Inlägg från: Anonym (not much) |Visa alla inlägg
  • Anonym (not much)

Kryphål underhållsbidrag?

Ha ungen varannan vecka, eller annat som passar så det går jämt ut.

Ha en inkomst under 120 000 per år.

Ha väldigt höga boendekostnader.

Skulder hjälper inte. är man hos KFM och har löneavdrag gör de bara utrymme i avdraget att betala, då underhållsbidraget är prio 1.

• Anonym (not much)
    EnAnonumius skrev 2022-12-05 13:42:50 följande:
    När blev det ändrat?

Mitt ex, i början på 2000-talet fick under en period väldigt låg inkomst, så att FK fick gå in och täcka upp c:a 75% av beloppet täckte FK.
    Mellanskillnaden hamnade hos kronofogden.

Så du får mycket gärna berätta när det blev ändrat då jag har indirekt (via mitt ex) erfarenhet av detta.
    När man tjänar mindre än 120000 om året. 
  • Anonym (not much)
    EnAnonumius skrev 2022-12-05 14:39:51 följande:
    Bara för att man kan skriva "när" som inledning på en mening så
    Om du läser inlägget så skrev jag ett ungefärligt årtal. och efterfrågade inte om något belopp.

Så för den som kan lägga ihop 2+2 förstår att min fråga syftar på ~år, och inte något beloppsgräns.
    Och min poäng är att det alltid varit så. Kunde du inte räkna ut det med lilltån? 
  • Anonym (not much)
    EnAnonumius skrev 2022-12-06 00:21:42 följande:
    Nej det har det inte...
    Jaja, från 80-talet i alla fall... 
  • Anonym (not much)
    EnAnonumius skrev 2022-12-06 13:33:31 följande:
    Och på 80-talet om pappan sket i att betala underhåll så kom inte det till kronokallen oavsett vilken inkomst man hade.
    Glöm inte att ta med det i beräkningen i diskussionen i denna tråden. När du svarar i fortsättningen.

Och det var också något som togs upp i min kommentar som ESS sedan citerade och svarade på.

Så var vill du komma? Bevisa att du blundar för att det handlar om underhåll och att risken för att hamna  hos kronokallen om man väljer bort att betala det fast man är skyldig och göra det och har råd? 

Om du saknar intresse att svara i analogt och i kontext så kanske du skall låta bli att svara alls.
    Det är ju du som inte är med. Du käftar emot. Här är hela konversationen i korthet.

Du: De räknar ut hur mycket men ska betala, och Mellanskillnaden går till kronofogden.
    Alla andra: Nej, Mellanskillnaden går inte till kronofogden.
    Du: Det gör den visst
    Alla andra: Nej, så har det aldrig varit. Bara om man inte betalar det de räknar ut att man ska betala går det till kronofogden.
    Du:...

Vi tar det igen från början:

Försäkringskassan räknar ut hur mycket underhåll man har råd att betala. Det kan vara mellan 0 kr och FKs maxbelopp. Den som ska betala betalar det uträknade beloppet. Försäkringskassan betalar resten, om en rest finns, dvs Mellanskillnaden. Den Mellanskillnaden är INTE en skuld och hår INTE till kronofogden.

Är du med eller behöver du mer förklaringar trots att du redan fått fem? 
  • Anonym (not much)

Och, jo, sket man I att betala på 80-talet så skickades den skulden till kronofogden. 

Svar på tråden Kryphål underhållsbidrag?