• LFF

Gemensam vårdnad och köpa hus i annan kommun

Anonym (TS) skrev 2022-12-07 22:00:22 följande:
    Jo det är ju klart att jag får flytta, det förstår jag. Jag undrade bara om det kan vara till min nackdel i en eventuell tingsrättsprocess, att jag skulle kunna riskera att förlora boendet varannan vecka.

jag har läst om andra fall, som är mycket extremare än mitt, där en förälder flyttar kanske två timmar bort och vill ha kvar vv boende. Då har tingsrätten sagt att det inte är lämpligt och gjort den kvarstannade föräldern till boendeförälder och den flyttande har fått visst umgänge.

jag vill verkligen ha kvar mitt barn varannan vecka och tror att det är bäst för barnet.
    Du ser inte skillnaden på 2 timmars resväg till skola/förskola och 30 minuter? Självklart är det olämpligt med vv om det är 2 timmar till förskola/skola enkel väg. Det är inte rimligt med 4 timmars pendling per dag för ett barn. 

30 minuter enkel väg är något helt annat. Sen gäller det ju att du som förälder är med på att barnet har sina vänner 30 minuter från sitt hem varannan vecka och därmed behöver ställa upp mer med att skjutsa och hämta när barnet blir äldre. 

För att vara helt säker på vad som gäller kan du ju ta kontakt med familjeenheten på din kommun och ställa frågan till dem.
Svar på tråden Gemensam vårdnad och köpa hus i annan kommun