• Anonvm

Gemensam vårdnad och köpa hus i annan kommun

Anonym (TS) skrev 2022-12-07 21:21:53 följande:
    Är du helt säker på detta? Jag har läst att båda föräldrarna måste godkänna ett barns flytt oavsett vem barnet är skrivet hos. Mitt ex kommer aldrig godkänna en flytt, även om jag skulle skjutsa barnet till förskolan varje dag.
    Du har fått det hela om bakfoten...

Det du pratar om är att ändra ett barns folkbokföring.

Om ungen är skriven hos exet så behöver du inte ens informera exet om att du flyttar, det är inte hennes sak att ha en åsikt om.
  • Anonvm
    Anonym (TS) skrev 2022-12-07 22:00:22 följande:
    Jo det är ju klart att jag får flytta, det förstår jag. Jag undrade bara om det kan vara till min nackdel i en eventuell tingsrättsprocess, att jag skulle kunna riskera att förlora boendet varannan vecka.

jag har läst om andra fall, som är mycket extremare än mitt, där en förälder flyttar kanske två timmar bort och vill ha kvar vv boende. Då har tingsrätten sagt att det inte är lämpligt och gjort den kvarstannade föräldern till boendeförälder och den flyttande har fått visst umgänge.

jag vill verkligen ha kvar mitt barn varannan vecka och tror att det är bäst för barnet.
    Den bild du målade upp i första inlägget säger ju att barnet och du kommer att bo kvar i er nuvarande bostad under veckorna och enbart nyttja det tilltänkta huset under helger.... Då har du absolut inget att oroa dig för.
  • Anonvm
    Anonym (TS) skrev 2022-12-08 20:20:07 följande:
    Tack för ditt svar. Jag hoppas att du har rätt. Jag inser ju nånstans själv hur orimligt det är att jag skulle förlora vv-boendet pga detta men det har varit så fruktansvärt mycket märkliga påhopp de senaste åren så jag tar bara för givet att hon kommer driv det här också i botten.. 
    Jag har själv gått igenom skilsmässa med småbarn.... Med tillhörande vårdnadstvist+ett dussintal socialutredningar...

Mitt bästa råd är att inte "googla" allt för mycket, de svaren man hittar genom detta är ofta otroligt färgade och vinklade av egna bittra erfarenheter.

Huvudet är självfallet fyllt till bredden av funderingar och frågor, osäkerheten är enorm.... Det är denna osäkerhet ditt ex nu försöker använda mot dig. Att rusta sig genom att utbilda sig är självklart bästa försvaret mot detta, för det tar bort osäkerheten....

Svar på tråden Gemensam vårdnad och köpa hus i annan kommun