• Anonym (fkl)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

molly50 skrev 2023-03-13 12:11:18 följande:
    Men det är väl ingen här som har påstått att barnet ska lämnas över till honom?
    Det alla här har försökt diskutera är just samarbete.
    Och just nu så är det mamman som förhindrar det.
    Till en början så kan han träffa barnet tillsammans med mamman.
    Men till att börja med så ska han kräva ett faderskapstest fetrsom mamman trots alt har påstått att det är TS som är pappan.
    Om det skulle visa sig att han inte är pappan så finns det ju ingen anledning för honom att varken betala underhåll eler etablera en kontakt med barnet.
    Så varför ens fortsätta dra upp en massa scenarier som kanske inte ens kommer att ske?
    På vilket sätt hjälper det TS?
    Har redan gått igenom detta, pappan har ingen rätt innan han blivit bekräftad pappa, absolut ingen rätt över barnet.
    Mamman utgör inget som förhindrar, ts har ställt krav, innan det är utfört, har han ingen rätt. ett eget val, visst det kan vara förståeligt, men det har även konsekvenser.
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-03-13 12:42:51 följande:

Fkl: Oavsett om hon är med i ett nätverk för ensamstående så finns det inget som säker att ts och mamma inte kan komma överens och ha umgänge med sitt barn. Eller så småningom kan ha gemensam vårdnad. 

Situationer där pappan skiter i sina barn är det jättebra att set finns skyddsnät och nätverk för ensamstående. Men det har ingenting med ts situation att göra. 

Du ser bara via skyddsnätet hur vanligt det är, välja ensamstående förälder.

Det är alltså en stor helhet som gör detta aktiva val, jag ska vara ensamstående förälder.
    Anledningar är många, man vet om tvister, svårighet med byte av skola, bara skriva ut ett pass, i princip det mesta, för detta krävs ett bra samarbete.
    Ts kommer in långt efter i bilden, ska mycket till för mamman ska ändra sig.
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-03-13 12:47:16 följande:
    Barnet har fortfarande rätt till sin biologiska pappa. 
    Berätta det till adoptiv barn, eller donator barn, vi har sett i år hur det fungerar, föräldrar som gick ut med detta berätta en skrämmande historia hur personal nästintill tvingade ett barn att följa med, där även en mamma berätta hur soc tagit hennes barn, det fanns ett syskon, dessa splitta man på, skicka ena till ett helt annat land, hon blev sedan godkänd som mamma och vägras få ta kontakt med sitt barn. och det landet heter Sverige.
  • Anonym (fkl)
    Anonym (Noway) skrev 2023-03-13 13:00:05 följande:

jag som träffat mamman och gemensamma bekanta vet att det inte var ett aktivt val för hon att skaffa barn själv. Men vissa här lör väl så klart påstå att det visst var så.

Inte o skaffa men att bestämma sig för att behålla barnet, det är två olika saker, du hade säkert inte själv bestämt det skulle bli ett barn.
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-03-13 13:04:40 följande:

Vad du uppenbarligen har missat är att mamman själv var den som tog kontakt mrd TS och berättade att hon var gravid och att han är pappan.
    Och sen har hon surat över att han inte har haft kontakt med henne under graviditeten. Fullt förståeligt.
    Men också fullt förståeligt att TS behövde tid att smälta informationen.
    Varför skulle mamman göra allt detta om hon inte ville ha TS med i barnets liv?

Men bra då är vi överens, det är inte mammans fel att dom inte har kontakt.

Genom kontakten har mamman säkrat upp att hon inte behöver ta mer kontakt med TS, av den enkla anledning att det finns ingen sådan lag att mamman ska behöva fortsätta jaga pappan som för tillfället inte vill ha kontakt.
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-03-13 13:12:24 följande:
    Och de mammor som gör aktiva val att vara ensamstående förälder har kanske gjort det valet av en anledning?
    T ex en pappa sopm vägrar samrbeta och kanske är ett svin?
    Eller en missbrukare eller våldsam?
    Men det har inget med TS situation att göra då han är villig att ta sitt ansvar om barnet är hans.
    Så återigen,sluta dra upp historier som kanske inte ens kommer att utspela sig i TS fall.
    Då är vi tillbaka till att dom flesta män är våldsbenägna, ungefär som min pappa.nu presenterade om Lund, där 100% av alla pappor fick en våldsbenägen stämpel på sig, visst kanske Lund var inne i en dålig period just då, något i luften o vattnet som gjorde alla män våldsbenägna som gick en vårdnadstvist.
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-03-13 13:15:10 följande:
    Hon kanske upptäckte graviditeten när det var för sent för en abort?
    Har du tänkt på det?
    I så fall har ju inte heller hon gjort ett aktivt val.
    Jag gillar o läsa, läser det mesta, det ger även ett bra minne.

Men här har vi en liknande tjej som TS:s tjej hur hon tänkte. Med tanke på hur lätt det är att hitta en liknande historia, påpekar även hur vanligt det är.
    -

Pappan var inte redo för familj

Hon kontaktade pappan till barnet och fick genast veta att ifall hon ville ha barnet skulle hon få göra allt på egen hand. Han var inte redo för familj än.

? Jag funderade länge på hur jag skulle göra, men jag är övertygad om att man ska lita på sin magkänsla och jag kände hela tiden att allt kommer att ordna sig. Att det är meningen att jag ska behålla det här barnet.

Väntade med att berätta till vecka tolv - då kunde ingen föreslå abort

I början berättade hon bara för sin mamma och när hon gått över tolv veckor berättade hon för resten av familjen och vänner.

? För det första mådde jag så illa och var så trött att jag inte orkade träffa någon. Jag kände också skam över att jag valde att behålla barnet trots att han inte kommer att ha en pappa. Jag kände att jag måste vänta till vecka tolv så ingen kunde fråga varför jag inte gör abort.

• Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-03-13 13:29:25 följande:
    Vad har detta med ts att göra? 
    Visa bara att TS är inte ensam, hitta en liknande historia som TS tar mindre än 1 minut, det dräller av liknande historier, barnen har ingen kontakt med pappan, mamman har inte någon skyldighet att söka upp han.

Tänkt ni påstod annat, jag hänvisar det är mycket vanligt.
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-03-13 13:19:51 följande:
    Nej,vi är inte alls överens.
    Och ska du svara i tråden så vore det klädsamt om du läser det du svarar på och kanske framförallt det TS skriver.
    TS har skrivit att han har försökt ha kontakt med mamman. Han har skickat sms osv som hon har vägrat svara på.
    Så nej,det är inte TS fel att de inte har kontakt när det är hon som vägrar att svara på hans kontaktförsök.
    Trots att hon själv var den som tog första kontakten för att berätta att hon var gravid och att han är pappan.
    Visar att tjejen är juridiskt insatt, hon behöver inte svara just nu, hon gav chansen, ts meddela hans tankar, tills dna finns behöver hon inget göra, hon har gjort sitt.
    TS, däremot hade via magkänslan kunnat berätta annat, gjort annat, haft kontakt tills allt är utrett 
    Nu valde han en annan väg, det är hans beslut. Inget mamman ska belastas för.
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-03-13 13:46:42 följande:

Fkl: Andras historier har inte med ts att göra. När ska du förstå det? 

Du menar psykologer osv kan inte ta lärdom av liknande människor o beteenden?
    Att alla är så unika att det aldrig går o se ett samband.
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?