• Anonym (Järven)

Min sambos bästis vill ha barn, överväger insemination. Kan jag donera min sperma och befrukta henne genom samlag?

Lite udda scenario kanske. Min sambos bästis vill alltså jättegärna ha barn, både min partner och hon är okej med att använda mig som avelsmaterial. Bästisen säger att hon bara vill ha barnet och jag slipper alla åtaganden eller kopplingar, men jag har nekat pga rädslan att så kanske inte blir fallet. Kan jag på något sätt "donera" mina spermier, så att jag inte på något sätt blir fast? Precis som vid spermiedonation. Med skillnaden att vi då gör barnet på traditionellt vis och att spermiernas ursprung uppenbart inte är anonyma.

Jag är absolut inte redo att bli förälder, kanske först om 10 år. Det här har jag varit oerhört tydlig med och hon säger att det kvittar, hon vill ändå bara åt min sperma.

• Svar på tråden Min sambos bästis vill ha barn, överväger insemination. Kan jag donera min sperma och befrukta henne genom samlag?
  • Anonym (Liv)

Sätt inte ett barn till världen som du inte vill ha. Det är inte rätt mot barnet- som garanterat vill veta vem som är hens pappa och varför pappa inte vill ha hen. Att bli bortvald som barn av en förälder är fruktansvärt och något som kan påverka hela ens liv.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Silla) skrev 2022-12-01 19:46:24 följande:
    Nu gör man inte faderskapstest via dna, inte ens mellan sambo.

Man skriver bara på ett papper att man är barnets pappa, gift per automatik.

Om man inte vill gå den vägen kan pappan adoptera barnet genom att skriva sig som pappa, och du behöver inte oroa dig för underhåll eller ansvar.
    Jo ett faderskapstest görs genom att dna tas av både barnet och den eventuellt förmodade fadern. 
  • Anonym (nope)
    Anonym (Hin håle) skrev 2022-12-02 09:13:03 följande:
    Jo ett faderskapstest görs genom att dna tas av både barnet och den eventuellt förmodade fadern. 
    Nej det stämmer inte. Man går och skriver på ett papper och sen är det klart.
  • Anonym (Mia)

Hur gammal är bästisen? Tänker att ålder spelar roll kring hur befäst den här alternativa livsstilen är. Har massor av vänner som levt alternativt men när barnen kommer sakta sakta rört sig mot samhällets norm i sitt levende. Jag tycker generellt inte att man ska donera sperma till en närstående och absolut inte innan man själv är klar med barn. Om ni skaffar barn tillsammans har du ingen aning om hur dina känslor kommer bli. Om mamman väljer en uppfostran du inte gillar, barnet blir sjukt, mamman dör, mycket mycket kan hända och innan man själv fått barn kan man inte ens ana vilka känslor man får av en bebis, barn, tonåring,

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (nope) skrev 2022-12-02 09:27:27 följande:
    Som jag tidigare skrivit så tas dna för att genomföra ett faderskapstest och inget annat. 
  • Mantrasina

Bekräfta faderskapet om föräldrarna är ogifta görs så ja. 

Om en utredning behöver göras och det är oklart, då kan dna-test göras så som den du citerade skrev. 

Det är två olika saker

• Krocko
    Anonym (nope) skrev 2022-12-02 09:27:27 följande:
    Ja om man bor i hop och har fått barn så går det till på det viset.
    Men om en man förnekar att han är fader trots att mamman säger att det är han så gör man ett dna-test på barnet och den som utpekas som far för att fastställa faderskapet. 
  • Anonym (Hin håle)

Vad vissa inte riktigt kan skilja på är ett faderskapstest och ett intygande av faderskap. 

- Vid det ena förfarandet räcker mannen upp handen och säger ''jag är pappa till barnet'' varpå kvinnan intygar detta, då skrivs ett dokument under. 
    - Vid det andra förfandet är till exempel den ena föräldern tex inte villig att erkänna faderskap eller om det av någon anledning är oklart vem som är fader så tas dna från barnet och från den pappan som då eventuellt skulle kunna vara fadern. 

Gissa vad som är ett intygande av faderskap och vad som är ett faderskapstest...... 

• Anonym (Hin håle)
    Mantrasina skrev 2022-12-02 09:56:52 följande:

Bekräfta faderskapet om föräldrarna är ogifta görs så ja. 

Om en utredning behöver göras och det är oklart, då kan dna-test göras så som den du citerade skrev. 

Det är två olika saker

Korrekt!
  • Anonym (ME)
    Anonym (Liv) skrev 2022-12-01 23:19:00 följande:

Sätt inte ett barn till världen som du inte vill ha. Det är inte rätt mot barnet- som garanterat vill veta vem som är hens pappa och varför pappa inte vill ha hen. Att bli bortvald som barn av en förälder är fruktansvärt och något som kan påverka hela ens liv.

Helt rätt!
Svar på tråden Min sambos bästis vill ha barn, överväger insemination. Kan jag donera min sperma och befrukta henne genom samlag?