Inlägg från: Mathilda88 |Visa alla inlägg
  • Mathilda88

Utredning/insemination/ivf 2023

Idag kom provsvaren på de lätta cellförändringarna, de var ok och därmed är remissen för IVF nu inskickad! 
    Tack vare er så är jag inte alls så skräckslagen inför detta längre. Hjärta Och med de kommande månadernas väntetid lär jag nog ha hunnit gå från skräck till frustration över väntan... 

• Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-02-20 20:56:13 följande:

Så är det verkligen, man kunde ju verkligen inte föreställa sig hur det skulle vara.. Och vi har ju ändå kämpat länge för vårt första barn, jag var 100% inställd på att nu när vi skulle börja försöka med syskon så skulle det gå mycket lättare, tänkte att vi liksom hade fått vår dos.. Men jag hade verkligen så fel 💔 

I förrgår fick vi ett till gravidbesked, av ett kompispar vi umgås en del med. Jag bröt ihop fullständigt.. Nu är ALLA våra närmsta vänner gravida med syskon (förutom en som fick bebis för några veckor sen). Så hela vårt närmsta umgänge ska alltså ha barn nu. Och dessutom så kan jag inte hjälpa att tycka det är så jävla orättvist att det här sista paret lyckats, för de är typ definitionen av ohälsa. Det kändes som ett hån mot oss som lever efter konstens alla regler och ändå står utan. Usch, jag kände
    mig så otroligt ensam och misslyckad när de kom med det beskedet.. 

Tyvärr har jag fortfarande inte fått provsvaren, nu börjar det bli lite frustrerande 🙄 Men jag ska ringa imorgon igen och kolla vad som händer. Är ju fortfarande två veckor kvar till mens (när man ska börja med sprutor) men börjat ändå känna en viss stress kring att inte få svar. Och nu har jag precis ägglossning och hade väl egentligen velat prata med läkaren innan dess igen.. För att fråga om man kan få medicin ändå osv. Men men, ska som sagt ringa imorgon! 

Märkligt det där med dina tester! Jag fick ju positivt två dagar i rad i januari, när jag sällan ens brukar fånga peak 😅 Men funderar ändå på det där med tiden du tog testerna, alltså att urinen kanske ändå var mer utspädd på kvällen och därför var det negativt? För man kan väl rent biologiskt ha peak i två dagar? Sen är det väl som du säger att man egentligen kanske ska utgå från första positiva testet.. Denna cykel fick jag positivt igår, CD14 och då bestämde jag mig för att inte testa mer, för jag hade bara blivit förvirrad om det var positivt idag också. Men din temp kanske har bekräftat ägglossning nu? Det var några dagar sen jag skrev.. Sorry 😊 Bra att ni
    ändå kör på med varannan dag, det ska ju verkligen räcka och egentligen så är ju det enkla svaret på allt det här med att pricka ägglossning att = LIGG PÅ BARA. kär
    man på varannan dag under en tid kring ägglossning så ska det ju egentligen inte spela någon roll exakt när
    man får positivt osv, då missar man ju inte ägglossningen ändå. Men sen är det ju såklart av flera anledningar man testar, dels av nyfikenhet men också för att få den bekräftad såklart 😊 

Nu är det bara börja räkna dagarna till BIM igen då? 🙈 Min borde vara ca 5 mars.. 

Åhnej Elliot!! Jag lider med dig!! När alla inkl dom ohälsosamma blir gravid och inte ni! :'( Man vill glädjas men aj vad det smärtar! Förstår fullständigt att du bröt ihop Hjärta. Vi är här iallafall Hjärta

Håller tummarna för er BIM där den 5 mars. Vi har BIM 1 mars men idag när jag för tredje gången var inne på gynakuten - pga smärtan återigen eskalerat uppåt - så syntes det på ultraljudet att gulkroppen börjat "gå i nekros" som i enlighet med en icke gravid cykel...
  • Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-02-20 21:06:38 följande:

Missade att läsa detta innan jag svarade ditt andra inlägg! 

Först av allt, vad skönt att provsvaren var bra! 🙏🏻 

Och så himla fint att höra att du börjar känna dig lugnare inför processen ❤️ Det kommer att gå bra! Och som du säger så kommer det ju kanske dröja ett tag så du har
    mer tid att bearbeta dina rädslor.

vi finns ju alltid som stöd 😊

Ni är verkligen helt ovärderliga! HjärtaHjärta
  • Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-02-20 21:03:53 följande:

Ja tyvärr så gör det ju det. Glädjen att plussa har ju liksom försvunnit lite 😔 

Kommer inte ihåg exakt vad KUB står för, men det är ultraljud och blodprover man gör i vecka 12 ungefär (dock inte i alla regioner så kan inte svara för din region). Då testar man sannolikhet för några specifika kromosomavvikelser och så får man ju se bebisen på ultraljud. Då tänker jag att en frisk bebis som sprattlar runt på skärmen i vecka 12 med väldigt stor sannolikhet kommer stanna kvar hela vägen i mål ❤️ Därav att jag skulle kunna andas ut lite få. 

