• Anonym (Trött)

Beteende när man kommer hem från resa från familjen

Min man har en hobbyverksamhet som håller honom från hemmet med jämna mellanrum. Oftast är det en långhelg, eller några dagar en vecka. Nu senast var han borta från tisdag morgon till fredag kväll. Under tiden sköter jag familjen själv. Jag är rätt slut när han kommer hem och uppskattar dels vuxet sällskap och dels avlösning i hemmet.

När han kommer hem är han trött, både fysiskt och psykiskt. Han känner sig ofta "låg" och går gärna undan för att tanka energi. Jag, å min sida, tycker att han kan bita ihop och ladda när barnen sover.

Vi bråkar ganska mycket om detta. Jag blir besviken varje gång han kommer hem och han tycker att jag är gnällig och att det inte är så kul att komma hem till någon som bara gnäller. Jag är kanske gnällig, men jag är också trött. Förutom heltidsjobb ska två barn hämtas och lämnas, på olika ställen. Det är fritidsaktiviteter, utflykter, saker ska packas till förskola och skola, mat ska lagas, läxor ska läsas, jobb ska jobbas in och kläder ska tvättas. Ena barnet sover halvdant i perioder och gråter dessutom varje kväll efter pappa. Under tiden äter, kissar och sover han ifred. Och så måste han samla kraft när han kommer hem, eftersom han är lite urlakad.

Imorgon är han alldeles säkert på benen igen, men då är skadan redan skedd och jag är arg och irriterad på honom och så är cirkusen igång. Och till nästa gång han är borta, är jag ännu mer irriterad.

Hjälp mig att reda i det här. Borde man inte kunna bita ihop när man fått tre-fyra nätter för sig själv och kommer hem till familjen?

• Svar på tråden Beteende när man kommer hem från resa från familjen
  • Anonym (R)
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-04 08:09:06 följande:

Nej, han är inte otrogen. Det här är ingen hobby, utan en liten verksamhet vid sidan av ordinarie. Han är egentligen ganska trött på det, men alldeles för stolt för att lägga ner det hela. Han är verkligen inte exalterad över att få komma iväg. Det är för övrigt exakt samma beteende när vi eller jag är med  

Återigen så har jag inga problem med att han är borta, så länge han kommer hem och beter sig som folk och inte behöver gå undan eller öppnar med att berätta att han fått alldeles för lite tid och behöver vara borta ännu längre nästa gång. Lite vanlig tacksamhet och ett kliv framåt, skulle göra susen. 

Tycker du är motsägelsefull. Du vill ha vuxen social kontakt, men har ändå inget emot att han är iväg. Du tycker inte om att han är helt slut när han kommer hem, men har ändå inget emot att han är iväg. Du borde ju rimligtvis ha något emot att han är iväg eftersom det får negativa konsekvenser för dig.

Så frågan är varför du tycker det är ok att han är borta, är det pengarna han drar in? Du vill ha pengarna, men inte det negativa som följer med det?

Det är inte alltid man bara kan få det positiva, ofta får man offra något också. 

Han kanske inte orkar med att dubbeljobba, men eftersom du säger att det är ok, men ändå gnäller på honom, så vet han inte vad han ska göra. 

• Egon den stora

Jag fick lägga ned min tidskrävande hobby/ verksamhet när vi skaffade barn.  Livet ändras ibland och det är bara att acceptera.  Du måste få honom att förstå att det inte funkar och att han behöver sätta detta på paus.

• Anonym (raka rör)

Vi hade redan kommit överens om att hobbies som kräver frånvaro från hemmet får parkeras i ett par år när det blir barn, inget snack. Det är en begränsad tid det handlar om då båda är aströtta hela tiden.

Annars hade jag inte gått med på att ha barn, mitt liv och min karriär är inte mindre viktig än hans.

Värdera dig själv så ökar chansen att du blir värderad av andra.

• Anonym (Stina)
    Anonym (R) skrev 2022-12-04 11:48:26 följande:

Tycker du är motsägelsefull. Du vill ha vuxen social kontakt, men har ändå inget emot att han är iväg. Du tycker inte om att han är helt slut när han kommer hem, men har ändå inget emot att han är iväg. Du borde ju rimligtvis ha något emot att han är iväg eftersom det får negativa konsekvenser för dig.

