• Janina95

Har ni delad ekonomi?

Har länge undrat om hur andra gör upp sin ekonomi.
    Jag och min man har gemensam ekonomi, de vill säga han för över sin lön till mig.. jag betalar av räkningar osv, lägger över på sparkontot och för resten lever vi för.
    Men när jag pratat om detta med mina vänner så upplever jag att de som är svenskar har delad ekonomi, mitt är mitt och ditt är ditt.
    Att det oftast är"mina pengar" och inte våra pengar.
    Däremot mina utländska vänner har mer samma tankesätt som jag och dom har gemensam ekonomi med sina partners.

Hur har ni det? Vad tycker ni? 
  • Svar på tråden Har ni delad ekonomi?
  • Anonym (Separat)
    Anonym (Bea) skrev 2022-12-24 11:56:54 följande:
    Det funkar ju så länge man är överens... vänta bara tills skilsmässan väntar runt hörnet.
    Anonym (Q) skrev 2022-12-24 12:28:17 följande:

De flesta som inte har gemensam ekonomi tänker inte på att skriva äktenskapsförord. Så då delas ändå allt vid en skilsmässa.

Har haft en kollega som var ganska snål, de har inte gemensam ekonomi för hans fru slösade för mkt enligt honom. Sedan tog hon ut skilsmässa, och han fick dela med sig av sitt sparande. 

Man får ju ta konsekvenserna av de livsval man gör, svårare än så är det inte. Kollegan valde en slösa till fru och valde att gifta sig utan äktenskapsförord. Oavsett hur man lägger upp ekonomin så bör man tänka igenom vad som händer vid separation eller dödsfall. Det går ju att styra så det blir som man vill ha det, gift /inte gift, testamente, samboavtal, äktenskapsförord.
  • Anonym (zzz)

Min man och jag är rätt lika i vårt ekonomiska tänk så jag tror vilken modell som helst skulle fungera för oss. Vi gör däremot så här:

Ett gemensamt konto för allt som rör huset: banklån, el, vattenräkningar osv. Om vi köper något dyrt till huset eller renoverar så går det också från detta konto. Här lägger vi in samma summa varje månad (vi tjänar ungefär lika mycket).

Gemensamt matkonto: Här lägger vi olika mycket då han har fler barn än jag har, och vi betalar för våra egna barn. Vi har en ungdom med jobb så han lägger också in en summa varje månad. 

Resten har man kvar på sitt lönekonto, sparar på sparkonto eller hur man nu vill. Vi har inget gemensamt sparkonto. Vi tänker att alla pengar är gemensamma, men vi har inget intresse av att släppa allt tex på ett enda konto. 

Om jag tex skulle vinna stort, så är det våra gemensamma pengar. 

• Anonym (Gemensam)

Vi har varit gifta i över 30 år och har alltid haft gemensam ekonomi. Vi slår ihop inkomsterna varje månad - betalar räkningar, har autogiro till diverse sparande och sätter in 6000 på coop kortet. Det som blir över delar vi och har på våra personkonton. Brukar bli ca 10000 var. Det är fickpengar. nu gör vi naturligtvis inte av med allt varje månad. 

• Anonym (Ö)

Vi har gemensam ekonomi - allt åker in på samma konto. Övriga sparkonton är också gemensamma.

• Cartjan1

Vi har helt gemensam ekonomi, allt vi tjänar förs in på samma konto och delas sedan upp till räkningar, sparkonton/fonder, icakortet och det som sedan blir över ligger kvar och används av oss båda löpande under månaden. 

För oss har detta sätt känts självklart men är kanske inte konstigt då vi varit tillsammans sedan vi var tonåringar/tidig tjugoårsålder- vi har alltså gått igenom perioder av att ha låg inkomst, en av oss har ingen inkomst eller väldigt knapert, csn och sedan tillsist yrken med ordentliga löner. Med så många perioder av att någon av oss haft svajigt med inkomst så blev det bara naturligt att se alla pengar som bådas pengar. Så jag kan förstå att andra, som kanske träffades senare i livet med redan etablerade ekonomier, känner annorlunda och vill ha vissa saker separerade.

