• Anonym (fkl)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

molly50 skrev 2023-03-13 19:46:56 följande:
    Vad som kan hända,ja. Men varför dra upp värsta möjliga scenario när det likaväl kan gå bra för TS?
    Dte som hände dig behöver nödvändigtvis inte hända alla andra.
    Mamman har redan visat en reaktion, vägra kontakt. Inte den bästa starten.
    Berätta bara att det är få som startar från absolut noll, där man inte har någon kontakt över huvud taget, det är tydliga tecken på något gått fel.
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-03-13 19:54:44 följande:
    Ja,men då förutsätter ju det att mamman börjar samarbeta. 
    Som sagt det är ingen normal situation TS hamnat i, kanske mamman kände sig kränkt av han sätt o svara när hon ringde o berätta. kanske kände att det var en psykisk kränkning.

Vi vet hur ord kan uppfattas fel, vi vet hur dessa sedan kan användas tillbaka på en. Kanske kommer fram senare, vad som fick henne o reagera som hon gjorde.
    Känna sig psykiskt kränkt kan dom flesta göra även om det inte är något allvarligt, men det låter inte snyggt när det tas upp.
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-03-13 19:57:49 följande:
    Ja,hon vägrar kontakt. Inte TS. Har du äntligen förstått det nu?
    Svara redan innan, se svar upptill.
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-03-13 20:54:29 följande:
    Men kränkt?
    Vad hade hon egentligen förväntat sig att hon skulle få för reaktion nör hon berättar för sitt ONS att hon är gravid och att han är pappan?
    Hon kan ju inte förvänta sig att det ska bli mottaget med ölppna armar,utan hon måste förstå att det kommer som en chock för honom.
    Och att han kan behöva tid på sig att smälta det.
    Nu har han gjort det och då är det dags för henne att växa upp och börja ta sitt ansvar och tänka på sitt barn.
    Vi alla vet allt räknas i en tvist, varenda ord. Man har en skyldighet att föra ett sansat samtal och respekt till sitt ex ang vårdnad, umgänge, samarbete, detta är ABC han får lära sig i familjesamtal, klara TS inte av det kommer han inte långt.

Kort han kommer falla på samarbetsproblem om det slinker ur för många fel ord, detta är inte bra för hela familjen, inte ens för barnet.
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-13 21:53:10 följande:
    Frågar igen: vad har du enot pappan?
    Vad är "enot pappan"?
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-03-13 22:08:53 följande:
    Din aggression mot pappan måste i någonting. Anonym (Nej) bla undrar vad du har emot pappan? Och ja, jag noterade att ordet "emot" var felstavat. Något du också borde ha förstått. 
    Men vi börjar fiska fram vad som kan ha hänt, vad orsaken är till att mamman inte svarar.
    Om det är som Molly berättar, mamman fick en kränkande ordföljd av TS när hon berätta hon var gravid, kan vi konstatera varför hon inte svarar, det behövs inte mer från TS, mamman har rätt att sluta svara.

Ingen människa ska behöva utstå en kränkande behandling, ännu värre i en utsatt känslig situation.
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-14 13:04:05 följande:

Fast jag har ju fått höra på omvägar att barnet är fött och har skickat mess och ringt men får ingen kontakt. Vill ju inte åka dit och knacka på hon kanske tycker att jag tränger mig på. Kommer inte in via porten heller moment 22 liksom. ja provade ju även medan hon var gravid efter min 2 månader tystnad men då svarade hon att hon skulle fixa detta själv nu för att jag inte hade visat nå intresse. sen har hon inte svarat nå mer. 

Du får göra som Ove Sundberg, han fick kontakt o hälsa, men tjena där!

• Anonym (fkl)

Om man tar kort med utredning av pappa, det är 1 år som gäller att fastställa vem som är pappa, man börjar dra upp tempo vid ca 7 månader, kort man startar inte direkt.
    Tar man sedan att det är soc som bestämmer och inte pappan eller ens mamman man ser till situation, där man även har rätt att neka en utredning, beroende på hur allt ser ut. Ta bara denna man o kvinna i Kiruna, bägge vill ha en faderskaps utredning av förståeliga skäl, men nekades.
    -

En man i Kiruna anmäler kommunen till justitieombudsmannen, JO, för att de nekat göra en faderskapsutredning för ett spädbarn med en asylsökande mor.

Följden har blivit att barnet inte kunnat bli svensk medborgare med de förmåner som det ger och att det inte heller varit möjligt att få ut föräldrapenning och andra stöd, enligt mannen. Föräldrarna har kränkts och mötts av en hård attityd från kommunens tjänstemän, uppger han.

• Anonym (fkl)
    DVQ skrev 2023-03-16 09:51:22 följande:
    Även om få säger "nu har jag legat med Bosse" till farmor så brukar familjen och vänkretsen ändå känna till om man t ex dejtat någon.

Jag hörde talas om ett fall där en kvinna träffat en gift man under en period och blivit gravid. Varken hon eller pappan var så sugna på att vara öppna med faderskapet men flera personer hade ju träffat dem tillsammans och vetat eller anat att de haft en affär. Nu tror jag inte det gick så långt att soc började ringa runt i just det fallet, men det fanns definitivt de som hade kunnat vara till hjälp om de blivit tillfrågade.

Och ja, Bella har rätt i att soc inte spelar det finkänsliga spelet här. 
    Sedan kan man ta exempel som denna man "Sven" medverkat till 20 barn.

Framkommer inte om han skrivs som pappa eller inte. men mest troligt inte. om även sjukvården skriver utanför kontroll, kan inte vara så många kontroller man menar än anonym pappa.
    .

UPPDRAG GRANSKNING · 

?Sven?, 45, erbjuder sina spermier och åker till kvinnor som vill ha barn. Inseminationen sker helt utanför sjukvårdens kontroll. ?Sven? räknar till 25 barn:

? Ett barn per kommun ser jag som en gräns.
    Lagen är inte tydlig kring vad som gäller vid privata donationer.

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sven-reser-runt-och-skanker-spermier-har-over-20-barn-magisk-kansla
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-16 10:40:32 följande:

Som sagt var soc vet redan att jag är utpekad av mamman sen tidigare å att jag vill göra test. Men jag får inte ens veta om de har startat nån utredning de finns även flera sms å annat till fler än bara mig som styrker att jag blivit utpekad av mamman. Så kan inte bli så lätt för henne att INTE uppge mig som pappa. Men kanske hon vill dra ut på det så länge hon bara kan för att ge igen? lite så jag tolkar de nu i alla fal. så varför ska det behöva ta upp till ett år för mig att få veta om jag är pappa? hon var ju jäkligt säker på att det var så för 4 månader sen.

Fast har lyft fram exempel i Kiruna, det är en svensk man som blivit pappa, både han och mamman som inte var svensk ville ha faderskap bekräftat, där man helt enkelt nekad pappan detta. kort, en svensk man har inte samma rättigheter.

Sedan är fast ställning av pappa inte ett akut ärende, barnet har ingen uppfattning första året.
    Mest troligt kommer du bli pappa, men vill inte mamman göra det på studs så behöver hon inte göra det, som sagt inom 1 år. det är vår svenska byråkrati som tar tid.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?