• Sandralinnea123

Vi som startar IVF 2023

Hej allihopa!

Kul att se några nya namn sen jag skrev sist 🙈

Jag väntar fortfarande på att få en tid för samtal med läkaren inför sista äggplocket.. 
    Nu har de gått 1 månad sen jag pratade med sahlgrenska sist... man vill ju bara göra allt så snabbt som möjligt & börjar tänka "tänk om dom glömt bort mig?"... 

Samtidigt tror jag de är bra för mig med en liten ofrivilligt paus, för min kropp & psyke, efter mitt tidigare missfall och att de alltid blivit plus efter återföring för att sen bli negativt tär på en och sen är ju hormonerna otroligt jobbigt för kroppen.. 

Men känner mig redo för att komma igång igen med hormoner & det hemska äggplocket jag vet kommer... 
    Däremot fundersam då jag för nästan 3 veckor sedan flög av min cykel när jag cyklade hem ifrån sambons bror efter varit på middag där (såg inte den otroligt höga kantsten som helt plötsligt fanns på vägen) så är jag sjukskriven med en fraktur I axeln om det kan göra att man får vänta ännu längre inför ivf 3 hmm... allt känns lite oklart just nu

Dessutom med allt vi gått igenom i våra nästan 9 år tillsammans jag & min sambo så har livet hemma blivit lite stelt, känns inte som vanligt hemma med kärlek m.m, kanske beror på denna ovissheten med barnlöshet eller nått vet inte riktigt men relationen känns löst hängande & vet inte riktigt vad vi vill längre med oss... älskar honom men känns som vi står & stampar på samma plats och kommer ingenstans.. nån mer som fått såna känslor under ivfen? Att helt plötsligt känns förhållandet fel.. 

Haha va långt de blev skrivet men behövde nog få ut mig lite haha 🙈

• Sandralinnea123
    HannaHQ skrev 2023-10-10 17:38:36 följande:

Då var äggplocket gjort idag, vilken lättnad att ha det bakom sig!
    20 blåsor och 12 ägg, totalfrys och FET i december.
    Blir spännande att se hur många som överlever kommande dagar fram till frysdag nästa vecka (tror dem fryser på söndag/måndag). Dem kommer göra ICSI på alla.

Äggplocket gick över förväntan, tog ca 20-25 min och dem var så gulliga. Ena lokalbedövningen gjorde väldigt ont men själva plocket i sig var helt ok med molande värk men hanterbar. Vi delade rum med ett annat par innan och efter plocket och hon mådde så dåligt, hade så ont och skrämde upp mig rätt rejält då dem var före oss och vi hörde deras samtal precis innan det var vår tur. Jag har haft lite ont nu på eftermiddagen och haft svårt att ligga ner osv men jag tänker mycket på henne och hoppas verkligen att hon mår bättre nu än i morse.

En reflektion från min sida var att 40% av äggblåsorna var tomma, någon annan som haft högt antal tomma blåsor? 

När slutade ni blöda efter uttaget? 

Åh va skönt då var de värsta över för dig just nu skulle jag säga😊
    Nästa är väntan på att få testa 🙈 

Jag hade 19 äggblåsor som dom fick ut 12 ägg ur & sen var de bara några stycken som var mogna & 2 st som blev befruktade & klarade frys dag 5... 
    Så jag har också haft högt antal tomma blåsor.. 

Jag blödde nog bara lite efter äggplocket minns inte hur länge men minns precis efter plocket när man ska kissa att de kom otroligt mycket blod i toan 🙈
  • Sandralinnea123
    MeIMyself skrev 2023-10-10 18:43:08 följande:
    Hej SandraLinnea,

Vilken otur du haft stackare :( Krya på dig Hjärta
    Vi var gravida nästan samtidigt i somras innan vi båda fick genomgå missfall så jag minns din historia :(

Hoppas det går bra för dig denna gången, håller tummarna att det ska gå bättre för er denna gången.
    Jag har tänkt på exakt samma sak, hur klarar folk gå igenom detta utan att relationen blir rubbad men tror att det är likadant för dom flesta. 
    Vi har också tappat mycket påvägen vilket vi jobbar mycket på att bygga upp igen.. det är inte lätt med andra ord. Sen tror jag inte våra partner förstår vad vi egentligen genomgår med alla hormoner och för oss missfall som inte alls var lätt jag fick genomgå en medisink då min kropp inte ville stöta ut den :( 
    Jag tänkte för några dagar sen om vi kommer klara oss genom detta men tror att man bara får prata om det med sin partner och jobba extra mycket med att inte glömma varanra påvägen till bebisen. 

