• Anonym (????)

Mitt ex vill vara spermadonator till oss

Hej!

Jag har sedan tidigare ett barn på 13 år från mitt ex, vi har varit separerade i 11 år och jag är idag i ett förhållande med en kvinna. Vi har varit tillsammans i 4 år och vi funderar nu på att skaffa barn. Mitt ex har erbjudit sig utan att vi frågat att donera sperma till oss, för mig är det en toppen ide men för min partner känns det inte lika självklart. 

Min partner vill ha en donator från en klinik men då vi båda ska bli gravida tänker jag att hon kan skaffa via klinik och jag genom mitt ex. Mitt ex vill inte vara involverad i barnet och vi kommer således lösa detta rättsligt när det är dags. 

Dilemmat är ska jag tacka ja till erbjudandet då jag inte vill ha en okänd donator och riskera att vårt förhållande tar slut eller ska jag tacka nej och leva med ångest över att jag inte fick mer barn?

• Svar på tråden Mitt ex vill vara spermadonator till oss
  • Citronella
    Anonym (....) skrev 2022-12-23 19:29:04 följande:

Citronella: Du verkar inte veta som mycket om närstående apotion som man gör vid donator. Ingen utredning behövs så länge donatorn godkänner adoptionen. 

Det är en spemradonation han ska göra, inte skaffa barn med sitt ex. 

Utredning krävs ALLTID vid adoption. Det är ALDRIG de biologiska föräldrarna som fattar det slutgiltiga beslutet. 

Juridiskt är det samma sak om de inseminerar som om de har en affär och hon råkar bli gravid. Oftast går en sådan adoption igenom om det är en random snubbe men nu ser situationen helt annorlunda ut. 

• Anonym (....)
    Citronella skrev 2022-12-23 20:10:23 följande:

Utredning krävs ALLTID vid adoption. Det är ALDRIG de biologiska föräldrarna som fattar det slutgiltiga beslutet. 

Juridiskt är det samma sak om de inseminerar som om de har en affär och hon råkar bli gravid. Oftast går en sådan adoption igenom om det är en random snubbe men nu ser situationen helt annorlunda ut. 

Det är ingen formell utredning som vid utomstående adoption.  Detta är en sk närstående adoption, vilket är betydligt lättare i många fall. 
  • Citronella
    Anonym (....) skrev 2022-12-23 20:17:57 följande:
    Det är ingen formell utredning som vid utomstående adoption.  Detta är en sk närstående adoption, vilket är betydligt lättare i många fall. 

Vad anser du är en formell utredning? Lättare innebär inte att det inte sker en utredning. Självklart är det lättare bara att barnet redan finns i familjen och inte på andra sidan världen där man behöver ta hänsyn till ett annat lands regler underlättar enormt. 

TS situation är inte ?i många fall? det är en extremt speciell situation. Mitt svar är riktat till ts specifikt inte närstående adoption i allmänhet. 

• Anonym (....)

Citronella skrev 2022-12-23 22:36:46 följande:

Vad anser du är en formell utredning? Lättare innebär inte att det inte sker en utredning. Självklart är det lättare bara att barnet redan finns i familjen och inte på andra sidan världen där man behöver ta hänsyn till ett annat lands regler underlättar enormt. 

TS situation är inte ?i många fall? det är en extremt speciell situation. Mitt svar är riktat till ts specifikt inte närstående adoption i allmänhet. 

Ts situation är inte är inte på något sätt speciell utan rätt vanlig
  • Drottningen1970
    Anonym (....) skrev 2022-12-23 23:06:36 följande:

Det finns inget vanligt alls med att donatorn i detta fall både är biologisk och juridisk och känslomässig far till det blivande helsyskonet.
  • Anonym (....)
    Drottningen1970 skrev 2022-12-23 23:51:03 följande:
    Det finns inget vanligt alls med att donatorn i detta fall både är biologisk och juridisk och känslomässig far till det blivande helsyskonet.
    Det är vanligare än du tror. 
  • Citronella
    Anonym (....) skrev 2022-12-23 23:06:36 följande:

Tror du på fullt allvar att det är vanligt att inseminera med sitt ex spermie då man redan har ett barn man har delad vårdnad om? 
  • Anonym (....)
    Citronella skrev 2022-12-24 13:13:52 följande:
    Tror du på fullt allvar att det är vanligt att inseminera med sitt ex spermie då man redan har ett barn man har delad vårdnad om? 
    Ja, det är vanligare än vad du verkar tro. Lika vanligt som att anvönda samma donator till två barn eller fler. 
  • Anonym (hmm)

Ts du är ju dum i hela huvudet. Snacka om att inte ha någon respekt för din nuvarande! 

