Anonym (not much) skrev 2022-12-04 23:52:45 följande:
Ha ungen varannan vecka, eller annat som passar så det går jämt ut.
Ha en inkomst under 120 000 per år.
Ha väldigt höga boendekostnader.
Rätta svaret redan i första inlägget...
Alternativet är ju att enbart jobba svart.
Sen kan jag absolut ha mycket starka åsikter ang hur detta med underhållsbidrag räknas ut genom att "fastställa" inkomster och "överskott"....
Vissa satser och meningar känns ju direkt tagna ur någon kommunistisk propaganda...
Det ska vara ett fastställt belopp i kronor och ören, en schablon vad ett barn kostar att försörja i en viss ålder.
Det är i sammanhanget fullständigt irrelevant vad resp förälder har för inkomster och övriga utgifter.
Som kuriosa kan jag snabbt dra ett räkneexempel som visar hur fullständigt verklighetsfrånvänt nuvarande system slår...
När jag och mina barns andra förälder separerade så var barnen små. Jag hade jobbat som faan senaste åren för att dra runt familjen ekonomiskt, runt 200.000:-/årligen i extra inkomst från övertid... Medans barnens andra förälder var hemma föräldraledig och tog ut FP 2-3dagar i veckan för att spara dagar...
När det senare blev tal om att räkna ut underhållsbidrag så blir det du deklarerade får 2år sen din "fastställda inkomst". Jag fick min månadsinkomst "fastställd" till 55.000 trots att min grundlön för min heltidstjänst är 38.000.. För att jag jobbade mycket övertid för 2år sedan....
Barnens andra förälder som gick hemma med FP 2-3dagar i veckan deklarerade samma år 98.000 i årsinkomst..... Det var heller ingen som ens lyfte på ögonbrynen när hon genom att ordna borgensman satte sig i en nyproducerad lägenhet med 13.000:- i månadshyra och därmed fick ett "negativt överskott"...
Nu löste det sig i mitt fall väldigt bra trots allt, det blev aldrig tal om något underhåll eftersom vi i samband med detta fick en dom på att barnen skulle bo växelvist...