Du har helt rätt i det su säger om att de inte är till för att få ett odugligt ägg att hänga kvar. Tack för pepp, ibland behöver man ju någon som säger åt en att man ska sluta överanalysera 😉 

Hm, jag tror nog ändå jag hört båda varianterna där också! Lyssnade bland annat på en podd för några veckor sen, hennes kille hade i princip blivit klassad som helt steril och de fick barn via IVF och slutade skydda sig. Hux flux så blev hon oplanerat gravid.. 🤷🏻?♀️😊 

Tror absolut inte det är omöjligt för er!! Dels så
    kan ju verkligen sperman förändras med rätt livsstil och dels så är det ju faktiskt bara EN liten rackare som
    måste orka sig fram! Så omöjligt är det nog inte, men
    däremot kanske det krävs mer tid för just den där
    lyckoträffen 🥰

Ja plusset blir plötsligt betingat med mkt obehagligare upplevelser :( 

Ah, det är det som är KUB, känner igen det nu när du skriver det så. Ursäkta alla frågetecken, ibland lägger Familjeliv till sådär 4 st fler än man skrivit själv har jag märkt. 

Jo men ibland behöver man bara få höra även om man själv innerst inne är medveten om att det nog egentligen Hjärta Svårt att inte överanalysera!
    Åh, låter väldigt inspirerande att någon med de förutsättningarna lyckas! Kanske finns en chans om några månader om våra förändringar har någon effekt.
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-02-21 15:51:34 följande:
    Åååh så himla skönt att höra att det såg bra ut och att remissen nu är inskickad! 💕 Jag vet att det kan vara lite olika väntetid från några veckor till några månader, men då hinner ni som sagt smälta det och förbereda er lite 😊 Det kommer att gå bra, det är jag helt övertygad om Hjärta Sa de något till er om hur lång väntetid de trodde att det skulle vara? Så tråkigt att höra att den här månadens försök redan nu är kört pga gulkroppen 😔
    Tack Hjärta  De sa att räkna med 1-2 veckor innan remissen bekräftas, därefter är det 2-3 månaders väntetid till första samtalet. Isåfall landar vi i juni ungefär och kanske få börja i augusti med lite tur, annars september...
  • Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-02-24 14:18:33 följande:

Svarar på allt i ett meddelande nu 😊 

Ja, det blir verkligen betingat med tråkiga saker. Man vill ju bli glad, men istället blir man rädd typ 😔 Den dagen man blir gravid och får behålla det så kommer ju de första veckorna verkligen vara olidliga.. Men som sagt, efter KUB så tror iallafall jag personligen att jag skulle kunna andas ut lite, men det är bara vad jag känner ❤️ 

Det kändes så jävla pissigt att just de skulle komma med ett sånt besked. Dels på grund av just deras ohälsa leverne (varför försöker en annan leva by the book liksom) och dels för att de var liksom de enda i vår umgängeskrets som ännu inte var gravida. Man
    kände sig liksom inte lika ensam av vetskapen att de faktiskt inte heller har syskon än. Så kom det som en
    käftsmäll. Sen är det ju så att det är ju olika känslor, jag menar det är klart jag är GLAD för deras skull. Man kan vara både glad och ledsen samtidigt. Och som min man sa att, - vi kan ju inte förbjuda folk i vår närhet att skaffa barn bara för att vi har svårigheter - .. Vilket han ju har så rätt i. Men det känns bara så orättvist 😔 

Så ledsamt att höra om det där med gulkroppen. Jobbigt också att få veta det så tidigt eller vad man ska säga, för när man väl fått bekräftat att det inte blev något så suger det ju att bara gå och vänta på mensen.. 🤯 Sen blir jag så ledsen av att höra att du får såna otroliga problem där nere efter varenda gynundersökning? Det låter ju verkligen inte hållbart, är det aldrig någon läkare som försökt hjälpa dig..? 

Och angående frågetecken etc på Familjeliv - det är
    sämst. Sidan hittar på mycket konstigt ibland och
    slänger in emojis och sånt man inte alls skrivit. Kan inte göra citattecken heller.. 🙃

Lider med dig!! Hjärta Ja såklart man kan vara både glad och ledsen! Fortfarande kämpigt? 

Ja motigt att veta tidigt men samtidigt skönt att inte behöva oroa sig över att det kanske tagit sig men man pajar det fullständigt pga fulldos NSAID. Så nu kunnat fortsätta med smärtstillandet utan den etiska aspekten iallafall.

