Anonym (mamma) skrev 2022-12-11 01:12:38 följande:
Saknar barnen när dom flyttar hemifrån
Jag har 3 barn, 6, 10 och 17 år. Min yngsta vill helst vara i samma rum som mig dygnet runt, men min äldsta börjar bli mer självständig och är oftast hos kompisar eller hos flickvännen. Jag måste verkligen övertala eller tvinga honom att umgås med mig eller familjen. Jag tycker väl att vi har bra kontakt, liknande intressen och har kul tillsammans, men vännerna är lockar mycket mer än att hänga med mamma.
Jag är såklart glad att han har så fina vänner, men samtidigt förtvivlad över att vi håller på att glida ifrån varande och panikslagen över att jag måste njuta av de sista åren han bor hemma.
Hur känner ni andra?
Hur gör ni för att få träffa era äldre barn?
Jag förstår dig så väl, samtidigt är barnen ju sina egna personer, med sina egna liv, och det är precis så det ska vara. Själv gör jag ingenting för att få träffa de tre av mina fyra barn som flyttat hemifrån; de vet att de är välkomna till mig närhelst de vill och att de kan ringa mig närhelst de vill, men jag säger aldrig någonsin att jag vill att de kommer till mig eller ringer mig. Jag tror att det är det som gör att de fortfarande kommer och spontan-hälsar-på iaf en eller ett par ggr i veckan, och ringer mig i timmar varje vecka :)
Mitt råd är alltså att
inte tjata om att han ska umgås med dig/er, utan låta det komma från honom. Har ni en bra relation (vilket du ju säger att ni har) kommer han att vilja ha kontakt även när han flyttat hemifrån, det är jag helt övertygad om :)