Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-04-22 10:03:15 följande:

Det är Ebba Busch som drivit på för att aborträtten ska vara inskriven i grundlagen och att hon driver den frågan beror självklart på att hon försöker tvätta bort stämpeln att KD är ett abortkritiskt parti (något som nu visar sig vara fel)

Så varken du eller de personer från KD som du hänvisade till med din länk vill att aborträtten skall skrivas in i grundlagen.

Var du då med din länk bara ute efter att visa på att i KD råder det åsiktsfrihet och att ingen bör rösta på ett parti där det råder åsiktsfrihet?
  • nattuw
    Tecum skrev 2023-04-24 19:43:00 följande:
    Det får vi hoppas, men tänk en karismatisk person som kan hantera media och som lyckas ena de olika grupperingarna. Vem kunde tro att en fullblodsidiot som Trump skulle bli USA:s president, ändå skedde det? Folk idag verkar sakna förnuft och springer gärna åt motsatt håll än det de uppfattar som "etablissemanget".
    Trump är osympatisk men ingen idiot. Han visste precis vilka knappar han skulle trycka på för att få maximal mediatäckning och samtidigt få mindre intelligenta motståndare att agera nyttiga idioter. Utan etablerad media och nyttiga idioter skulle Trump aldrig blivit president.

Och om folk springer åt motsatt håll mot vad de "uppfattar som "etablissemanget"" så borde "etablissemanget sätta sig ner och fundera på om det verkligen är "etablissemanget" som har rätt och alla andra som har fel.
  • nattuw
    Tecum skrev 2023-04-27 18:28:09 följande:
    Tycker du att det tyder på intelligens att försöka genomföra en militärkupp i USA, dessutom utan militärens stöd? Trumps agerande under rösträkningen och vid stormningen av kongressen tyder på att han lever långt från verkligheten. Om du kallar motståndarna mindre intelligenta, vad är då hans sympatisörer...? Men det var media som gav honom valsegern, det instämmer jag i.
    Hur tänkte du där? Genomföra en militärkupp utan militär, där börjar det bli lite väl mycket foliehatt.

Att en del personer inte kan skilja på sak och person ändrar inte på det faktum att Trump, USA:s första dokusåpa och Twitterpresident, är duktig på att använda sig av media och nyttiga idioter för att nå ut.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-04-27 18:52:03 följande:

Den SD-styrda M/KD/L regeringens politik hotar den fria oberoende forskningen..

www.dagensarena.se/innehall/regeringen-vill-andra-utnamningarna-till-universitetens-styrelser-hotar-fria-forskningen/

Så regeringen vill att de som leder högskolor och universitet skall ha en säkerhetspolitisk kompetens och att de som leder högskolor och universitet har en säkerhetspolitisk kompetens upplevs av vissa som ett hot.

Med tanke på hur världen ser ut föredrar jag, och säkert många med mig, att lärosäten tonar ner identitetspolitiken och istället fokusera på säkerhetspolitisk kompetens.
  • nattuw
    Tecum skrev 2023-04-28 20:06:40 följande:
    Ett goddag-yxskaftsvar som jag tolkar som att du inte vill tänka på Trumps idiotagerande efter valförlusten. Om någon tvekade tidigare visade han tydligt då att han är en odemokratisk nolla med IQ fiskmås.
    Att du uppfattar Trump som en idiot för att Trump inte agerar som du anser att Trump borde agera innebär inte att Trump har låg IQ. Att Trump som person inte framstår som särskilt sympatisk är inte samma sak som att Trump skulle vara dummare än någon annan president. Det faktum att många fortfarande talar om Trump som en möjlig republikansk kandidat som kan bli svår att slå indikerar att det finns en metod i det du uppfattar som galenskap.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-04-28 21:20:35 följande:
    Du gör dig löjlig när du kommentar en länkad debattartikel utan att läsa den..

www.dagensarena.se/innehall/regeringen-vill-andra-utnamningarna-till-universitetens-styrelser-hotar-fria-forskningen/
    Givetvis läste jag artikeln innan jag kommenterade den. Jag tillhör inte den grupp som är rädd för att lyssna på vad andra säger även om de har andra åsikter. Och jag anser att så som omvärlden ser ut är det bra om högskolor och universitet släpper identitetspolitiken och blir mer säkerhetsmedveten.

Att svenska universitet inte samarbetar med Ryska och Kinesiska underrättelseofficerare inom vissa känsliga områden torde inte utgöra något större hot för forskningen i stort. Och ett ökat säkerhetstänk torde vara ett betydligt mindre hinder för den fria forskningen än dagens krav på etikprövning.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-04-30 09:49:01 följande:
    Försvarshögskolans rektor, Robert Egnell, är en av dem som riktar skarp kritik mot beslutet att korta mandatperioderna för lärosätenas styrelser och varnar för en utomordentligt farlig utveckling när regeringen ska styra över vilka som ges förtroende att sitta i lärosätenas styrelser. Att han inte skulle värna om säkerheten på universitet och högskolor är befängt och det tror jag iatt du förstår men det kanske inte spelar någon roll när man är ute efter att försvarar den brunblå regeringen i vått och torrt?
    Jag har inte kommenterat längden på mandatperioderna för lärosätenas styrelser. Däremot har jag kommenterat att det är bra om fokus flyttas från identitetspolitik till ett säkerhetstänk. Och jag har, som jag redan förklarat, ingen anledning att tro att ett större säkerhetstänk skulle missgynna den fria forskningen i någon högre grad.

Att kortare mandatperioder stryker en del personer mothårs är inte samma sak som att det kommer att inverka negativt på forskningen. Det är till och med tänkbart att en halverad mandatperiod kommer att gynna den fria forskningen genom att det kommer in personer som kan se det hela med nya friska ögon.
  • nattuw
    Tecum skrev 2023-04-30 11:28:57 följande:
    Trump agerade på ett dysfunktionellt sätt som skadade hans möjligheter att återta makten. Det är inte särskilt begåvat. Han klarade inte att hantera den kris som valnederlaget innebar, också ett svaghetstecken och som jag skrev tidigare, han har en skev verklighetssyn.

Att hans galenskap kan löna sig säger tyvärr mer om hans sympatisörer och om media...
    Att Trump agerar dysfunktionellt är din åsikt. Ser man på vad politiska kommentatorer anser så tror de att Trump kan bli en svårknäckt nöt för de andra presidentkandidaterna.

Glöm inte att Trump i grunden inte är politiker utan har en helt annan bakgrund där publiken förväntar sig skandaler. En bedömare beskrev det som att Trump skickar upp massor med testballonger och går vidare med de som ger ett önskvärt resultat.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-05-01 12:11:20 följande:

Ja du tar lätt på den oro som rektorn för försvarshögskolan ger uttryck för. Det gör inte jag.

För den som faktiskt är intresserad av en fri forskning som inte styrs av politisk aktivism är en en förändring välkommen.
Svar på tråden Besviken på regeringen