Pratade med rådgivningen inom gynekologi i eftermiddag eftersom jag fortfarande har ont (VAS 0-3 stabilt sedan i måndagskväll). Funderar på om det är normalt för en livmoderinfektion. Men tydligen inte. Inget bra svar, men om jag inte mår bättre imorgon tyckte hon att jag borde åka in och checka av igen, borde haft full effekt av antibiotikan efter tre dygn, men haft nu i 1,5 vecka. Doxyferm avslutad för två dagar sedan och Flagylen sista dos ikväll? Får se vad som händer sen! Försökte ta en liten kort promenad med hunden igårkväll (världens snällaste lilla hund), men mådde inte alls bra efteråt. Imorgon är det 2 veckor sedan jag blev sjuk.

• Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-02-27 16:08:22 följande:
    Fina du, jag tycker så synd om dig med all den här smärtan och väntan på att det ska gå över! Hjärta Vi skriver ju med varandra i andra grupper också, visst var det så att det kändes bättre nu med smärtorna jämfört med när du skrev senast här i fredags? Hjärta
    Tack så mycket för omtanken! Hjärta Ja nu känns det bättre, har lättat av allt mer under helgen och nu idag känner jag mig mest lite matt i kroppen än som efter en kraftig infektion, men i princip ingen smärta längre - så tacksam! Hjärta

Spännande med tempen! Håller tummarna!
  • Mathilda88
    Elliot1 skrev 2023-04-06 09:31:47 följande:

Hoppas att allt fortfarande går bra för dig? 💕 Skönt att symtomen blir starkare, det är ju verkligen ett gott tecken. 

Tyvärr gick det inte vägen för oss, fick en sparsam blödning igår och idag hade jag testdag och det var negativt (har inte tjuvtestat). Är helt förkrossad just, var såklart medveten om att det kanske inte skulle gå på första försöket men vi fick inte heller några ägg till frysen, vilket är som en käftsmäll 💔 

Åh nej Elliot, jag beklagar verkligen!! Även om det låter futtigt, ord räcker liksom inte :,(
  • Mathilda88
    Snödroppen86 skrev 2023-04-24 19:40:40 följande:

Hej. Ja allting såg bra ut på utredningen ❤️ Tack så mycket hoppas på positivt svar 🤩

Va underbart att allt såg bra ut! Så spännande att det är på gång!! Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-04-21 10:02:53 följande:
    Hej Mathilda! Vet inte om du är kvar på Familjeliv, men jag tänkte bara kolla hur allt har gått för dig? Hjärta Stor kram!
    Hej! 
    Jo här har hänt mkt nu! Jag har haft en längre paus från familjeliv, var så intensivt första månaderna att jag behövde andas och landa lite sen.

Sen sist jag var här så har mkt hänt som sagt. Den 26 april hade vi välkomstsamtal (som höll på att sluta i katastrof och ombokning på plats pga sambon fastnade i trafiken på vägen in efter övertid på jobb, men klarade sig tack o lov in några min sen). Den 28 april kom mensen på morgonen - och vi fick ja till att påbörja behandlingen!!!!! HjärtaHjärta Förväntade oss två nekanden då många fått det på RMC Malmö nu när där är så högt tryck. 

Påbörjade behandlingen 29 april med Gonal-F. Efter 2 timmar började jag få molande känsla och inom en timme till var det full molvärk och illamående så man knappt kunde sova den natten. Skriver och frågar RMC om det är normalt och om dosen kanske behöver sänkas eller så. Smärtan lättar under förmiddagen och jag åker på den planerade dressyrtävlingen för Falsterbo-kval, de ringer och säger att anser att behandlingen skall avslutas!!! Att ngt nog är fel i kroppen (ex infektion). Man var helt krossad!!! Lyckas förklara att jag mår ju kasst vid mens (spyr två första dagarna som värst) och att det kanske är det som triggats av medicinen. Lyckats intyga att det nog inte är så farligt som de tror och att jag istället ska åka till gynakuten för att kollas upp. Så det gjorde jag efter jag tävlat klart och de hittade inget fel och jag fick fortsätta!! Vilken berg-o-dal-bana till dag - eller snarare vecka för att vara ärlig. 

Jag har inte blivit lika dålig efter sprutorna sen nummer ett, men varje spruta ger mig molande och i vågor blir molvärk - och molvärken ger illamående liksom när jag har mens. Så svårt att äta ordentligt och tappat knappt ngt kg i vikt. Tyvärr har Alvedon ingen effekt alls på detta på mig, aldrig haft i hela mitt liv tyvärr. Tar vanligtvis Naproxen 500 mg med ca 5h mellan för att kunna hålla den smärtan under viss kontroll, men får ju inte ta nu... 
    Nu vet jag inte om jag vågar vara ärlig imorgonbitti på första ultraljudet om hur jag mår, för ingen verkar bry sig alls när man säger att man är väldigt känslig när det kommer till livmodern. "Alla" är ju ändå det känns det som de tänker. Rädd för att de ska ta och avbryta behandlingen på riktigt isåfall. Är nog säkrast att knipa käft och ge en mild version helt enkelt. Litar verkligen inte på någon! 

Stort tack fina du för att du kom ihåg mig trots min långa frånvaro! Hjärta Hur går det för dig?! Stor kram!Hjärta
Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023