Inlägg från: Syskonförsök |Visa alla inlägg
  • Syskonförsök

BIM februari 2023

Nu ska jag säga att jag inte är läkare även om jag säkert kan framstå som det i mångt och mycket (haha) men jag läser på ALLT och är extremt nördig så jag kan mycket om det som intresserar mig.

Som jag förstått det ska sekretet främst hjälpa vägen till ägget (en resa som kan ta tjugo min till 24h beroende på hur snabba simmare våra respektive har?)
    sen ska vi nog säga att ALLT HAR EN CHANS till att börja med. De dåligaste simmarna kan absolut ändå klara sig fem dagar innan ägget släpper (inget är kört) men det handlar snarare om hur stor procents chans de är för befruktning. Dock är också sekretet gjort för att vara mest gynnsamt för spermierna att överleva När de väl nått in. Mest risk att det låter lite äckligt så är normala fall så att spermierna simmar mellan äggledare och letar efter ägget och kan alltså överleva i bra tillfällen flera dygn. Ägget rör sig direkt från att de släpper och börjar sin resa genom äggledaren mot livmodern och kan befruktas på vägen. 24h efter ägget släppt dör dock ägget utan befruktning så en har den tiden på sig. 

Jag tror oavsett vilket så ska vi försöka att inte stressa för mycket! Nu gjorde jag beslutet idag att säga till maken att vi ligger imorgon lunch när lillan sover och det får räcka men med det sagt så sitter jag ändå hela kvällen nu och funderar på om vi kan missa vår chans om ägget släpper tidigare? en KAN ju inte sluta övertänka och stressa saker!!!😂😂 och för er som tänker att vi bara borde ligga både idag och imorgon så har vi en rätt kass sömn period nu med vår lilla så ligga är inte överst på listan så orkar inte krysta fram massor av sex. ;)

hopemalin skrev 2023-02-11 20:07:50 följande:

Swn: Ja det har du så rätt i ❤️ Tack för pepp och lugnande tankar 🥰 Lätt att noja och övertänka istället för att bara flyta med 🙏🏻 Känns kul att vi är ett gäng här nu som ligger i samma fas 🤩😀 (ha ha ligger i samma fas 🤭).

Syskonförsök: Ja superknepigt! Jamen smart tänkt det där sista med stabilt & starkt ägg då det har tagit tid och gjort ont. Då kan det ju faktiskt vara så att det är ett bra ägg som lossar 😀🙌🏻 Hoppas det för oss båda.
    Har för övrigt googlat lite i hopp om att få svar på något jag klurat på lite:

Det vattniga och elastiska sekretet (alltså när det är som mest likt rå äggvita) är ju till för att underlätta för spermier att ta sig fram till ägget.
    Om man då har legat när sekretet var elastiskt, och det först dagen efter blir sådär optimalt och liksom vattnigt / klockrent; kan det fortfarande vara gynnsamt för de spermier som tog sig in dagen innan? Alltså; kan det första sekretet innan ha försvårat för spermierna, eller hjälper det optimala sekretet även de spermier som tagit sig in typ 24 timmar innan?

Haha gud vad rörigt detta blev! Be mig utveckla om du inte hänger med 😅

Och en annan sak: ägget kan ju leva i upp till 24 timmar. Ligger det då i äggledaren och väntar in spermier (om det inte redan ligger några där vill säga), eller börjar det direkt vandra ner till livmodern? Jag tänker om spermier liksom kan missa / inte hinna ifatt ägget? Haha alla dessa spekulationer. Men ändå(?; wow vad man lär sig och så spännande det är! Kroppen är så himla ball! 💪🏼❤️ Heja oss! ❤️

• Syskonförsök

molvärk är absolut förknippat med att ägget fäster. Det har jag själv upplevt ❤️🥰 det känns som mensvärk ca men kan ibland kännas mer huggande och dragande om det är något att gå på! ;) håller tummarna för dig!

siris skrev 2023-02-11 20:25:58 följande:
    Åh tack snälla för svar! Då kan jag kanske andas ut lite sålänge😅 
    även mensvärkskänsla - är det förknippat med nidis? För just nu så är känslan preciiiis som att mensen kommer vilken minut som helst!
  • Syskonförsök

Men det där är ju ett solklart plus! Prova digitalt imorgon bitti så tror jag absolut det visar ❤️

Ellie21 skrev 2023-02-12 07:19:16 följande:

Tror ni på positivt eller spökstreck? 

Vågar inte riktigt tro på positivt då min temp bettet sig så konstigt, vaknade i natt och trodde det var morgon. Tempade och hade 36.0 var säker att mensen var påväg men hade 36.5 igen på morgonen. Ingen mens syns till än men är på ca bim-2 😅

Har också känt tidigare tecken på graviditet förrut, typ lätt illamående, ömma bröst och ont i magen. Känner inget nu så är oroligt 🙈

Sorry för låbt inlägg men vi har försökt över ett år så vill så gärna att det ska bli ett plus ❤️

• Syskonförsök

Men grattis!! Jag tänkte först skriva att de säkert funkar idag men en vet ju aldrig och morgonurin är säkrast!! ;)

Ellie21 skrev 2023-02-12 12:31:31 följande:

Glömde ju bilden 🤣
  • Syskonförsök

Hej! 

