• Hedda04

Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

• Svar på tråden Besviken på regeringen
  • Flash Gordon
    Tecum skrev 2023-01-11 21:29:03 följande:
    Blir mycket svårare att få miljötillstånd där ingen kärnkraft finns, utredningar och överklaganden. En lagändring betyder inte fritt fram, det gör bara ett byggande möjligt.

SMR finns bara på ritbordet, ingen anläggning är i bruk. Kan vi vänta 20-30 år på ny el?

Avfallshanteringen är  en orsak till att kraftbolagen lade ner fungerande reaktorer, kostnaden är ingalunda försumbar.

Just det, folk som redan bor där och är vana. Att etablera på nya orter är en annan sak. det kommer att bli protester och överklaganden som fördröjer byggandet. Jag bor nära Karlshamn och där finns ett motstånd bara mot den teoretiska tanken. 

Och som sagt, hur blir det med det kommunala vetot?
    Lagändringarna möjliggör att överhuvudtaget kunna bygga ny kärnkraft. Det är huvudpoängen. Om man nu är så säker på att det inte blir någon ny kärnkraft - vad har man då emot att lagändringarna genomförs?

SMR finns, per definition, i hundratals redan. Varje atomubåt har en egen SMR. Amerikanska hangarfartyg drivs av SMR. Det du menar är de nya reaktorerna som tas fram för kommersiellt syfte. Dessa är redan under uppförande. Såväl Vattenfall som andra aktörer bekräftar att ny kärnkraft kan vara på plats i Sverige inom 8-10 år om vi börjar idag.

Nä, avfallshanteringen är ingen kostnad som påverkar svensks kärnkrafts vara eller inte. Avgiften till fonden är 4 öre per kWh. Den totala kostnaden över hela livstiden bedöms till 170 miljarder. 60 miljarder av detta är redan betalt och för återstående 110 miljarder finns 80 miljarder på fondens konto. Mer kärnkraft ger större volymer men det betalar sig självt med de där örena från kilowatt-timmarna. De tunga kostnaderna för forskning är redan tagna.

Situationen är olika i olika kommuner men självklart är det lägst hängande frukt att bygga där det redan finns kärnkraft
    Blå och gul
  • nattuw
    nihka skrev 2023-01-07 19:01:34 följande:
    Jaså du. Nu är du biståndsexpert också att lägga till den digra lista av expertisområden du har 
    Nej och det behöver jag inte vara. Det räcker med att jag är läskunnig och tillräckligt nyfiken för att läsa och ta till mig av vad de människor som ägnat åratal av sina liv till att forska om ett ämne har att säga om det ämne de ägnat åratal av sina liv åt att forska om.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-11 13:49:51 följande:

Demirok håller ett brinnande anförande om hur trött han är på äldre, vita män ... på årsmötet för LRF
    lokalavdelning Arkelstorp

Drömmer

Nej då, inte alla äldre vita män utan bara undergruppen du så väl känner igen
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2023-01-12 21:03:56 följande:
    Nej och det behöver jag inte vara. Det räcker med att jag är läskunnig och tillräckligt nyfiken för att läsa och ta till mig av vad de människor som ägnat åratal av sina liv till att forska om ett ämne har att säga om det ämne de ägnat åratal av sina liv åt att forska om.

Vi säger så. Du som läskunnig har läst dig till att svenskt bistånd har fram till nu fokuserat på konferenser och att stötta diktaturer samt att köpa sig politiskt inflytande i andra länder 

Tur att Åkesson och hans marionettregering äntligen kommer med de stora pengarna som ska hjälpa nödställda människor. Tydligen ett helt nytt koncept. Åkessson kanske skulle turnera med sin SOSD-plan för hur han ska rädda alla nödställda människor som ingen brytt sig om tidigare 
  • Flash Gordon
    Mindre pengar till Hamas raketbeskjutning av Israel.

Bra!

Men det finns säkert någon som är besviken på regeringen för detta.

Blå och gul
  • nihka
    Rataxes skrev 2023-01-11 19:53:34 följande:
    Man kan bygga där infrastruktur redan finns, t.ex. Karlshamn, Stenungssund, Marviken m.fl. samt SMR i närheten av större industrianläggningar där kraftledningar och ställverk redan finns.

Hur tror du att avfallshanteringen finansieras idag? Det skulle inte bli någon skillnad mot befintlig kraftproduktion, några ören/kWh.

Folk som bor i närheten av kärnkraftverk är i allmänhet väldigt positiva till kärnkraft. Kolla t.ex bostadspriser i närheten av dem. Ett par exempel: En tomt på 6000 kvm i princip granne med Ringhals begärs 1,6 miljoner för.
    En villa på 100 kvm i Bua, 3 km från Ringhals kostar 4,2 miljoner... och så vidare...
    Hahaha! Du tror på fullt allvar att priserna beror på närheten till kärnkraftverk? Tänk istället närheten till havet i södra Sverige och att priserna är ÄNNU högre där man inte har utsikt över ett kärnkraftverk.
  • nattuw
    nihka skrev 2023-01-13 00:20:09 följande:

Vi säger så.
    Ja eftersom du inte kan argumentet för din sak så är det nog bäst så.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-13 21:34:14 följande:
    Mindre pengar till Hamas raketbeskjutning av Israel.

Bra!

Men det finns säkert någon som är besviken på regeringen för detta.

Jepp. Mindre pengar till skolor, rent vatten, mat, sjukvård och vaccinering av palestinska barn.

Jag vet att det finns människor gläds åt att var fjärde palestinier lever under fattigdomsgränsen och att den siffran nu förmodligen kommer att stiga.

www.sida.se/sida-i-varlden/lander-och-regioner/palestina
  • nihka
    nattuw skrev 2023-01-14 12:51:13 följande:
    Ja eftersom du inte kan argumentet för din sak så är det nog bäst så.
    Utmärkt! Vi säger så. Du som läskunnig har läst dig till att svenskt bistånd har fram till nu fokuserat på konferenser och att stötta diktaturer samt att köpa sig politiskt inflytande i andra länder 

Tur att Åkesson och hans marionettregering äntligen kommer med de stora pengarna som ska hjälpa nödställda människor. Tydligen ett helt nytt koncept att Sverige hjälper nödställda människor.

Åkessson kanske skulle turnera med sin SOSD-plan för hur han ska rädda alla nödställda människor som ingen brytt sig om tidigare

Vi säger så
Svar på tråden Besviken på regeringen