• Anonym (????)

Mitt ex vill vara spermadonator till oss

Hej!

Jag har sedan tidigare ett barn på 13 år från mitt ex, vi har varit separerade i 11 år och jag är idag i ett förhållande med en kvinna. Vi har varit tillsammans i 4 år och vi funderar nu på att skaffa barn. Mitt ex har erbjudit sig utan att vi frågat att donera sperma till oss, för mig är det en toppen ide men för min partner känns det inte lika självklart. 

Min partner vill ha en donator från en klinik men då vi båda ska bli gravida tänker jag att hon kan skaffa via klinik och jag genom mitt ex. Mitt ex vill inte vara involverad i barnet och vi kommer således lösa detta rättsligt när det är dags. 

Dilemmat är ska jag tacka ja till erbjudandet då jag inte vill ha en okänd donator och riskera att vårt förhållande tar slut eller ska jag tacka nej och leva med ångest över att jag inte fick mer barn?

• Svar på tråden Mitt ex vill vara spermadonator till oss
  • Anonym (jösses)

Fast när du skriver "skaffa barn" vad är syftet bakom det?

A) Skaffa barn MED din nya partner för att du vill ha något som binder er samman som föräldrar och framtida upplevelser tillsammans som en familj.

B) Skaffa barn för att du bara vill ha en till och det kvittar om det sker med eller utan din nya partner?

Om det är A så måste du väl fatta själv hur pantat det vore att låta exet vara donator när du VET att din nya partner är emot det?

• Anonym (Klok)

Jag tycker du tänker klokt TS. Det blir fint att kunna säga att storasyskonets pappa hjälpte till så att ni kunde få ett barn. Men från pappans perspektiv, vill han inte vara med alls? Tänker inte föräldraansvar utan mer som en extra vuxen? Tänker dock att barn accepterar sina familjer för det de är och de har inte de fördomar vi vuxna har. Skulle din sambo skaffa barn via klinik och du via exet? Hängde inte riktigt med där. 

• Anonym (A)
    EpicF skrev 2022-12-22 12:49:40 följande:
    Problemet kan uppstå eftersom pappan på ett sätt är närvarande i och med det äldsta barnet. Så nej, jag tycker det är en dum idé. Är väl isåfall bättre att ni skaffar ytterligare två barn med ditt ex så att alla barnen har samma pappa, och även en involverade pappa. Och samma rättigheter i övrigt. 
    +1
  • Citronella

Det är inte bara att lösa juridiskt. Det kommer ta flera år innan din nuvarande fru får adoptera barnet (om hon ens får det) under den tiden har hon inga rättigheter alls. Du verkar tro att det bara är att skriva på ett papper så är det inte det görs grundliga utredningar och eftersom du och exet redan har ett barn är risken att ni får nej till adoption gigantisk och det av goda skäl. Det är som upplagt för bråk. 

Åk till Danmark och inseminera på klinik båda två istället. 

• Anonym (....)
    Citronella skrev 2022-12-23 11:14:22 följande:

Det är inte bara att lösa juridiskt. Det kommer ta flera år innan din nuvarande fru får adoptera barnet (om hon ens får det) under den tiden har hon inga rättigheter alls. Du verkar tro att det bara är att skriva på ett papper så är det inte det görs grundliga utredningar och eftersom du och exet redan har ett barn är risken att ni får nej till adoption gigantisk och det av goda skäl. Det är som upplagt för bråk. 

Åk till Danmark och inseminera på klinik båda två istället. 

Nej, de kommer inte få ett nej till adoption. Om ts ex går med på adoption så tar det inte flera år. Faktum är att det är mycket lättare med apotionsbiten om man känner donatorn. 
  • Jemp

Skaffar inte du och din fru/flickvän barn ihop? Bör ni inte vara överrens om respektive donator? 

Att hon inte tycker det är en bra idé att du får barn med ditt ex är både logiskt och bör vara anledning nog att avstå. 
    Svårigheterna att förklara för ditt blivande barn att det finns en pappa i bekantskapskretsen som valt bort hen är en annan anledning. 

• Jemp

Ts, du skriver i slutet att det står mellan att inte få fler barn eller att riskera ditt förhållande genom exet som donator. Varför inte barn med annan donator?

• Citronella
    Anonym (....) skrev 2022-12-23 12:15:39 följande:
    Nej, de kommer inte få ett nej till adoption. Om ts ex går med på adoption så tar det inte flera år. Faktum är att det är mycket lättare med apotionsbiten om man känner donatorn. 
    Det är inte exet som bestämmer om det blir en adoption. Det kommer göras en utredning om vad som är bäst för barnet och den kommer landa i att det bästa är att han står kvar som pappa eftersom det finns ett helsyskon som de har delad vårdnad om. 
  • huala igen

Jag tycker egentligen att det låter väldigt fint att ditt x vill ge dig ett barn till. Den stora frågan är väl vilken roll han vill ha i det kommande barnets liv. Det bästa är ju om han är delaktig på samma sätt som med storasyster. Dvs varannan vecka.
    Annars blir det det konstigt för alla inblandade.

För att detta upplägg ska funka måste din tjej vara väldigt trygg med att det är ni 2 och att din och ditt x relation är rent platonisk.
    Och detta måste förstås vara helt tydligt för ditt x också, så att han inte går och drömmer en polyrelation med er båda. 

• Anonym (....)

Citronella: Du verkar inte veta som mycket om närstående apotion som man gör vid donator. Ingen utredning behövs så länge donatorn godkänner adoptionen. 

Det är en spemradonation han ska göra, inte skaffa barn med sitt ex. 

Svar på tråden Mitt ex vill vara spermadonator till oss