Anonym (Nwj) skrev 2022-12-05 21:57:56 följande:
Nej man får ingen skuld om FK bedömt att man ska betala mindre. FK fastställer den summa man ska betala och myndigheten betalar därutöver sk utfyllnadsbidrag.
Hänvisningen till att skattebetalare ska slippa att undanbedes för övrigt. Svenska folket betalar för att tanter ska insemineras på sjukhus och så borde man kunna stå för några till kalas.
Det är en enorm skillnad på att skattebetalare får betala för utfyllnadsbidrag för dom som tjänar lite och inte har tillräckligt med pengar för att kunna betala underhåll, självklart ska FK då betala ut istället, det är samma hjälp som alla andra bidrag som samhället hjälper till med, det är ju självklart men att försöka att undgå att betala även om man har råd eller tjänar tillräckligt bara för att man inte vill betala för sitt barn och försöker komma undan är verkligen inte ok.
Både jag och min partner tjänar bra och betalar både kommunal och statlig skatt, vi betalar mer skatt än dom flesta och gör det gärna för att bidra till samhället men när folk som bara försöker komma undan sina skyldigheter speciellt när det gäller sina barn då får det mig att se rött.
Jag uppfattade ts som en person som kan men inte vill betala för sitt barn inte en som inte har råd, det är helt olika saker.
Om han inte har råd ska han givetvis inte betala mer än han kan men inte enbart för att han inte har lust att betala för sitt barn, det en enorm skillnad.
Men jag kanske missuppfattade ts.