• Anonym (Också i samkönad relation)

Men TS, vadå inte få några fler barn? Om din partner också ska vara gravid kommer du ju att då minst ett barn till. Det låter som du inte ser barnet som hon då bär som ditt barn och vice versa. Vill du utveckla hur du tänker där?

Jag förstår absolut hur du tänker, men om jag sätter mig i din situation, och i din partners situation, så skulle jag som din partner vara rädd för att ditt ex skulle få en ännu starkare ställning och inflytande i din nuvarande relation. Skulle inte alls känna mig trygg i att du överväger det trots att jag sagt att jag inte ville det. 

• Drottningen1970
    Anonym (....) skrev 2022-12-24 13:51:06 följande:
    Ja, det är vanligare än vad du verkar tro. Lika vanligt som att anvönda samma donator till två barn eller fler. 

Att använda samma donator till flera barn är såklart vanligt. Att göra som ts föreslår, not so much..

• Anonym (....)
    Drottningen1970 skrev 2022-12-24 23:33:16 följande:

Att använda samma donator till flera barn är såklart vanligt. Att göra som ts föreslår, not so much..

Fortfarande, även det är vanligt. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (....) skrev 2022-12-24 23:37:16 följande:
    Fortfarande, även det är vanligt. 

Kanske dags på att införa en lag om att den man väljer att skaffa barn med, ska man även vara med. Så slipper man trampa på andra och såra / skada andra psykiskt. För det går ju under psykisk misshandel. 

Att det nu skulle vara för båda en okänd donator är ju lättare än att den ena har en relation redan till "donatorn" som i förlängningen egentligen är att man har inte släppt taget om sitt ex i detta fall. 

Det kommer ju aldrig att bli mannens barn utan kvinnan med hennes ex barn. Mannen borde då bli ansvarsbefriad ifrån både vad gällande ansvar men även ekonomiskt för barnet då kvinnan kan dela det med sitt ex.. vilket hon bör vara med ifrån början med alltså.

Fy fan för den svenska narcissismen. Man skiter i att män tar självmord och man skiter i att barn mår dåligt av att inte ha en kärnfamilj. Kvinnan söndrar ju sönder samhället totalt. O hur har det gått? Vi har flest singlar på capita i världen i princip som sitter deprimerade.

• Anonym (Kimchi)

Är det så klokt att vara gravida samtidigt? Vilken påfrestning. Ett barn i taget. Nör ni redan inte ör överens över tillverkningen så kommer det inte att bli bra. Att du vill ha ditt ex kan jag förstå. Däremot kan jag inte köpa att han inte skulle vara engagerad i det ev nya barnet. Det ska ju inte vara någon skillnad mellan första och andra barnet. Tänk lite framåt. Det större barnet packar och drar iväg på pappahel/vecka medan det yngre barnet står kvar och vinkar. Hur förklarar ni det när syskonet i ser att det ör pappan och inte engagera sig. Det blir trauma det! 

Nej hela barnskaffandet verkar inte särskilt genomtänkt. Känns mer som trofeer i bokhyllan. Fundera några varv till över hur och när samt ditt ex inblandning. 

• Citronella
    Anonym (....) skrev 2022-12-24 13:51:06 följande:
    Han är inte donator till dottern som redan existerar han har delad vårdnad med ts
  • Anonym (....)
    Citronella skrev 2022-12-25 19:25:41 följande:
    Han är inte donator till dottern som redan existerar han har delad vårdnad med ts
    Det skrev jag heller inte. (Även om han teknisk sätt är det). 
Svar på tråden Mitt ex vill vara spermadonator till oss