mer när man vill ha eventuella syskon. Såklart ingen garanti att det fungerar på en gång men har man ägg i frysen så har man ju iallafall vetskapen om att när man väl är redo för syskon så
    ligger de där och väntar! ❄️ 

Men det är ett dilemma, jag förstår precis hur du känner! Det som gick mig att ta beslutet var att jag pratade
    med mina två bästa vänner (varav den ena gått igenom flera IVF) och båda sa att hade dem varit jag hade de avvaktat för att komma lite mer till ro först. Min mans magkänsla sa också att vi skulle avvakta för att inte stressa oss igenom en till behandling. Så efter samtal med dem och lite övervägande så bestämde jag
    mig för att de nog hade rätt och jag ångrar inte det beslutet ❤️ 

Vad händer här då.. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för jag vet att gravidbesked ofta kommer som ett slag i magen när man kämpar. Men jag plussade igår. Jag har ju känt mig gravid ända sen ägglossningen typ men när tempen sjönk häromdagen så blev jag så besviken på mig själv för jag tänkte att jag hade inbillat mig allt. Men den smög sig uppåt igen som sagt och när inte mensen kom igår på BIM så tog jag ett test efter jobbet och det var positivt ❤️ Jag är såklart glad, men också rädd och skeptisk efter 3 missfall. Så nu är det mest en väntan på att veckorna (förhoppningsvis) ska gå utan att det avbryts igen ❤️ Vi får ta en dag i taget! 
    Som sagt jag fattar att såna här besked gör skitont och du behöver inte känna att du måste vara glad för
    min skull. Jag vet PRECIS hur det känns när någon får ett positivt test och man själv inte är där. Det är mer
    än okej att ha de känslorna, det är ett helvete att vara ofrivilligt barnlös 💔

Förlåt för ett så långt meddelande! 

• Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-06-01 11:33:01 följande:
    Ååååh men Elliot, du är ju gravid!!! 😍💕 Så himla glad jag blir, vilka fantastiska nyheter och att du kände det på dig också trots att tempen lurades lite 🥰 Jag förstår att det är blandade känslor nu, dels för att ni tyvärr varit med om era missfall och därmed känner en oro för det, och dels att det som du skriver känns svårt att formulera det här beskedet till oss som inte blivit gravida ännu, MEN du ska veta att jag verkligen av hela mitt hjärta unnar dig det här så otroligt mycket och önskar mer än något annat att det ska gå bra för er nu! Hjärta Graviditetsbesked kan vara tufft när man själv kämpar och är på en mörk plats, men det här är ju inte vilket graviditetsbesked som helst, det här handlar ju om DIG! Fina fina Elliot som är så otroligt godhjärtad, omtänksam och dessutom har kämpat så mycket! Hjärta Jag är så genuint glad för din skull ska du veta och jag har ju önskat det här för dig under alla dessa månader som vi har skrivit nu 🥰 Stort grattis och en stor kram bästa du, håll mig jättegärna uppdaterad och kom ihåg att du ger så mycket hopp och glädje! 💕

Men fina Vickan, jag började precis gråta när jag läste ditt inlägg 🥺 Så otroligt fint och jag är så himla tacksam
    över att du (och ni andra i tråden) orkar vara så
    peppande trots att man kommer med ett sånt besked. Jag vet ju inte ens vem du är, ändå så känns det som du är typ en av de finaste människorna jag stött på. Alltid så positiv och värmande. TACK ❤️ 

Det är lite svårt att ta till sig att man är gravid, det är såklart fantastiskt men samtidigt en otroligt stark oro och en skeptism till att detta ska gå vägen. Men jag försöker tro, jag vill ju hoppas ❤️ Jag har en bättre magkänsla än vid min senaste graviditet som bara höll i sig i några dagar och testerna har varit starkare än den gången, så HCG är ju iallafall högre. Idag tog jag ett digitalt som sa 2-3 veckor ❤️ Jag lärde mig ett nytt uttryck igår, PUPO. Pregnant Until Proven Other 😅🥰 

Jag förstår verkligen att det varit tungt för dig. Det är ett mörker och man måste tillåta sig själv att bryta ihop ibland för att orkar ta sig uppåt igen! 💪🏼

Hur mår du nu? Glad att höra att du börjar nosa uppe vid ytan igen ❤️

Precis som du säger så finns det ju säkert fördelar med att avvakta över sommaren men det spelar ingen roll vad andra säger. Ska man avvakta vill man bestämma det själv och inte på grund av att någon annan tar beslutet åt en 💔 Jag fattar verkligen att det SUGER! 😒 Men härligt att ni har en resa framför er och om man ska försöka (fattar att det inte är så jävla lätt) hitta något positivt så är det ju att det är just sommar. Tiden går ofta fortare och oavsett om man Inte tror det så brukar ju allt kännas lite lite lite enklare på sommaren ☀️ Och vi finns alltid här när det är tungt vid dop, kalas etc. Skriv när och vad du vill!!! ❤️ Och även om vi alla ska njuta av sommaren nu så vill vi väl ändå att den ska gå ganska fort.. 😉

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-06-02 11:27:18 följande:
    Ja det var kämpigt, särskilt när man inser att andra i stort sett kan leva på som vanligt med jobb och vardagen, men man själv efter första veckan bara ligger på soffan. När man är så aktiv normalt så blir förändringen påtaglig. Men nu har man en vecka efter mensens start återgått till sin utgångsvikt vilket iallafall det känns som en liten vinst i processen. 