Hoppas ni får börja snart och ta hand om dig Hjärta
    Ja juste det minns jag :( livet blir inte alltid som man tänkt sig & med barnlöshet var väl ändå de sista man trodde man skulle behöva gå igenom (har fått gå igenom rätt mycket i mitt liv) ❤️

Tack så mycket hoppas också allt går bra nästa gång & att vi alla får våra små mirakel ❤️ 

Ja de är svårt dedär med relationen i samband med allt vad ivf handlar om, dessutom finns de ju alltid svackor i förhållandet men de känns mer påtagligt nu, är nog första gången jag verkligen funderar igenom förhållandet under alla våra år, så svåra tankar man brottas med samtidigt som man försöker skapa det finaste på jorden 😔

Men hoppas det går över snart & allt känns bättre, blir ju inte bättre av att vara sjukskriven & bara gå hemma & kunna fundera hela dagarna 😅 

Hur har de gått för er ? ❤️
  • Sandralinnea123
    Nomen123 skrev 2023-10-10 20:14:11 följande:
    Du skriver att ni väntar på svar från sahlgrenska, får ni också möjlighet att komma till annan klinik så att det kan gå snabbare ? Det fick vi.
    Oj det vet jag inte, har redan gjort 2 äggplock på sahlgrenska så vet inte om man bara kan byta klinik, väntar på att dom ska boka in ett samtal med min läkare 🙈
  • Sandralinnea123

Hej! 

Jag har varit borta rätt länge ifrån familjeliv, har försökt tänka på annat, jag råkade ju ut för en liten olycka i september och har sen dess varit sjukskriven för fraktur I axeln, nu är jag tillbaka på jobbet 75% & imorgon börjar jag äntligen med provera, skulle börjat 29 december men min mens kom oväntat efter 2 veckor sen mensen innan så bad om att vänta lite, denna gången kör vi maxdos på gonal-f & sen ganerelix någon som använt det ? Bara använt fyremadel.. 

Är sista försöket genom landstinget & hoppas verkligen de tar sig nu, dock kommer rädslan för all smärta som kommer, mitt sista äggplock var en mardröm så hoppas detta blir bättre 😊 

Har skummat igenom lite här men de är så mycket som har skrivits, vet inte om ni är kvar som skrev när jag skrev haha 😊 

Iallafall kan köra en snabb presentation,
    Jag är 26 år & min sambo 33 år, vi går på sahlgrenska & ja är inne på sista försöket via landstinget,

Första äggplocket av 19 äggblåsor fick vi ut 13 ägg, 2 blev befruktade till dag 5,
    Blev överstimulerad tror dom, blev ingen graviditet av dom

Andra äggplock fick vi ut 12 ägg även där 19 äggblåsor, 2 blev befruktade till dag 5 total frys.

Första frysta återföringen blev jag gravid till v9 missfall när vi var utomlands.. 

Andra återföringen blev de inget 

Min sambo har inte så många simmare & jag oregelbunden mens, 

Ska bli kul att följas åt och håller tummarna & tår för alla här i gruppen ❤️

• Sandralinnea123
    HannaHQ skrev 2024-01-14 08:42:18 följande:

SandraLinnea123

Vad roligt att du hittat tillbaka hit :)

Vi delar mycket lika erfarenheter!
    Vi går också på Sahlgrenska, av 20 ägg fick vi ut 12, 4 befruktades och FET planerades in pga risken för överstimulering. Jag tog Bemfola + Ganerilix och upplevde dem ?bra?, jag har aldrig provat någon annan så svårt att jämföra men det jag minns är att jag tyckte att Ganerilixen sved en liten stund efter att jag tagit den, men inte mer än så :) 

Jag upplevde dock äggplock som helt ok, sprutorna för bedövning var värst men i övrigt ändå en mer positiv upplevelse än förväntat:) dock rätt ont 2 dagar efteråt med mycket krampor men det gick ju över rätt fort..

Jag tycker överlag att Sahlgrenska är en bra klinik med duktig personal och känner mig trygg. Alla vi träffat hittills har varit vänliga och förstående vid frågor eller dylikt:) 

Våra problem är att min man dels har något färre spermier än normalt samt en nedsatt rörlighet på dem och jag har väldigt få dagar mellan ägglossning och mens så inte helt olikt er heller.

Håller tummarna för att nästa steg i er behandling går bra och det skall bli kul att följa din fortsatta resa ❤️

Ja va spännande ! 
    Har tagit, menopur & gonal-f och sen fyremedal som stop, fyremedalen svider också mot va dom andra sprutorna gör 🙈 

Ja jag är också super nöjd med sahlgrenska dom känns så jordnära och förstående att man är i en sån sårbar situation ❤️ 

Ja men de låter ju liknande våra, spännande att få följa er resa också 😄
  • Sandralinnea123

Är de någon mer som haft "biverkningar" av provera? 

Har ätit de många gånger nu men denna gången mår jag illa, mensvärk liknande i magen & ryggen & känner mig otroligt svullen i magen aldrig känt så innan, imorgon tar jag sista tabletten, men tänkte bara om fler känt nått liknande ? 🙂

• Sandralinnea123

Idag börjar jag äntligen med sprutorna, gonal-f ska ta 300 som var maxdos enligt min läkare, nån av er som tagit så hög dos? 😊

• Sandralinnea123
    Mathilda88 skrev 2024-01-25 22:48:36 följande:
    Så spännande att vara igång! Hjärta
    Ja ska bli spännande att komma igång nu 🥰
    Synd bara de är den jobbiga delen nu haha 🙈
    Orkidé8181 skrev 2024-01-25 23:24:47 följande:
    Jag tog Gonal f 300 + 150 Menopur 

önskar dig stort lycka till nu❤️
    Oj fick du ta båda två ? Hur kommer de sig ? 🙈❤️
    Tack ❤️
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023