• Ms MR

Vi som startar IVF 2023

Jag läste igenom papper som fick från RMC igen och jag fastnade vid några meningar så kanske npgon av er för lätt att svara på dem. 
    1. Mens ska anmälas igenom 1177 (det vet jag) men då det står att sjuksköterska ringer upp inom 1-3 dagar. Och när jag var där och pratade jag upplevde att själva starten på behandlingen måste börja andra mens dagen. Och protokoll är gjort på så sätt. Blir det alltid 2 dagen eller det kan vara även den tredje?

2. Behandlingstart med tillskot folsyra och b12 ca 1 månad innan behandlingen. Är det en måste eller nej, mellan mötet och väntat mens är mindre än 3v (jag ändå har hopp att få godkänd att starta med första anmälan. Naivt kanske 😀) 

3. Klamydia test-resultat ska skickas till dem via 1177,hur och under vilken rubrik? Kunde inte göra en beställning via 1177 utom det fick igenom VC och nu väntar på svar för att skicka in det.

4. Det står att nagellack inte är tillåtet på äggplocket. Är det riktigt så? Då ska jag ta bort gle lack för egna naglar 🤪????

Tack 💃

• Ms MR

Lycka till idag @becca1993 😊

Jag vill också bara skriva att jag fick börja med behandlingen och är så glad, hoppas allt blir bra. 😃

• Ms MR

Jag undrar om någon hade lite rodnad område efter Ganirelix, och även den svidande känslan?
    Jag läste i FASS att rodnad även svullen kan vara vanliga biverkningar men inte om svidande känslan.
    Kan tänka mig att det är också normalt? 

Thx

• Ms MR

Hej, 
    Jag hade min ultraljud och en till ska jag ha denna vecka. Allt känns bra hittills 🙂
    Förhoppningsvis blir det måndag eller tisdag äggplockning. Men jag glömde fråga om den infon som står på papper angående  nagelgel borttagning vid ÄP. Kan någon dela med mig är det ett måste? Jag började bli orolig eftersom nu när jag kom på detta kolade tider i salongen och inget finns ledigt, jag måste hitta på nån tid så snabbt som möjligt i så fall (ni säkert vet att salongerna är full bokat speciellt nu i sommaren). Kan ringa Malmö med, men tänkte först fråga här.

Hälsningar till allihopa. 

• Ms MR

Grattis tivolit till pluset Glad
    Jag hade sista ultraljud inom protokollet idag och det är konstaterat att det är sex ägg som utvecklats fint, så vi får se nästa vecka vid äggplockning hur blir det i slutet.
    Hoppas att det blir bra, då faktiskt även återförening kan vara fram till sista dag i veckan. Allt rullar på och det är lika spännande som skrämmande, och hade inga speciella biverkningar tills idag då  började jag ha lite illamående, de på kliniken sa att det kan vara normalt och kan vänta samma eller lite mer från Ovitrelle. 

Tidigare skrev jag om nackgel, och idag fick jag veta av sjukhöterskan att det är viktigt att ta bort en så att de kan se en nagel. 

Hälsningar till er alla

• Ms MR

@Noelani håller med, det är olika i varje klinik. Men nämligen när det gäller gellack har jag blivit förvånad att det är tillåtet under förlossningen också. Om jag förstår, det är viktigt att ha syn på naglar för att de kan se om det ändrar färg i fall något fel är på gång.

När det gäller antal ägg, hos mig är det efter andra ultraljudet konstaterat att det finns liksom 6 ägg som är tillräckligt mm men svårt att säga om det blir utplockat lika mycket. Och jag också hade tänkt att det ska vara fler till. Läkaren bara sa att det inte betyder mycket så länge vi får 'en' som är värt. Oskyldig
    Det är olika hos varje kvinna, beror på din 'hälsa bild', hur du reagerar på terapi osv.

Vi ska vara positiva. Jag hoppas på den bästa vid första insättning 🤞❤️

• Ms MR

Jag hoppar in lite... 
    Ser att ni skriver om ägg utplockning, så hos mig blev det utplockat 4 ägg och idag fick jag meddelande om att det är alla fyra befruktat, vilket är super bra.
    I första fall var jag medveten att det inte är så stör antal ägg utplockat men dom säger att kvaliteten är viktigt. Fick tid i hleg för återförening. Så hoppas det går såsom tills nu Oskyldig

Ville bara också tillägga att det gick bra med själva utplockning, dem ger smärtstillande introvenös och lokal bedövning så hos mig det blev lite obehagligt känsla men inget stör smärta under hela proccesen. Men sanningen är att magen blir känslig efter detta, och även att dem hade sagt att det är vilostund en dag och dagen efter man kan jobba, det känns inte så hos mig, är ganska jobbigt men konstig obehagligt känslan i magen och jag sjukskrev mig.

Vet inte om ni alla andra hade samma erfarenhet, att man ändå behöver mer vilostund en bara än dag. 
    Samt jag undrar om hur det blir med återförening, blir det också smärtsamt några dagar efter?

Tack. 
    Glad

• Ms MR
    Stor gratis till #Orkide8181 🌼🤗
    Håller tummarna för bra mående och för snabbt första undersökning. Och tack, jag ska lyssna på min kropp, nu är allt fokus på den här.

#Mathilda88 tack så mycket att du skriver. Ledsen att du fick kassa ägg och hoppas nästa försök ger dina resultat.
    Ja, det känns väldigt individuellt men smärta förre och efter utplocket. Jag faktiskt tog sjukskrivning, bästa att lyssna på kroppen, magen musklar behöver tid för återhämtning (känslan är liksom att jag tränade och har svårt att böja mig osv, men det går över).
    Bra att du nämnde LUTINUS. Det skulle faktiskt vara min nästa fråga till alla - jag undrade om jag fick de här symptomen från dem, molvärk och mycket / massa med gassor, plötsligt huggande smärta och även mer behov för att gå på toa🙃 Går det över efter ett tag? 
  • Ms MR
    Orkidé8181 skrev 2023-06-15 15:11:36 följande:
    Tack Hjärta

jag fick Lutinus efter första vändan, fick ont och mådde Inge bra av dem, de resterande 3 vändorna har jag fått Cyklogest som funkar kanon, inga känningar alls av den, kan känns lite direkt efter jag satt in den, typ som lite mensvärk, men absolut inte lika mycket som mensvärk.
    Så det är viktigt att jag berättar om symptomen när jag nu går till återförening.
    Kan du förklara vad menar du med att du inte mådde bra - liknade symptom som hos mig eller nåt annat? 🙂
  • Ms MR
    Orkidé8181 skrev 2023-06-15 17:33:36 följande:
    Mådde illa typ gravidillamående eller samma illamående jag kände av sprutorna, och sjukt trött.
    av Cyklogest ingenting, och då är jag ändå känslig för hormoner?

ja du kan ju nämna att du får biverkningar, men tror man kanske får stå ut med lite biverkningar, får man inga alls har man nog mest tur

kroppen blir ju styrd helt av hormoner under en ivf behandling ?
    Deta har du rätt i, man kan stå ut med sådana biverkningar... Jag ska kolla, det är mest jobbigt med gassor om de ska stanna kvar, då är det väldig oppasande för social omgivning Skäms thx
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023