BIM februari 2023
Nu ska jag säga att jag inte är läkare även om jag säkert kan framstå som det i mångt och mycket (haha) men jag läser på ALLT och är extremt nördig så jag kan mycket om det som intresserar mig.
Som jag förstått det ska sekretet främst hjälpa vägen till ägget (en resa som kan ta tjugo min till 24h beroende på hur snabba simmare våra respektive har?)
sen ska vi nog säga att ALLT HAR EN CHANS till att börja med. De dåligaste simmarna kan absolut ändå klara sig fem dagar innan ägget släpper (inget är kört) men det handlar snarare om hur stor procents chans de är för befruktning. Dock är också sekretet gjort för att vara mest gynnsamt för spermierna att överleva När de väl nått in. Mest risk att det låter lite äckligt så är normala fall så att spermierna simmar mellan äggledare och letar efter ägget och kan alltså överleva i bra tillfällen flera dygn. Ägget rör sig direkt från att de släpper och börjar sin resa genom äggledaren mot livmodern och kan befruktas på vägen. 24h efter ägget släppt dör dock ägget utan befruktning så en har den tiden på sig.
Jag tror oavsett vilket så ska vi försöka att inte stressa för mycket! Nu gjorde jag beslutet idag att säga till maken att vi ligger imorgon lunch när lillan sover och det får räcka men med det sagt så sitter jag ändå hela kvällen nu och funderar på om vi kan missa vår chans om ägget släpper tidigare? en KAN ju inte sluta övertänka och stressa saker!!!😂😂 och för er som tänker att vi bara borde ligga både idag och imorgon så har vi en rätt kass sömn period nu med vår lilla så ligga är inte överst på listan så orkar inte krysta fram massor av sex. ;)
Swn: Ja det har du så rätt i ❤️ Tack för pepp och lugnande tankar 🥰 Lätt att noja och övertänka istället för att bara flyta med 🙏🏻 Känns kul att vi är ett gäng här nu som ligger i samma fas 🤩😀 (ha ha ligger i samma fas 🤭).
Syskonförsök: Ja superknepigt! Jamen smart tänkt det där sista med stabilt & starkt ägg då det har tagit tid och gjort ont. Då kan det ju faktiskt vara så att det är ett bra ägg som lossar 😀🙌🏻 Hoppas det för oss båda.
Har för övrigt googlat lite i hopp om att få svar på något jag klurat på lite:
Det vattniga och elastiska sekretet (alltså när det är som mest likt rå äggvita) är ju till för att underlätta för spermier att ta sig fram till ägget.
Om man då har legat när sekretet var elastiskt, och det först dagen efter blir sådär optimalt och liksom vattnigt / klockrent; kan det fortfarande vara gynnsamt för de spermier som tog sig in dagen innan? Alltså; kan det första sekretet innan ha försvårat för spermierna, eller hjälper det optimala sekretet även de spermier som tagit sig in typ 24 timmar innan?
Haha gud vad rörigt detta blev! Be mig utveckla om du inte hänger med 😅
Och en annan sak: ägget kan ju leva i upp till 24 timmar. Ligger det då i äggledaren och väntar in spermier (om det inte redan ligger några där vill säga), eller börjar det direkt vandra ner till livmodern? Jag tänker om spermier liksom kan missa / inte hinna ifatt ägget? Haha alla dessa spekulationer. Men ändå(?; wow vad man lär sig och så spännande det är! Kroppen är så himla ball! 💪🏼❤️ Heja oss! ❤️