Jag började med 200mg Q10 var morgon kanske 3 veckor före IVF-starten. Har sedan höjt till 200mg x2 under processen. Uppehåll efter äggplocket tills överstimuleringen började lugna sig. Hur länge har du gått på dom?
    Jag kikade på B-komplex, men valde bort för att det fanns så väldigt lite B12 i dom. 

Nej det är väldigt tufft när åren går. Träffade sambon för lite mindre än 2 år sen nu så har inte kunnat börja skaffa barn tidigare (om man inte gjort det själv vilket inte fanns på min karta förr, nu kan man ångra sig att man inte gjorde det när min ursprungliga plan var att få barn, när jag var mellan 28-30, mamma tom peppade mig många gånger till det då, men då hon var en frögurka och fick min yngsta bror vid 36 trodde jag aldrig att jag skulle få problem)... 

Säkert så, samtidigt så om äggen är kassa så kan vi tom vara på g med äggdonation före årsskiftet om vi kör före sommaren - eller med tur gravida innan kusinen föder sin lille - annars drar tiden ut och vi får ingen chans till äd förrän nästa år. 

Men gud så kul Elliot!!! nej tvärtom så underbart att få läsa några glada nyheter mitt ibland bland allt kämpande!! Att det trots allt finns hopp! HjärtaHjärtaHjärta Håller tummarna för att det håller hela vägen denna gången!! Förstår oron, klokt att ta en dag i taget Hjärta{#emotions_dlg.flower}

Jag förstår det! Är man en aktiv person så är ju ofrivilligt soffliggande det värsta som finns. Men väldigt skönt att höra att du mår bättre nu och precis som du säger, man får fira de små vinsterna 💪🏼 

Okej, fattar! Har du börjat med Q10 igen nu efter behandlingen då? Jag tar 1x300 mg per dag och jag har gjort det i ungefär 1,5 månad. Jag tror som sagt inte på hokus pokus men kosttillskott är ju en annan grej. Och jag har svårt att se det som en ren slump att mitt AMH ökade drastiskt en månad efter att jag började med
    dem och att jag nu helt plötsligt lyckats bli gravid 😳 Tänk om Q10 ändå hade ett finger med i spelet? 🙏🏻❤️ Okej, det finns ju säkert olika varianter av B-komplex också. Jag tror de jag tar har DRI 2000% av B12. Men som sagt, de har jag mest tagit på grund av att jag äter mestadels vegetariskt 😊 Men om du vill testa så är de från Healthwell. 

Åh jag förstår att det är tungt med tanken att du träffade
    kärleken sent och inte kunnat börja tidigare. Det är nog inte så många som tänker att man ska försöka själv eller typ frysa ner sina ägg. Speciellt när det gått så pass
    lätt för ens närmaste, dvs ens mamma! Vi lär oss alldeles för lite i skolan om detta!!! Tänk om man ändå visste hur svårt det faktiskt KAN vara att bli gravid, då hade man kanske tänkt annorlunda 😔 Jag hade ganska svårt att bli gravid även med min första, ändå levde vi i tron om att nästa kommer gå lättare så därför väntar vi några år. Om
    man ångrar sig nu!! Men vi är långt ifrån bland de äldsta som skaffar barn och det kommer bli bebisar för oss alla 💪🏼❤️ Vägen är bara lite krokigare ❤️

Härligt ändå att ni börjat prata om äggdonation, hur
    känner du inför det? ❤️ När eller hur får ni veta om det en väg för er? Vad är det som avgör? Tänker på att du nämner att det kan bli före årsskiftet. Heja heja! 💪🏼 

Tack för peppande ord, det är svårt att ta till sig och oron och skeptismen är stor. Men jag försöker vara positiv, jag vill ju tro och hoppas 🙏🏻 En dag i taget och så länge jag inte fått något annat bevisat så är bjag just nu gravid 🥰 

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-06-05 13:58:35 följande:
    Ja man får njuta nu när man kan leva igen. 

Ja jag har börjat med Q10 igen så snart överstimuleringen lättade, visste inte om jag vågade innan om det kanske skulle trigga den mer eller så. Tar nu 300mg morgon och 200mg till lunch/eftermiddag.

