Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
Har du ens gått igenom en faderskapsutredning alls?
Jag betvivlar mycket starkt på detta då du säger ju emot lagtexten med din kommentar här. Och även sättet du svara på.
Jo man startar processen även fysiskt (för att använda ditt ordval). För det ska det göras enligt lagtexten.
Man blir faktiskt kallad till familjerätten som mamma.
I samband med att man får kallelsen så har den fysiska processen startats. Sedan om man tar den moderna varianten och anmäler via nätet som mamma är ju en annan sak. Dock väl, så är det en del i ledet med den fysiska processen.
Precis, man startar ju inte med ett DNA test, och ingen i denna tråden har ju hävdat de heller att man startar på det sättet om den utpekade killen/mannen säger detta att han vill ha det.
Att snacka med de inblandade är en del av den fysiska processen. Att beställa tid för DNA-test om det behövs, är också en del av den fysiska processen.
Javisst är Familjerätten en myndighet, och det är faktiskt en av de få myndigheterna som klar av att jobba rätt så snabbt faktiskt, även i de fall där mamman och den potentiella fadern trilskas.
Fungerar liknade överallt, i rättssystemet när jag var där, motpartens advokat fick covid, allt sköts upp i 4,5 månader, ändå kom motparten med en ny advokat efter denna tid, det är fullt naturligt vart än du är inom systemet, det är helt enkel ingen brådis.
Liknade med alla utredningar på soc, lagen berätta 3 månader, handläggare, tyvärr vi hinner inte, även den utredning tog 4 månader, som du förstår sköts rättegången upp 9 månader totalt, och ingen brydde ens sig. Inte ens domaren, berättade bara för mig att så kan det bli ibland.
Lagen säger en sak, händelser o förseningar berättar en annan.
Men var inte orolig, är han pappa kommer han även bli det, bara det att det kan ta sin tid.
Så din fråga, japp jag har gått hela vägen, att det tar tid är inte heller första gången, det hänt man tids förlängningar allt kan skjutas upp för andra saker, i princip alla saker. Och det är ingen som bryr sig, jag har ringt till alla när det blivit ordentligt sent, även domaren, alla berättar samma sak, det tar tid.