• Anonym (Ts)

Hur dags lägger sig era 8-åringar?

Min dotter gör sig i ordning för natten vid 19.45, sen läser hon till ca 20.30.
    Vi väcker henne vid 06.30 och hon går upp ca 07.45 på vardagarna. Det blir alltså ungefär 10 timmars sömn, hon brukar somna snabbt när hon släckt lampan. Tycker ändå hon verkar trött, är helt slut när jag hämtar henne på fritids vid 15-tiden. Hur mycket sover era 8-åringar?
    Kan eventuellt vara nån form av näringsbrist, de senaste två åren har hon gått från att äta det mesta till att vara extremt kräsen, men försöker få i henne varierad kost, frukt och grönt.

• Svar på tråden Hur dags lägger sig era 8-åringar?
  • EpicF

Varför väcker ni hemma henne mer än en timme innan hun gör upp? Låter helt onödigt. Bättre att väcka vid 7.30 istället. 

• Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2022-12-19 13:08:51 följande:

Varför väcker ni hemma henne mer än en timme innan hun gör upp? Låter helt onödigt. Bättre att väcka vid 7.30 istället. 

Oj, skrev fel, går upp 6.45  ska det stå.
  • LFF
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 13:05:48 följande:

Vi väcker henne vid 06.30 och hon går upp ca 07.45 på vardagarna. Det blir alltså ungefär 10 timmars sömn, hon brukar somna snabbt när hon släckt lampan. Tycker ändå hon verkar trött, är helt slut när jag hämtar henne på fritids vid 15-tiden. Hur mycket sover era 8-åringar?
    Kan eventuellt vara nån form av näringsbrist, de senaste två åren har hon gått från att äta det mesta till att vara extremt kräsen, men försöker få i henne varierad kost, frukt och grönt.

Har två 9-åringar med stort sömnbehov så det ser ut så här:

05.45: Jag går in och säger att det är dags att börja vakna och går sen och duschar
    06.00 Barnen går upp och gör sig i ordning
    06.30/06.40: Vi åker till skolan där barnen äter frukost.

Hemgång antingen direkt efter skolan (själva) om de har träning eller vid 15.30 om jag hämtar. 

Vid 19-snåret börjar de borsta tänderna, vi lyssnar på tex Bovar och Brott och sen lite nattmusik medan jag sitter med dem. Senast kl 20 brukar båda ha slocknat. 
  • Anonym (Sju år)

Min är förvisso sju, men hon somnar aldrig innan 21 och vaknar sällan senare än 06.30. Någon gång får hon ett ryck och sover till 07. Jag upplever henne inte som trött.

• Anonym (är)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 13:05:48 följande:

Är hon alltid trött, eller är det mest nu på hösten? Många har ju svårt att hålla sig pigga under de mörka månaderna, även om det mest diskuteras gällande vuxna. Och hösten är lång och utan så många lov så många är lite slitna framåt jullovet. Kan det vara något sånt?

Annars, om hon alltid är lika trött oavsett årstid, ledig, skola, så kanske ni ska kolla upp så det inte är nåt annat. Kan ju vara näringsbrist, nån sjukdom eller att hon sover med dålig sömnkvalitet pga snarkar eller nåt. 
  • Anonym (Enkelt)

Om ni märker att hon behöver mer sömn så säg åt henne att lägga sig en halvtimme tidigare.

• Anonym (A)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-12-19 14:12:21 följande:
    Om ni märker att hon behöver mer sömn så säg åt henne att lägga sig en halvtimme tidigare.
    +1
  • Anonym (Pappa till 3)

Vår Son som är äldst i skaran fyller 9 nästa år. Han väcks kl 06. Cyklar själv till skolan 06.30 och äter sin frukost där. Efter skolan går han på fritids till kl 17. Cyklar hem själv och sen är det dags att borsta tänder 19.30 för att sen krypa i säng, valfri aktivitet men inte prata med kompisar, varva ner i sängen, spela mobilspel, kolla tv, läsa är ok aktiviteter. 20.15 släcks lampan och allt ska läggas bort. Samma rutin på helgen, men då ska han sova till 07 istället, han får sova längre, men gör det aldrig. Men ingen får gå upp före 07 på helgerna.

Han är många kvällar så trött att han ropar att han vill sova innan 20.15, vilket också är syftet med att varva ner i sängen, så det funkar bra.

• Anonym (K)

Sluta följ klockan och gå efter behov första veckan. För sömn dagbok och gör successivt små förändringar genom att lägga sig tidigare helt enkelt sänk ribban med krav och annat dylikt hur det bör och skall vara el hur andra gör, ser ni ingen förbättring om ni ändrar på något så sök vård för hennes skull.

• Spucks

Jag hade också varit helt slut efter 7 timmar i en stökig skola. Oavsett hur mycket jag sov under natten.

• Jemp

Min 7åring har liknande tider, men vaknar nästan alltid av sig själv. Har ork över efter fritidshämtning kl 16. 

Givetvis bör ni testa om det funkar med tidigare läggning psb. Men det kan ju också bero på personlighet hur trött man blir i skolan tex. 

• Aliona

Min är bara sex år, men har samma sovtider som ditt barn. Han går i fsk-klass + fritids 8.00-ca 17.00 (ibland 16.00, ibland 18.00), och han är inte trött oavsett. 

Svar på tråden Hur dags lägger sig era 8-åringar?