Det jag däremot inte kan förstå är när folk lever som en familj, men en har ett överflöd eller iaf god inkomst medan den andra knappt har råd med kläder på kroppen pga föräldraledighet, sjukdom etc. För mig skulle det vara helt otänkbart att jag själv skulle leva gott medan min partner som jag lever med kämpar för att ens gå runt, ännu mindre att jag skulle kunna ta emot pengar från denne till hyra osv.

• Anonym (Bea)
    Cartjan1 skrev 2022-12-25 11:57:47 följande:

Vi har helt gemensam ekonomi, allt vi tjänar förs in på samma konto och delas sedan upp till räkningar, sparkonton/fonder, icakortet och det som sedan blir över ligger kvar och används av oss båda löpande under månaden. 

För oss har detta sätt känts självklart men är kanske inte konstigt då vi varit tillsammans sedan vi var tonåringar/tidig tjugoårsålder- vi har alltså gått igenom perioder av att ha låg inkomst, en av oss har ingen inkomst eller väldigt knapert, csn och sedan tillsist yrken med ordentliga löner. Med så många perioder av att någon av oss haft svajigt med inkomst så blev det bara naturligt att se alla pengar som bådas pengar. Så jag kan förstå att andra, som kanske träffades senare i livet med redan etablerade ekonomier, känner annorlunda och vill ha vissa saker separerade.

Det jag däremot inte kan förstå är när folk lever som en familj, men en har ett överflöd eller iaf god inkomst medan den andra knappt har råd med kläder på kroppen pga föräldraledighet, sjukdom etc. För mig skulle det vara helt otänkbart att jag själv skulle leva gott medan min partner som jag lever med kämpar för att ens gå runt, ännu mindre att jag skulle kunna ta emot pengar från denne till hyra osv.

De bryr sig nog inte om ifall du förstår det eller inte.
  • Anonym (Grynet)

VI har separata ekonomier och har löst det genom att ha gemensamt kreditkort varifrån allt som inhandlas till hemmet och familjen, betalas från. Vi har också gemensamma konton där vi sätter in lika mycket pengar till räkningar.

För mig är det självklart att inte blanda ekonomier. Jag har gjort det en gång och vill inte göra det igen.

• Anonym (en annan fru)
    Anonym (Q) skrev 2022-12-24 12:28:17 följande:

De flesta som inte har gemensam ekonomi tänker inte på att skriva äktenskapsförord. Så då delas ändå allt vid en skilsmässa.

Har haft en kollega som var ganska snål, de har inte gemensam ekonomi för hans fru slösade för mkt enligt honom. Sedan tog hon ut skilsmässa, och han fick dela med sig av sitt sparande.

Jag hade inte begärt hälften vid en skilsmässa nu oavsett vad lagen säger, eftersom min man har ärvt sina föräldrar men inte jag mina ännu.

Man kan ha någon form av rättvisetänk även om inte lagen säger så.

(Fast det verkar vara sällsynt bland män, vad jag har märkt)

Jag vill i så fall ha hälften av de boendevärden som vi gemensamt jobbat ihop över tid och gemensamma investeringar, sen räcker det.
  • Anonym (Gifta)

Vi delar på alla löpande kostnader. Sedan kan vi köpa saker var för sig för våra separata inkomster. Tror aldrig vi varit osams om hur vi använder pengar.

• Cartjan1
    Anonym (Bea) skrev 2022-12-25 12:01:14 följande:
    De bryr sig nog inte om ifall du förstår det eller inte.
    Nä, antagligen inte men ville bara ta med exempel på former av separat ekonomi som jag inte kan förstå när jag i övrigt kan förstå valet att dela upp den även om jag i te lever så själv. 
Svar på tråden Har ni delad ekonomi?