Häromkvällen slog det mig till varför kanske mina ägg är i så dåligt skick. Mars 2019 gick jag i väggen, under sommaren började jag med antidepressiva - de i sin tur slog ut min melatonin och jag kunde inte sova, utan fick börja med Propavan. Har nu lärt mig att melatonin är en av våra absolut starkaste antioxidanter. Så i kombination med att jag har varit utmattad = hög stress, och lite/ingen melatonin i 3,5 år(!) så har jag haft väldigt hög oxidativ stress på cellerna i kroppen. Ökad oxidativ stress pga sjunkande antoxidant-nivåer i kroppen är vanligaste orsaken till försämrad äggkvalité med åldern. När insikten slog mig så kändes det som att alla pusselbitarna föll på plats. Så just nu känns det än mer uppgivet, att jag troligen har bränt sönder mina ägg pga jobb och olyckligt val av läkemedel. Annars hade jag kanske kunnat vara en frögurka precis som mamma...

Jag hoppas såklart ändå, men med en helt annan bakgrund som orsak till skadan så är osäkerheten hög om det går att göra ngt åt det, att de redan är förstörda. Annars tror jag som du på tillskott och deras möjligheter! Har även börjat med akupunktur och hoppas lite där med.

Ja så häftigt!! Känns inte alls omöjligt! Ja det har du rätt i, det finns så många varianter. Får kika på den! 

Ja utbildningen i skolan borde verkligen uppdateras, det man fick lära sig stämmer ju liksom inte alls med verkligheten. Hade man fått mer kunskap då så hade man gjort andra val i livet tidigare helt klart. Förstår det!! Ja men man får ju det till sig från alla håll att "nästa går lättare". Så full förståelse för att ni tänkte så, men bittert i efterhand. 

Vi är väldigt öppna med varandra om alternativ. Tom diskuterat spermadonation efter beskedet i januari om problem med sperma, då jag först var så himla rädd för att ge mig på IVF och vi diskuterade insemination som alternativ. Tur vi inte började där med facit i hand. Så nu när beskedet var att äggen är dåliga så var min spontana tanke att då blir det äggdonation. Sen tyckte läkaren att vi skulle ge det fler försök (jag frågade dock inte om ÄD) så tror han att det kanske kan gå så testar vi. Men våndas redan över smärtorna och immobiliseringen... Så det får helt enkelt bli de tre landstingsfinansierade gångerna som det ser ut just nu, sen donation. Min sambo pushar inte för ngt utan bara stöttar, han vill inte pressa mig till något jag inte är beredd på att göra.Hjärta Kommer inte palla femtielva behandlingar baserat på första omgången. Ja till årsskiftet var nog väl positivt räknat med tanke på att man väl ska prata med ngn psykolog också, men om man får kört behandling två innan sommaren och nästa efter sommaren och alla tre ger samma resultat som i första omgången så gör vi inte fler utan kör på ÄD. Då blir det privat ÄD under hösten. 

Ja men precis, förstår det! Hoppas du kan njuta också! Hjärta Är så glad för din skull!! Hjärta

Okej! Jag inbillar ju mig att Q10 hjälpte mig så jag håller verkligen alla tummar och tår att det hjälper dig också!!! Sen om det är slumpen eller inte vet jag ju inte, men känns som sagt inte så.. 😏 

Oj, vad spännande (alltså inte SPÄNNANDE, men hittar inget bättre ordval) att du har börjat koppla ihop det med tidigare medicinering och utmattning. Jag kan ingenting om melatonin typ men jag har läst att det är viktigt för fertilitet så det är ju inte alls konstigt om det finns ett samband mellan det och sämre äggkvalitet. Har du läst något hos Jenny Koos (Vulverine)? Tror hon skrivit en del om just detta. Man kan väl även ta tillskott av melatonin, även om du kanske känner att skadan redan är skedd så kanske det är värt att prova? ❤️ 

Jag har ätit SSRI i perioder och nu senast så pratade jag med en läkare om att jag ville sluta med dem då jag inte lyckades bli gravid. Jag åt dem främst mot PMS så kände inte att jag riktigt behövde dem på det sättet, tyckte det var mer värt att bli gravid och kunde stå ut med PMS:en då istället. Läkaren menade på att det inte fanns några studier på att det skulle påverka kvinnors fertilitet, men jag har svårt att tro att det inte gör det 😏 

Vad bra att ni pratat om det och är öppna för alternativ. Det är nog superviktigt tror jag. Dels att man kommunicerar om det och dels att man försöker se lite bredare 🥰 Sen behöver man ju inte ge upp riktigt ännu, som du säger så har nu ju två behandlingar kvar och det krävs ju bara ett bra ägg! 🙏🏻 Det låter ju lite klyschigt men det är ju sant. Jag kommer heja heja heja på er för att ett guldägg ska dyka upp under någon av era två återstående behandlingar. 

