Gemensam vårdnad och köpa hus i annan kommun
Jag är separerad sedan några år och har ett barn i förskoleålder med min ex-sambo. Vår relation är allt annat än bra, hon blev mycket bitter på mig efter vår separation och har hittills inte varit tillmötesgående någon gång utan allt vårt samarbete sköts via familjerätt.
I dagsläget bor vi båda i samma kommun, jag bor kvar i vårt gemensamma hus som jag köpte loss i separationen. Barnet går på förskola här och har en del släkt här.
För ett par år sedan träffade jag en ny. Hon har också barn som är i samma ålder som mitt och vi umgås mycket och alla trivs väldigt bra tillsammans. Hon bor i grannkommunen, ca 30 min bort med bil, i staden där vi för övrigt båda jobbar.
För att alla ska få plats när vi ses på helgerna vill vi köpa ett hus tillsammans i hennes kommun. Jag tror mig ha förstått att jag inte kan flytta till en ny kommun utan barnets mammas samtycke, även om vårt barn är skrivet hos henne och detta alltså inte ska ändras.
Min plan är dock att jag kommer behålla mitt hus i nuvarande staden och bo där på veckodagarna. Barnets situation med förskola och umgänge med mamman kommer alltså inte förändras. Enda skillnaden för barnet är att det kommer ha ett eget rum även på helgerna när vi hälsar på bonusfamiljen.
finns det något här som riskerar ligga mig i fatet om min ex-sambo väljer att driva detta i domstol med vinklingen att jag flyttat barnet utan tillåtelse i och med att jag köpt ett hus som vi spenderar tid i? det är fullt tänkbart att hon skulle starta en sådan process mot mig, antingen för att hon hoppas på att själv bli boendeförälder på heltid eller bara för att jävlas..