Så frågan är varför du tycker det är ok att han är borta, är det pengarna han drar in? Du vill ha pengarna, men inte det negativa som följer med det?

Det är inte alltid man bara kan få det positiva, ofta får man offra något också. 

Han kanske inte orkar med att dubbeljobba, men eftersom du säger att det är ok, men ändå gnäller på honom, så vet han inte vad han ska göra. 

Han är väl en vuxen människa han med? Han bör väl rimligen märka att det inte funkar? 

Hade en kvinna skrivit att hon dubbeljobbar och kräver att mannen tar allt ansvar både under tiden och efter eftersom hon måste vila upp sig så hade hon blivit slaktad på familjeliv. Man hade skrivit att hon är ego och att hon bara tänker på sig själv. Man hade skrivit att det är synd om hennes man och att hon borde styra upp situationen. När situationen är den omvända är det också kvinnan som ska styra upp situationen. 

Det är märkligt det. Låter som män inte har förmågan att fatta ett enda självständigt beslut. Som om män är inkapabla att se att om man inte klarar att ta hand om sina egna barn så är något snett. 

• Anonym (R)
    Anonym (Stina) skrev 2022-12-04 13:47:16 följande:

Han är väl en vuxen människa han med? Han bör väl rimligen märka att det inte funkar? 

Hade en kvinna skrivit att hon dubbeljobbar och kräver att mannen tar allt ansvar både under tiden och efter eftersom hon måste vila upp sig så hade hon blivit slaktad på familjeliv. Man hade skrivit att hon är ego och att hon bara tänker på sig själv. Man hade skrivit att det är synd om hennes man och att hon borde styra upp situationen. När situationen är den omvända är det också kvinnan som ska styra upp situationen. 

Det är märkligt det. Låter som män inte har förmågan att fatta ett enda självständigt beslut. Som om män är inkapabla att se att om man inte klarar att ta hand om sina egna barn så är något snett. 

Det ser han säkert. Men han har ju tydligen inget problem med det. 

Jag tycker bara det är så konstigt att TS skriver att hon inte har något emot att han är borta men sedan klagar på konsekvenserna. TS måste vara tydlig med att hon inte vill att han ska ha sitt extra jobb. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (R) skrev 2022-12-04 14:05:37 följande:

Det ser han säkert. Men han har ju tydligen inget problem med det. 

Jag tycker bara det är så konstigt att TS skriver att hon inte har något emot att han är borta men sedan klagar på konsekvenserna. TS måste vara tydlig med att hon inte vill att han ska ha sitt extra jobb. 

Att axla allt ansvar för att den andre inte är på plats är rätt mer naturligt än att axla allt ansvar för att den andre måste vila ett dygn efter att inte ha varit på plats på fyra dygn. Jag har varit ensamstående på heltid med heltidsjobb. Hur i all världen skulle mina barn fått mat på bordet om jag behövt försvinna in i mitt rum i en dag för att jag?jobbat? 

Det är inte inkonsekvent alls at vara ok med att den andre reser iväg. TS ställer upp och är schysst. Sen förväntar sig TS att maken är närvarande när man är hemma. Hur i all världen är det inkonsekvent? 

• Anonym (f)
    Tukt skrev 2022-12-03 23:43:09 följande:

Det är väl precis här man ska vara tacksam för att gud skapade parterapeuten. 
    Ge det en chans, så kan ingen säga sedan att du inte försökte.

Det är precis när jag läser sånt här som jag blir tacksam för att Gud skapade min infertilitet: )
  • Håhåjaja11111

Båda är trötta, men han har inte mer rätt att vila från familjen än du har. Säg att det är din tur att skaffa en hobbyverksamhet och vara borta några dagar.

• Anonym (raka rör)

Jag föreslår att du skaffar dig hobbyn att åka på spa en helg varje månad för att utvärdera vilket som är bäst. Flört

• Anonym (Kl)

Vilken gnällis! Jag hade aldrig varit okej med detta. Ville han ens ha barnen?

Svar på tråden Beteende när man kommer hem från resa från familjen