När vet du om/när det blir en ny behandling? Är det beroenden på om mensen krockar med sommarstängt typ? Är så drygt de här månaderna när man eventuellt hamnar i ofrivillig paus.. 😏

• Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-06-07 16:25:55 följande:
    Nämen gud vad fin du är, jag blir så glad att mina ord betyder så mycket för dig och jag blir samtidigt alldeles rörd över hur otroligt fint DU skriver! 😭💖 Visst är det häftigt att någon man aldrig ens har träffat kan komma att betyda så mycket, och det gör du verkligen med ditt alltid så fantastiska stöd! Hjärta Jag vet inte ens hur jag kan förtjäna så otroligt fina ord och att få så mycket pepp och värme, det är verkligen så värdefullt och få förunnat att möta någon med ett så stort hjärta som ditt Hjärta

Det är nog inte så konstigt att det kommer att kännas overkligt ett tag nu för er, och att det är svårt att våga släppa taget om oron och fullt ut glädjas. Jag skrev det till en annan kompis att även om man vet att statistiken säger att det bör gå bra så är ju du och jag så vana vid att tillhöra den lilla procenten som går emot det, för att det har gått så dåligt för oss så pass länge nu. Men vi kan inte alltid tillhöra den lilla andelen som det går dåligt för, nu är det dags att få lite flyt och att din magkänsla är så mycket bättre nu är ett väldigt bra steg på vägen! 🥰 Så fantastiskt att få se 2-3 veckor, och jag håller med om att PUPO är en av de bästa förkortningarna jag hört! Hjärta Hur mår du idag, känner du några symptom eller är det för tidigt?

Tack för att du frågar, och tack för att du förstår Hjärta Jag mår faktiskt rätt bra just nu, inväntar ägglossning som är beräknad imorgon men som kanske kan bli lite sen pga alla sprutor förra månaden. Brukar man få en normallång cykel direkt efter att man gjort IVF-behandling med sprutor och färsk återföring? Jag kände att det var rätt skönt att ta en paus förra månaden från temp och ÄL-tester, så jag skippar nog det nu också och får se hur det känns och om jag hittar ägglossningen ändå Glad

Det betyder jättemycket att du förstår det här jag känner med en ofrivillig paus och väntan hela sommaren (och någon månad därtill verkar det som), för många tycker nog att jag överreagerar och bara "jaja, du får ju göra nya försök i oktober" men förstår inte hur påfrestande den väntan kan vara. Men just nu när ägglossning närmar sig mår jag lite bättre och försöker tänka på resan vi har att se fram emot samt huset vi köpt med inflytt under sommaren 🥰 Tusen tack för att du säger så, att ni alltid finns här när hjärtat håller på att gå sönder av längtan och sorg och oro - för du vet att detsamma gäller att vi alltid finns här för dig Hjärta

Ja det är verkligen galet Glad Hjärta  Jag har skrivit i en del trådar genom åren (även om jag inte säger det till någon Flört) och det är verkligen så himla fint att det finns en sån möjlighet att prata med likasinnade om så pass känsliga saker, och att man då kan göra det anonymt Glad

Nej, det är väl inte alls konstigt egentligen. Det är mest lite synd att man inte ska kunna glädjas ordentligt. Varje gång jag tänker något positivt om det så typ påminner jag mig själv att inte vara för glad för det kan lika väl ta slut snart. Jag vill inte känna så, men det kommer utan att jag tänker på det. Mitt omedvetna går direkt in i försvar. Precis som du skriver så är man ju van att tillhöra den del av statistiken som det går dåligt för. Och med flera missfall och en IVF där inga ägg överlevde så kan jag ju liksom inte förstå varför det skulle gå vägen just den här gången? Usch, jag låter verkligen negativ och otacksam - jag är medveten om det. Men är så himla orolig bara Rynkar på näsan 

Jag mår bra, men det är en mental kamp. Jag har lite molvärk som kommer och går, lite ömma bröstvårtor som kommer och går och idag var första dagen jag kände ett svaaaaaagt svaaaagt illamående. Jag har ingen historik av graviditetsillamående men just den här svaga obehagskänslan som nästan klassas som illamående känner jag igen Hjärta Det känns ju såklart bra, men allt som avviker, eller när symtomen lyser med sin frånvaro under några timmar, så kommer ju paniken direkt. 

Härligt att höra att du mår bra, i den del av cykeln du befinner dig i nu så brukar ju ändå humöret och måendet vara lite bättre. Tror du att du har ägglossat nu? Jag tycker det låter väldigt sunt att lägga bort termometer och ÄL-tester lite då och då Hjärta Jag tempade inte månaden efter min IVF som gick dåligt, men jag tror att jag fick ägglossning CD17 ungefär. Jag fick ett positivt ÄL-test CD16 men eftersom jag inte tempade så kan jag inte veta säkert. Vanligtvis har jag ägglossning typ CD14-15. Så någon dags fördröjning kanske det blev. 