Spännade drömmar!! Vi tar det som ett gott tecken att det är din tur nu! ;)
    jag skulle testat tidigast om ca en vecka! :)

trefaldigmästareikärlek skrev 2023-02-12 09:07:17 följande:

Hej alla igen? Stort grattis till alla plus, man har ju dålig koll på vilka alla som plussat är men oavsett är det så otroligt kul att läsa 😍

Fick efter besöket den 3/2 veta att äl bör ske inom 10 dgr. Hade älsmärta 7-8 främst över hö äggstock och vi har kört var 3 dag sedan dess. Inatt i en dröm hade jag sammandragning (?!) lokaliserat på höger sida av livmodern. Kändes precis som när man är i v 20+ och de små sammandragningarna börjar. Vad tusan var det? Har aldrig upplevt något liknande. Drömde så galet inatt om bebisar, att jag var delaktig i en trilling-grav men jag bar inte barnen utan jag var som en i ett pol-förhållande. Gjorde så ont i hjärtat när bebisarna kom ut och jag inte fick amma eller ge namn åt dom. Hujja var hjärnan snurrar. 

Vet inte när jag ska testa eller när mensen är förväntad iom att jag inte har någon äl bekräftad. Vad ska jag göra tycker ni?

Kram och grattis till alla er som lyckats ❤️

t123: jag har också haft en del kemiska graviditeter så jag har själv tänkt att det är bäst att prova invänta att mensen faktiskt är sen istället även om det är svårt ❤️ jag har haft tre kemiska graviditeter på raken och en av dem gick jag till bim+6 så räknas väl som tidigt missfall men igenkännande varje gång var sådär svaga svaga plus att de knappt går att se och att de inte blev direkt något starkare. Nu när du börjat testa skulle jag dock fortsatt för att se om de blir starkare allteftersom dagarna går för då är det absolut inte en kemisk graviditet!❤️ HÅLLER TUMMARNA!❤️

t123 skrev 2023-02-12 10:06:47 följande:

Jag tror att jag plussade idag, på äl+11. Vågar inte tro nåt efter en kemisk graviditet förra cykeln och MA i december!  Men hoppas 🙈

• Syskonförsök

Många inlägg av mig nu men tänkte bara dela med mig att nu är det fantastiskt spontana och romantiska sexet avklarat så nu går vi in i fjorton långa dagars väntan!😂❤️ ska FÖRSÖKA att inte testa som en galning innan mens denna gång eftersom min kropp verkar älska kemiska graviditeter just nu. Kommer garanterat ändå inte att klara av att vänta som den test junkie jag är ( och det faktum att jag har 15 test som väntar här hemma?) men det är fint med ambitioner ;) Heja oss alla och hoppas de är vår tur nu!

• Syskonförsök

Så kul!! Haha jag hade inte heller kunnat vänta! Glöm inte lägga in dig i listan på plus ❤️❤️

Ellie21 skrev 2023-02-12 12:45:17 följande:
    Tänkte det skulle vara bäst imorgon men så otålig 🤣 Kan knappt tro på det 🙈
  • Syskonförsök

Tyvärr ser det väldigt blankt ut i mina ögon men jag förstår och vet känslan av att leta och tro sig se!❤️
    vi hoppas det dyker upp om några dagar! Jag skulle tro du hade ägglossning mellan 8-10 av det du skrev ovan och då är det alldeles för tidigt ännu och ägget lär inte ens ha fäst! Försök vänta 3-5 dagar minst :)

trefaldigmästareikärlek skrev 2023-02-12 19:28:39 följande:

Ni vet när man får ett infall, tog ett "för skojs skull" (inte alls i ett desperat försök att få svar på min "kramp/sammandragning" inatt) och jag tycker mig se något, ack sååååå sååå svagt så det knappt syns men ändå är det där. Spöksträck förmodligen men hoppets gnista tändes igen... Det enda jag VET med säkerhet är att äl skett någon gång efter 3/2 men ingen susning om när.
    Ser ni det jag ser eller har test-spöket varit framme igen? 

• Syskonförsök

jag vet inte hur ni haft det i tidigare trådar men jag lovar att hänga kvar här månaden ut 😍 

Barbrastreisand skrev 2023-02-12 22:56:40 följande:

Vad mycket aktivitet det varit i tråden! Och så kul med alla plus, stort grattis! 

Lite segt att vara nästan sist ut med bim, någon mer som väntar in sin äl i dagarna? Själv har man inte haft stegring än på äl-test, men lite fertilt sekret idag. Håller tummarna att det vänder snart så det blir en normal cykel.

• Syskonförsök

Men vad roligt!! Grattis siris!!! 

då var det en nidis och tidigt plus häromdagen!!!❤️❤️❤️

siris skrev 2023-02-13 08:05:19 följande:

Ett nervöst försök med ett tidigt test idag på morgonen, på BIM-3 så lyckades det stå GRAVID!!👏🏼

Dock har jag så svårt att landa i det och våga glädjas, då jag fick tidigt missfall i jan. Plussade och 4 dagar senare fick jag kraftig blödning. Hade jag inte plussat hade jag endast tänkt att mensen var sen. Så nu får man ta en dag i taget och försöka ligna nerverna! 

Svar på tråden BIM februari 2023