• Anonym (…)

Svartsjuk man…

jag är lyckligt gift med min man, när vi träffades så föll vi för varandra direkt. Han var verkligen mannen i mitt liv. men Med tiden har jag märkt att han har ett kontrollbehov och svartsjuka. Vi har försökt att ta hjälp av en psykoterapeut, det går sådär. Tror helt ärligt att han skitit i det helt. 

vi bråkar aldrig, enda gångerna vi tjaffsat är när jag ska göra något speciellt. Nu senast så blev han arg för att jag ska på en möhippa. Det som gjorde honom jättearg var faktum att vi ska vidare ut efter middagen. Det kan han inte acceptera eller förstå, utan han tycker att jag inte ska följa med alla ut. Jag går för övrigt aldrig ut på klubb, och han vet att jag inte tycker om det heller. Det händer typ? aldrig! 

han kan inte ha någon förståelse alls att jag ska ut på en möhippa, utan han vänder på det och säger att han ?aldrig? går ut även fastän han fått massor med förfrågningar. Vi är mitt uppe i att skaffa barn, och jag vill det mer än allt för min tid börjar gå. 

vi båda är omkring 35+ och jag känner bara just nu, att jag inte riktigt vet hur jag ska göra.. :/.

• Svar på tråden Svartsjuk man…
  • Anonym (Lämna)

Jag tycker det mer låter som att du ska lämna honom.

Kontrollerande och svartsjuka personer är aldrig bra i slutändan.

Han försöker isolera dig tycker jag att det låter som.

Lämna medan du kan och dra inte in ett barn i den miljön. 

Ledsen om det inte alls var det svaret du ville ha.

• Anonym (Man)

Svartsjuka är ett gift som förpestar allas tillvaro och verkar i många fall bara bli sämre med tiden i ett förhållande. Jag förstår att du vill ha barn, men en gissning är att du skaffar dig problem för livet.

• Studentpappa

Låter ju stört, jag träffade en tjej när jag var yngre med hett temperament och svartsjuk som få. När hon började ifrågasätta vilka jag umgicks med (vi hade träffats i kanske en månad) och blev förbannad för att jag hade en tjejkompis så drog jag ur pluggen direkt.

Hon ringde och skällde och gormade, då ruttnade jag och dumpade henne i samma samtal. Det går inte att leva ett bra liv med någon som är svartsjuk, du gör dig bara olycklig ts.

Ride it like you stole it
  • Anonym (limlam)

Ge fan i skaffa barn med honom! Kommer sluta i katastrof. Allting kommer bara att eskalera. 

• Bis mis

För mig har svartsjuka eskalerat när partnern haft det i början. I ett fall blev det ohållbart efter 2 år, fick höra uppdiktade historier om vad jag säkert haft för mig.

• Friger

Svartsjuka kan gå åt två håll... Antingen växer den. Eller så minskar den.

Under förutsättning att han vill få kontroll på svartsjukan så låter det ju ändå som att det går att göra något i det här skedet.

Dvs genom att du går på möhippan. Att du går ut efter. Men att du håller kontakt med honom under kvällen med jämna mellanrum. Har förståelse för hans svartsjuka men lugnar honom.

Sen är det bara att hålla tummarna för att det hjälper!

• Anonym (Lollo)
    Studentpappa skrev 2022-12-10 06:53:20 följande:

Låter ju stört, jag träffade en tjej när jag var yngre med hett temperament och svartsjuk som få. När hon började ifrågasätta vilka jag umgicks med (vi hade träffats i kanske en månad) och blev förbannad för att jag hade en tjejkompis så drog jag ur pluggen direkt.

Hon ringde och skällde och gormade, då ruttnade jag och dumpade henne i samma samtal. Det går inte att leva ett bra liv med någon som är svartsjuk, du gör dig bara olycklig ts.

I det här fallet låter det som du har problem med viljestarka kvinnor snarare?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-12-10 07:54:56 följande:
    I det här fallet låter det som du har problem med viljestarka kvinnor snarare?
    I det här fallet låter det som att du provocerar till en utsiktslös diskussion där du troligen vill ha sista ordet, eller?
  • Anonym (+++)

Hej TS. Det är ju bra att ni tagit hjälp utifrån men om det går "sådär" - vad tänker du på då? Är det att han egentligen inte ser syftet att gå dit? 
    Om det är så, kommer han inte ändra sig.

Skulle ni får barn är det hög risk att han tänker att "äntligen har jag henne där jag vill". 
    Jag känner 2 kvinnor som lämnat partners med stort kontrollbehov. De hade hunnit få barn innan, men kvinnorna mår så otroligt mycket bättre efter att de hade lämnat.  Det blir hundra gånger mer komplicerat att lämna en sån man när man har barn, än innan. Du har världens chans här att ordna ditt liv så som DU vill. 
    Hitta någon annan att bilda familj med, är mitt råd. Fattar att det inte känns så lätt så här bara, men jag tror verkligen att det är så du skulle behöva göra. 

Och jag hoppas verkligen att du går med ut på möhippan och inte går hem bara för att han blir sur. 

Svar på tråden Svartsjuk man…