Ja, jag kan verkligen förstår hur det känns med en ofrivillig paus Rynkar på näsan Jag fick ju panik bara av att behöva vänta en månad med nästa behandling. Så det är helt okej att känna en stress Hjärta Och det är otroligt okänsligt att säga en sån sak som att det bara är att vänta på ett nytt försök. Som vi nämnt några gånger här i tråden så kommer folk som inte varit ofrivilligt barnlösa själva ALDRIG att förstå hur man inte gör något annat än att vänta. Man väntar på ägglossning, man väntar på BIM, man väntar på ultraljud, undersökningar, äggplock, testdagar. Och för varje misslyckande är det en hel MÅNAD kvar tills nästa gång man får besked. De förstår inte att vi lägger flera ÅR av våra liv på att inte göra något annat än att vänta! 

Och hur pissigt det än känns med väntan så blir jag glad av att höra att du ändå ser fram emot resan och flytten!! Man får försöka hitta de bra sakerna och hålla sig sysselsätt och utan att man ens tänker på det så går ju liksom tiden. Varje minut av dagen är ju faktiskt en minut närmare målet Hjärta

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-06-09 00:55:09 följande:
    Jag håller tummar och tår för att Q10 kan hjälpa oss också, även om jag just nu för tillfället mer överhängande inte vågar tro det utan är samtidigt väldigt skeptisk och rädd för hur mkt det kommer smärta om jag vågar tro (just nu typ 60% skeptisk, 40% hopp...). Med rätt omständigheter har jag full tilltro till att Q10 hjälper dock! Om jag har dom är däremot min skepsism... 
    Yes jag kikar igenom Jenny Koos/Vulverines webinarer och instagram! Hon är grym! Ja man kan ta som tillskott, just nu vet jag inte om jag vågar, med rädsla att rubba min nyåterkomna melatonin-produktion... Annars hade det varit rimligt! Kräver recept dock för att annars blir det svindyrt, finns bara 10 st tabletter i en receptfri ask.

Nej jag tror nog med att SSRI mycket väl kan ha ngn form av påverkan, men vad återstår att se... Tror bara att de inte hunnit forska på det grundligt nog än. I mitt fall en av dess biverkningar som lär ha skadat framförallt... 

Insåg att mitt svar om äggdonation och hur jag kände kring det kom helt från min praktiska hjärnhalva... För praktiskt sett hoppas jag att jag ens mäktar med att ta mig igenom två behandlingar till. Emotionellt har det varit fruktansvärt jobbigt. Så mkt drömmar om en liten mini med möjligheten till samma fantastiska djurkänsla som morfar, mamma och min ena lillebror, kanske kunna föra vidare ridkänslan som jag fått från mamma eller ridtalangen som mamma visat på... Massa sådana saker har jag gråter mig till sömns över. Mors dag var en hemsk dag, den som alltid varit så fin förut, när jag dessutom egentligen skulle ha ruvat på ett embryo, men istället bara hade i huvudet att jag aldrig blir en mamma. Min fantastiska, underbaraste svägerska försökte peppa med att de även kunde räkna in mig i "mor-skara" då jag nu är gudmor till deras son, men det klarade jag inte, men tackade oändligt för omtanken. 

Ja det är beroende på om mensen kommer i tid så vi hinner precis innan sommarstängningen eller missar den med ngn dag. Denna cykeln är helt rubbad så tror att vi missar att köra innan sommaren. Mensen var normallång men med huvudvärk, första dagen efter mensen så föll tempen till ägglossnings-låg! Där låg den i flera dagar innan den steg till normal nivå i två dagar och igår sjönk den igen till ÄL-låg. Har testat LH senaste 4 dagarna och har fått streck i varierande styrkor varje dag... Ingen full peak dock. Fortfarande svagt streck ikväll och var annars beräknad att ha ÄL för 2 dagar sedan. Inget fertilt sekret som jag annars alltid har. Den 22/6 är sista dagen att anmäla för mens så hade behövt ha ÄL idag senast för att hinna tills dess (har vanligtvis stadig 14 dagar lång lutealfas). Japp svindrygt! 

Stort stort tack finaste du!! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Hjärta Hejar för fullt för dig med!! Hur mår du nu? Hjärta{#emotions_dlg.flower}

Jag förstår att du är skeptisk, man är ju inte mer än människa. Och efter en behandling som inte gick vägen och beskedet du fick om äggen så är det ju verkligen 100% förståeligt att du tänker att Q10 skulle funka för dig. Men jag säger som min IVF-läkare sa, att oavsett om det inte fungerar så vet man att man gjort allt man kan Hjärta Hellre göra för mycket saker och prova för mycket grejer än att ångra senare att man inte gjorde det! Jag fortsätter att hålla tummarna SÅ hårt för att guldäggen ska växa fram under någon av de två behandlingarna ni har kvar Hjärta 

Ja hon är grym verkligen, så mycket klokt och vettigt på hennes kanaler. Men jag förstår att du inte vill rubba något, jag kan som sagt inget alls om melatonin så jag har tyvärr inga tips Glad Jag tror inte heller de forskat tillräckligt om varken det ena eller det andra som kan påverka fertilitet. Jag tror de funnit ett visst samband mellan mäns fertilitet och SSRI, men när jag läste mycket om det för några år sedan så verkade det inte ännu som man forskat något på kvinnor (i vanlig ordning....). 

