Cartjan1 skrev 2022-12-25 11:57:47 följande:
Vi har helt gemensam ekonomi, allt vi tjänar förs in på samma konto och delas sedan upp till räkningar, sparkonton/fonder, icakortet och det som sedan blir över ligger kvar och används av oss båda löpande under månaden.
För oss har detta sätt känts självklart men är kanske inte konstigt då vi varit tillsammans sedan vi var tonåringar/tidig tjugoårsålder- vi har alltså gått igenom perioder av att ha låg inkomst, en av oss har ingen inkomst eller väldigt knapert, csn och sedan tillsist yrken med ordentliga löner. Med så många perioder av att någon av oss haft svajigt med inkomst så blev det bara naturligt att se alla pengar som bådas pengar. Så jag kan förstå att andra, som kanske träffades senare i livet med redan etablerade ekonomier, känner annorlunda och vill ha vissa saker separerade.
Det jag däremot inte kan förstå är när folk lever som en familj, men en har ett överflöd eller iaf god inkomst medan den andra knappt har råd med kläder på kroppen pga föräldraledighet, sjukdom etc. För mig skulle det vara helt otänkbart att jag själv skulle leva gott medan min partner som jag lever med kämpar för att ens gå runt, ännu mindre att jag skulle kunna ta emot pengar från denne till hyra osv.
De bryr sig nog inte om ifall du förstår det eller inte.