• Janina95

Har ni delad ekonomi?

Har länge undrat om hur andra gör upp sin ekonomi.
    Jag och min man har gemensam ekonomi, de vill säga han för över sin lön till mig.. jag betalar av räkningar osv, lägger över på sparkontot och för resten lever vi för.
    Men när jag pratat om detta med mina vänner så upplever jag att de som är svenskar har delad ekonomi, mitt är mitt och ditt är ditt.
    Att det oftast är"mina pengar" och inte våra pengar.
    Däremot mina utländska vänner har mer samma tankesätt som jag och dom har gemensam ekonomi med sina partners.

Hur har ni det? Vad tycker ni? 
  • Svar på tråden Har ni delad ekonomi?
  • Anonym (Bea)

Jag hade gemensam ekonomi med exmaken, då vi hade hus och barn tillsammans.

Sedan när jag blev sambo igen, x antal år efter skilsmässa hade vi separat. Men stenkoll och 50/50 på öret mer eller mindre.
    Jag är en spara och han var en slösa, skulle aldrig funkat att ha gemensam ekonomi där.

• Anonym (H)

Vi har precis som du och din man. Jag tycker det är skönt med gemensam ekonomi och att alla pengar vi får in är våra pengar. 

(Är svensk med det synsättet.)

• Anonym (Bea)
    Anonym (H) skrev 2022-12-24 11:28:04 följande:

Vi har precis som du och din man. Jag tycker det är skönt med gemensam ekonomi och att alla pengar vi får in är våra pengar. 

(Är svensk med det synsättet.)

Det funkar ju så länge man är överens... vänta bara tills skilsmässan väntar runt hörnet.
  • Anonym (I)

Vi lägger in lika mycket på ett gemensamt konto, därifrån betalas allt gemensamt, även mat såklart. Har även ett gemensamt sparkonto. Resten behåller vi själva och gör vad vi vill med. 
    Jag pluggar för tillfället och maken föreslog att han lägger in en tusing mer och jag en tusing mindre. 

• SunnyP

Vi har sedan vi flyttade ihop för ca 20 år sedan haft helt gemensam ekonomi. Vi har ett gemensamt konto dit bådas lön går och sedan är dessa pengar helt och hållet bådas oberoende av vem som tjänar mest. I perioder har jag tjänat mer och i perioder har min man gjort det men det är inget som vi reflekterar över.

• Anonym (Q)
    Anonym (Bea) skrev 2022-12-24 11:56:54 följande:
    Det funkar ju så länge man är överens... vänta bara tills skilsmässan väntar runt hörnet.

De flesta som inte har gemensam ekonomi tänker inte på att skriva äktenskapsförord. Så då delas ändå allt vid en skilsmässa.

Har haft en kollega som var ganska snål, de har inte gemensam ekonomi för hans fru slösade för mkt enligt honom. Sedan tog hon ut skilsmässa, och han fick dela med sig av sitt sparande. 

• Anonym (K)
    Janina95 skrev 2022-12-23 21:36:07 följande:
    Har ni delad ekonomi?
    Har länge undrat om hur andra gör upp sin ekonomi.
    Jag och min man har gemensam ekonomi, de vill säga han för över sin lön till mig.. jag betalar av räkningar osv, lägger över på sparkontot och för resten lever vi för.
    Men när jag pratat om detta med mina vänner så upplever jag att de som är svenskar har delad ekonomi, mitt är mitt och ditt är ditt.
    Att det oftast är"mina pengar" och inte våra pengar.
    Däremot mina utländska vänner har mer samma tankesätt som jag och dom har gemensam ekonomi med sina partners.

Hur har ni det? Vad tycker ni? 

Vi har gemensam ekonomi i teorin men jag får hålla koll på våra pengar eftersom min man är en slösa.
    Han förstår inte riktigt skillnaden mellan att ha summan på kontot / i plånboken eller att ha råd med saken.
    Som tur förstår han detta själv och vi är överens.
    Han är svensk och jag är från ett annat land i Europa. 
    Vi skulle bli svårt skuldsatta snabbt om vi hade ett gemensam konto med all pengar vi får in. 

• Anonym (Separat ekonomi)

Vi har separat/delad ekonomi. Jag betalar mitt, han betalar sitt. Ska vi köpa något dyrare så betalar en av oss och den andre swishar över en summa. 
    T.ex. ny säng för 20k. Eftersom att min man tjänar mer än dubbelt som mig så betalar jag kanske 7k och han 13k. Det är ett exempel.

Mat och sådant handlar vi båda, ibland jag och ibland han. Så det jämnar nog ut sig tänker jag.

Nya kläder till barnen köper jag oftast medan han betalar mer sällan t.ex. nya ytterkläder som kostar mer. Det jämnar ut sig där också.

• Nutid

Vi har helt dela ekonomi.
    Hade vi börjat om nu hade vilja ha 3 kassor mitt hennes och gemensamt. Jag är trött på att varenda krona måste hållas koll på.

• fjanten

Vi har 100 % gemensam ekonomi: alla våra inkomster in på ett konto. Från det kontot betalar vi räkningar, mat o.s.v. Vi har gemensamt spar (vanligt sparkonto samt ISK med fonder, aktier). Våra barn sparar vi gemensamt till. Vi pratar aldrig någonsin om "dina pengar" och "mina pengar" utan allt som kommer in delar vi på. Dock blev vi tillsammans som unga, är gifta, och har idag fem barn tillsammans. Skulle det ta slut mellan oss eller att maken dog, då skulle jag inte ha gemensam ekonomi med någon ny (och inte heller flytta ihop). Vi har ju som byggt upp allt tillsammans, oavsett vem som haft högst inkomst för tillfället. F.ö. har båda våra föräldrapar haft liknande upplägg, så vi hade ganska lika tankar om saken från början.

Jag är svensk, han kommer från ett utomeuropeiskt (västerländskt) land.

Svar på tråden Har ni delad ekonomi?