Inget konstigt alls att den praktiska hjärnhalvan kliver in, mycket av känsloregistret i denna typ av situation ersätts ju tyvärr av praktiska tankar Rynkar på näsan  Jag kan verkligen förstå att tankarna på ÄD är tuffa emotionellt Hjärta  Det är ju något helt annat än vad man tänkt sig från början och det är något man nog kan behöva bearbeta Hjärta Jag vill ju inte låtsas att jag kan något eftersom jag själv inte gjort ÄD, men så som man förstått så är det ju så att de som blir föräldrar till barn med donerade spermier eller ägg upplever det ju inte något som helst annorlunda än de som har 100% biologiska barn. Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att inte låta som en översittare eller så, jag menar bara på att jag tror att när man väl sitter där med sin bebis så är det så mycket mer än gener och biologi som gör en familj Hjärta Du verkar ha väldigt sunda värderingar och jag förstår känslan av att vilja föra vidare känslan för djur etc (är själv en otroligt stor djurvän och djur är en stor del av mitt liv) men jag tror att det är mer än bara gener som spelar in Hjärta Men som sagt, det är svårt att formulera sig utan att låta okänslig, jag hoppas du inte missförstår mig. Men med det sagt så vet jag att du är stark nog att genomföra två behandlingar till och jag kommer aldrig sluta tro på att ni kommer hitta bra ägg!! Och vi kommer finnas här hela vägen, oavsett hur er resa kommer se ut! 

Jag mår bra, men jag känner mig ibland otacksam och negativ (speciellt när jag skriver i den här tråden). Jag har lite symtom som kommer och går och jag försöker tro på att allt kommer gå bra och att det är vår tur nu Hjärta Men jag har också panik, jag oroar mig enormt mycket, känner efter HELA tiden. Och eftersom symtomen kommer och går så får jag typ panik varje gång de lyser lite med sin frånvaro. Och ibland för jag panik för att de är för starka. Aldrig är jag nöjd. Jag vet att det fortfarande är tidigt och jag vet också av erfarenhet att mina två graviditeter som gått lite längre (en fullgången och en till vecka 11) så har jag mått bra. Jag är inte en sån som spyr från vecka 5 typ. Så jag försöker verkligen tänka att det är helt normalt att jag mår så pass bra som jag gör än så länge. 

Nu blev det en lång text, förlåt Glad

• Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-06-13 22:35:33 följande:
    Så fint din IVF-läkare peppade! Hjärta Det enda jag fått till mig hittills är att "ibland hittar vi ngt". Och tack för din enormt fina pepp {#emotions_dlg.flower}Hjärta  Nej sant, satsar man inte allt så kommer man ångra det i efterhand för at man inte försökte... Stort stort tack finaste du!! 

Nej men precis, i vanlig ordning så finns det en massa forskning på män, men inget om kvinnor i samma position...! 

Man orkar inte leva enbart i den känslomässiga delen, då är den praktiska delen tacksam att landa i - jobbig den med men inte lika dränerande... Nu är jag väldigt målmedveten av mig så den praktiska sidan ligger mkt nära till så snart man stöter på problem, att lösa det, helst igår! 
    Nej har också hört och läst om par som gjort ÄD/spermiedonation och som känner det som att barnet är lika mkt deras som om det varit biologiskt. Tror nog det har bidragit mkt till att jag varit så snabb på att ställa in mig på att gå det hållet. Smärtan under stimuleringen har såklart också varit avgörande, att det inte blir en massa extra försök. Jag är i slutändan lycklig om vi kan bli gravida och får föda ett friskt barn. 
    Beror nog helt på vad det gäller - vad som är miljö och vad som är gener :) I detta fallet är jag hundra på att det är genetiskt.{#emotions_dlg.flower} Pappa har noll känsla för djurens kroppsspråk, mamma har fantastisk känsla. Jag och yngsta brodern har fått det av mamma, andra brodern är mkt som pappa trots vi alla är uppväxta bland djur. 
    HjärtaHjärtaHjärta Tack för att ni finns, det har betytt och betyder så enormt mkt! 

Så underbart att höra! Förstår paniken när symtomen kommer och går med din historik! Men hoppas att det är er tid nu! Särskilt med tanke på att du nu kört med Q10 och förhoppningsvis fått upp kvalitén på ägg etc Hjärta{#emotions_dlg.flower} Vet andra skrivit samma sak innan - bara för att man fått plus så är det inte en dans på rosor för det och man får klaga då med Plus. Haha nej inte lätt! Rädslan är stark Hjärta Så skönt att slippa spyor! 

