Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Mitt ex vill vara spermadonator till oss

Du ser det inte som oerhört problematiskt att du skulle ha två barn, med samma man, som fortfarande finns i era liv. Där det yngre barnet inte räknades av sin ?pappa? medan syskonet hade en relation, umgänge etc?

Då måste du bara rätt blåst.

• Drottningen1970
    Anonym (????) skrev 2022-12-22 07:58:49 följande:
    Tack för bra frågor!

Nej min tanke är att det är mycket bättre att ha en som jag känner till genetiskt som donator än någon som jag aldrig pratat med. Om jag tar en donator från en klinik kommer barnet aldrig veta vem pappan är. Jag har vänner som fått barn via klinik och dom ångrat att det blev en anonym donator pga att barnen frågar efter pappan. Då är det utifrån mitt perspektiv bättre att säga att du blev till med hjälp av din syskons pappa, då han ville hjälpa oss att få dig. Än att du blev till på en klinik och vi vet inte vem din pappa är.

Min dotter kommer vara 18 när barnet blivit så gammalt att kanske undra gällande pappan och då tänker jag att det inte är lika känsligt som om dottern varit 5 år när jag blev gravid igen. 

Vi hade en diskussion gällande detta och han undrade om vi ville ha mer barn och då sa ja att det nog blir en klinik varpå han sa att han kan ställa upp om vi vill. Min dotter är varannan vecka hos sin pappa och vi har en väldigt snäll relation men umgås inte mer än vid lämning av dotter. Han är en super snäll pappa och har aldrig gjort mig något ont, vår relation slutade i vänskap. 

Vet att många lesbiska par skaffar barn genom olika donatorer vilket inte är konstigt i dagens läge, men av min egna uppväxt utan en pappa i mitt liv känner jag lite att blod inte är tjockare än vatten. Det blir liksom vad du gör det till..
    Helt ok att ha en känd donator men INTE om man har gemensamma barn sedan tidigare där syskonet bor varannan vecka och har en föräldra/barn relation. Om du inte fattar hur djupt problematiskt detta skulle vara så tvivlar jag djupt på hur dina föräldrsförmågor ser ut rent generellt. På allvar alltså. Var inte så ego och korkadd.
  • Drottningen1970
    Anonym (????) skrev 2022-12-22 08:36:50 följande:
    Jag tänker att min dotter är äldre då och att barnet inte kommer se så mycket av deras relation. Och om barnet vill träffa den som donerade ska den självklart få göra detta. Jag tänker att barnet inte kommer känna sig ratad då den har två bra föräldrar som finns där för barnet. Barnet kommer ju få mer syskon så det är det minsta jag oroar mig för. Jag tror det är större chans till att inte kunna hantera situationen om man har en donator som är anonym eller som är öppen, detta då man kommer ha funderingar på vart man kommer ifrån och så, precis som mina vänners barn har idag. 

Jag förstår att ni som inte bor i denna relation tycker det är super konstigt. 

Hur tänker du själv nu när du är gravid via äggdonation? Hur känns det och hur kommer du svara på barnets frågor?
    Detta har inget att göra med din vuxenrelation utan om barnperspektivet, som du missar helt. Det vore bättre för barnet med en donator utanför familjen. Det är ju fullt möjligt att skaffa en sådan. Det är du som av högst oklara skäl tycker att det vore smidigare för dig att använda ditt första barns pappa dom donator på barnets bekostnad. Det skulle faktiskt vara marginellt mycket mer krångligt att använda en annan donator .

Obegripligt att du som förälder och med enligt dig själv, fungerande mammaskills. Inte förstår de komplikationer som kan uppstå med ditt upplägg. Obegripligt.
  • Drottningen1970
    Anonym (....) skrev 2022-12-23 23:06:36 följande:

Ts situation är inte är inte på något sätt speciell utan rätt vanlig
    Det finns inget vanligt alls med att donatorn i detta fall både är biologisk och juridisk och känslomässig far till det blivande helsyskonet.
  • Drottningen1970
    Anonym (....) skrev 2022-12-24 13:51:06 följande:
    Ja, det är vanligare än vad du verkar tro. Lika vanligt som att anvönda samma donator till två barn eller fler. 

Att använda samma donator till flera barn är såklart vanligt. Att göra som ts föreslår, not so much..

Svar på tråden Mitt ex vill vara spermadonator till oss