Vi som startar IVF 2023
Nu har det varit tyst ett tag från mig då jag behövt landa lite. Vi starta vår IVF i nov -22, fick ut 6 ägg varav tre befruktades. Ett 3 dagars embryo sattes in och man fortsstte odla på dom två sista. Ena klara sig inte men ett kunde man frysa in. Blev inget på första insättningen och vi tog nya tag efter jul och hoppades att 2023 skulle börja fint. Satte in det sista fem dagars embryot som inte heller ville fästa och vi hade därmed använt vårt försök ett av tre som man får gratis av landstinget.
Ny sprutomgång i februari och jag hade en önskan om att öka dosen på Bemfola vilket man gjorde. Denna ägg fick vi ut hela 14 ägg varav 10 befruktades. Tyvärr åkte jag på mild överstimulering som sluta med ambulans, blod i buken, blodförtunnande i 10 dagar för risk för proppar och ingen insättning. Man hade tänkt sätta in ett tre dagars men fortsatte odla och 7 st kunde frysas.
Nu är jag dock osäker på om jag ens vågar sätta in något, är så rädd för besvikelsen när mensen kommer varje gång och mitt hopp dör sakta men säkert varje dag. Under tiden påbörjar mina vänner barn nummer 2 och 3, ens syskon och svågrar skaffar barn till höger och vänster och jag vill mest gå och dra täcket över huvudet 😔
Jag har inte erfarenhet av ivf ännu, jag väntar, men jag vet att vissa gjorde lite paus efter att dem hade misslyckat flera gånger, dem berättar att det sätter sig mycket i huvudet och att dem kvinnor behövde lite tid på sig för att 'få tillbaka positivten' att fortsätta med detta. Du vet bäst ❤️
Jag har läst mycket om den delen vi överstimulering och förstår inte riktigt hur det inte kan kontrolleras av läkaren i tid istället att hamna med akuten och ambulans.
Hur går det till med läkarens kontroll igenom hela den processen när kvinnan börjar med hormon stimuleraring? Hur ofta blir besök till läkaren. Finns det ett dokument med instruktion och vägledning med ivf som du känner till och kan hittas online?
Tack. Önskar dig all lycka med nya försök när du blir redo för dem.