Gillar dina långa texter Hjärta

Ja vi har fått träffa flera olika läkare (förstår att man måste träffa olika eftersom det ju är patienterna kroppar som styr) men den sista vi träffade var verkligen SÅ bra. Han var rak, ärlig och otroligt erfaren. Inget lindades in i bomull, det gillade jag 🙏🏻 

Okej, men då har ni ju iallafall två behandlingar kvar nu och jag tror verkligen att ni kommer hitta något!! Det måste bara gå! 💕 

Jag kom på en till sak ändå, att jag faktiskt började ta en del sån C-vitaminbrus. Kanske en varannan dag? Nu i efterhand så har jag läst om att även C-vitamin ska vara bra för äggen. Jag tror säkert du har stenkoll på allt redan, och jag är såklart helt medveten om vad dina läkare sagt.  Så jag hoppas inte detta missförstås som ett sånt tips du inte bett om, såna har man ju fått en del genom åren 😇 Jag försöker mest greppa efter halmstrån och jag vill ju fortfarande tro att det kanske var Q10 och även C-vitamin som kanske hjälpte mig. Vill ju så
    gärna att det ska bli fler plus i den här tråden 🥹 

Jo men jag förstår till 100%, det är verkligen lättare att fokusera på det praktiska för att lägga känslorna åt sidan ibland. Jag tycker man Kan utläsa från dina inlägg att du är målmedveten och jag tror det är en bra grej i den här situationen, man försöker hitta lösningar och har bara målet i sikte ❤️ Och målet kommer att nås, oavsett om det blir 100% biologiskt eller om ni får använda er utav ÄD. Kärleken till ert barn kommer vara enorm oavsett ❤️ Okej, ja då är det nog kanske till stor del genetiskt. Hur är din sambo när det kommer till djur? Kan relatera till hur viktigt det känns, i vår familj är vi också stora djurvänner och tycker att känsla och respekt för djur är otroligt viktigt ❤️ 

Tack för förståelse, det känns som sagt väldigt konstigt att gnälla över en graviditet i en tråd där alla kämpar för att få plus. Så jag uppskattar verkligen att det känns okej. Dagarna går otroligt långsamt här, jag börjar känna
    mig liiiiiite mer avslappnad men jag är fullt medveten om att allt fortfarande kan hända 😏

• Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-06-29 12:12:29 följande:
    Hej fina Elliot! Nu har jag varit borta från familjeliv i några veckor, men jag har tänkt på dig och undrar hur allt går med graviditeten och hur du mår? Hjärta Det är verkligen förståeligt att när man haft sån otur och så många motgångar på den här fronten så vågar man inte hoppas och tro att det ska få gå bra, men jag hoppas av hela mitt hjärta att allt ska gå vägen för er den här gången! Hjärta

Tack för att du är så förstående och fin, det är verkligen få som förstår så bra som du gör just det här med väntan mellan varje misslyckat försök, och så sommarstängt på det. Som jag skrev till Matilda här precis så tror jag inte att jag fick någon ägglossning nu förra cykeln (som var första cykeln efter IVF:en) men mensen kom rätt punktligt och nu är jag på CD9 och inväntar ägglossning om fem dagar ungefär. Kliniken stänger ju som sagt en månad och min ägglossning i augusti kommer för tidigt för att kunna göra en frysåterföring då, men när jag pratade med kliniken häromdagen sa de att vi i alla fall kan försöka styra ägglossningen så att den blir någon dag tidigare i september, så krockar det inte med helg och vår resa Glad Så vi får se lite närmare om det går, för nu vill jag bara få ruva på en av våra två flingor från frysen ❄

Jag hoppas så mycket att du och det lilla fröet i magen mår bra, och jag ser fram emot en uppdatering från dig när du har tid och lust GladHjärta Stor kram!

Hej! 

Har varit inne här i tråden flera gånger men har inte hunnit svara förrän nu 🙃 Har läst vad du skrivit i andra inlägg och förstår att du inväntar BIM nu? ❤️ Förstår att det kanske känns hopplöst att försöka i väntan på ny återföring men alltså man ska aldrig säga aldrig!!! Jag har träffat både en random gynekolog och min IVF-läkare nu under de senaste tre veckorna och båda sa helt spontant att det är verkligen vanligt att det tar sig spontant mellan behandlingar. Jag vet att det låter otroligt klyschigt och att det kanske är det sista man vill höra när man själv känner hopplöshet, men det måste ju ligga någon sanning i det ändå? 🙏🏻 

Förstår att det är en seg väntan till september för er, men tack och lov är det ju sommar nu och ni har både
    flytt (visst?) och en resa att se fram emot 😊 Hux flux så
    är september här! Hejar så på er! ❤️ 

För mig går det bra tror jag, jag vet ju inte vad som 
    händer där inne dock. Men man måste väl kanske
    välja att tro på att det går bra ❤️ Jag går in i vecka 11 imorgon. Jag var på ett privat tidigt VUL i vecka 7+4 och då fanns där hjärtslag. Sen ringde jag IVF-kliniken och skulle avboka vår inplanerade behandling i slutet av juli, varpå hon frågade om jag ville komma in på ett ultraljud för att se hur det såg ut. JA TACK! Så även i vecka 8+4 fick jag ett VUL och då var lillen fortsatt vid liv iallafall ❤️ Nu är nästa milstolpe KUB, den 1/8. Tiden går otrooooligt långsamt ????🙃 

• Elliot1

Hej på er tjejer (både nya och gamla men ffa kanske er som jag pratat mycket med tidigare 💕). 

Jag har verkligen inte glömt er, läser olika trådar och följer er nästan dagligen men det här med att få tid att svara ibland är knepigt 😓 

Jag hejar fortfarande otroligt mycket på er!! Tänk att den här sommaren passerade den också, så
     långt bort att kändes för några månader sen!! 🙏🏻 

Vickan, hoppas allt har gått bra med flytten! Kanske något som skingrat tankarna lite? Läser att mensen kommit, hoppas jag att du mår okej och har kommit över de värsta dagarna ❤️ Ledsen att höra att det inte blir någon återföring nästa cykel, men jag hoppas verkligen du kan njuta av er resa istället!!! Även om det är svårt så försök se fram
    emot det och som du själv säger, skönt att slippa vaggisarna 😉 

Mathilda, jag läste att du börjar med sprutor typ idag? Så spännande!!! 😍 Hur känns det inför denna omgång? Jag tror de kommer hitta det där guldägget! Och vill såklart skicka lite extra pepp till dig med tanke på din historia av mående och smärta! Det kommer gå bra 💪🏼

Det känns helt sjukt att skriva att det går bra för mig. Vad jag vet iallafall, just nu är det lite limbo såklart. Jag är i vecka 16 nu men känner ännu inga rörelser, så vi vet ju inte hur det står till där inne. Men vi gjorde KUB för några veckor sedan och då såg allt fint ut 🥹 Jag måste erkänna att vi fortfarande lever lite i förnekelse hemma. Vi vet ju att jag är gravid och att det åtminstone för några veckor sen fanns en levande krabat där inne. Ändå pratar vi inte så
    mycket om det hemma 😅 Är ju en försvarsmekanism
    såklart. Men vi inbillar oss ändå att allt är bra och att det kommer gå hela vägen 💕 

Jag vet ju att ni skriver i andra trådar och ni behöver inte överhuvudtaget känna någon press att svara mig. Jag följer er med glädje i flera trådar 😍 Men jag ville ändå flika in och säga att jag såklart inte glömt er!!! Hejar varje dag! 

Och till er nya som jag inte pratat med tidigare, önskar er såklart stort lycka till på resan mot bebis 💕 

• Elliot1
    Vickan31 skrev 2023-10-18 17:10:35 följande:

Det här känns jätteoverkligt att skriva, men jag har fått mitt livs första positiva graviditetstest! Efter två års försök (eller sammanlagt fyra år om man räknar försöken med mitt ex) så gjorde vi ju en IVF med en färsk återföring i maj och nu en frysåterföring i oktober som verkar ha tagit sig Hjärta

Jag är så rädd att någon ska uppleva det här som smärtsamt och att jag kastar det här graviditetsbeskedet i ansiktet på er som fortfarande kämpar, men jag vill samtidigt dela det här med er eftersom många av oss följts åt så himla länge och har verkligen väntat på att den här dagen skulle komma. Jag tror och hoppas att alla ska få sina efterlängtade barn till slut, men vägen dit är oerhört orättvis och tuff för oss som kämpat i flera år med utredningar och olika behandlingar. Tack för att ni finns! Hjärta

Vickan! Jag har inte varit så aktiv (skrivit) på Familjeliv på senaste tiden men jag erkänner att jag typ varit inne och läst dagligen, enbart för att se hur det går för dig och er andra som jag varit i kontakt med i den här tråden. 

Och äntligen äntligen äntligen fick jag läsa det jag hoppats på att få läsa - GRATTIS ❤️ 

Så otroligt glad för din skull och så mycket glädje och pepp som du ger och har gett oss andra så vill jag bara säga att du har gjort dig så otroligt välförtjänt av detta plus. Det har givetvis alla som kämpar på, men jag vill att du ska förstå att du inte behöver ha dåligt samvete över att dela med dig av beskedet. Du förtjänar det så
    väl, dels på grund av hur länge ni kämpat och dels på grund av all positivitet du sprider ❤️ 

Jag vet hur det känns i början, glädjen blandas med konstant oro och analysering av minsta lilla. Men försök njuta och våga tro på att det här kommer gå vägen. Det är er tur nu!! PUPO! ❤️ 

Jag skickar alla hejarop jag bara kan och ser fram
    emot att följa dig på resan, även om jag gör det lite i bakgrunden. Det här kommer gå bra!! ❤️💪🏼 

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023