• Anonym (Järven)

Min sambos bästis vill ha barn, överväger insemination. Kan jag donera min sperma och befrukta henne genom samlag?

Lite udda scenario kanske. Min sambos bästis vill alltså jättegärna ha barn, både min partner och hon är okej med att använda mig som avelsmaterial. Bästisen säger att hon bara vill ha barnet och jag slipper alla åtaganden eller kopplingar, men jag har nekat pga rädslan att så kanske inte blir fallet. Kan jag på något sätt "donera" mina spermier, så att jag inte på något sätt blir fast? Precis som vid spermiedonation. Med skillnaden att vi då gör barnet på traditionellt vis och att spermiernas ursprung uppenbart inte är anonyma.

Jag är absolut inte redo att bli förälder, kanske först om 10 år. Det här har jag varit oerhört tydlig med och hon säger att det kvittar, hon vill ändå bara åt min sperma.

• Svar på tråden Min sambos bästis vill ha barn, överväger insemination. Kan jag donera min sperma och befrukta henne genom samlag?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Järven) skrev 2022-12-01 13:03:58 följande:
    Det är jag helt okej med, det borde väl gå att få till likadant juridiskt även om man har vanligt samlag istället för insemination?
    Nej, vid en donation så gäller egna regler. Du kommer få skriva på ett papper om faderskap och kommer tvingas betala underhåll.
  • Aliona
    Anonym (Järven) skrev 2022-12-01 13:03:58 följande:
    Det är jag helt okej med, det borde väl gå att få till likadant juridiskt även om man har vanligt samlag istället för insemination?

Nej, det går inte på något sätt att avtala bort faderskapet vid privat donation. Det spelar ingen roll om det är samlag eller insemination, du blir pappa i vilket fall som helst. Mamman kan så klart vägra uppge vem fadern är i faderskapsutredningen, men kommer det fram då eller senare så kan du inte avsäga dig faderskapet. Du åker då också på underhåll, och barnet kommer alltid ha rätt att ärva dig. Båda enligt svensk lag och enligt barnkonventionen så har barn rätt att veta sitt ursprung. 

Sen behöver du ju inte vara pappa även om du är juridisk far, om du och mamman kommit överens om det. Men jag vill ändå flagga för att det skulle kunna bli problematiskt. Barnet kommer att fråga och undra vem pappan är, och kanske tom må dåligt över att inte veta, och mamman måste neka och underhålla, trots att du finns rakt framför näsan på barnet. Och även om du inte vill ha barn nu så är det inte omöjligt att du får faderskapskänslor för barnet nör det väl kommit, eller efter 5 eller 10 år. Du och mamman kommer att behöva kämpa med att inte säg något, och att lita på att den andra inte säger något. Mamman måste också vara på det klara med att du när som helst kan göra anspråk på vårdnad och ungänge med barnet. 

Det är bra att du ställer frågan här och jag föreslår att ni verkligen funderar flera vändor på vad det kan innebära. När man får barn väcks en massa käbslor som är nästan omöjliga att föreställa sig innan.

• EpicF

Om du har samlag med henne och on blir gravid så är det ingen sperma som är donerade på lik linje med donation  Utan det barnet har blivit resultatet av ett samlag, på lik linje med "vanliga" graviditeter. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Järven) skrev 2022-12-01 12:55:04 följande:

Så de som donerar sin sperma till kliniker åker också på vårdnads och underhållsansvar?

De som donerar sperma till kliniker får inte betala underhåll. Stor skillnad. Den som blir inseminerad får heller inte veta identitet på mannen. Endast info om hårfärg, längd o dyl. Men det spars om barnet som vuxen vill veta sitt ursprung. Barnet har heller ingen arvsrätt efter sin biologiska far. 
    Men i ditt fall så räcker det med att mamman ångrar sig och uppger dig som pappan så lär det göras en faserskapsutredning som du inte lär undkomma vilket då kommer visa på att du är pappan. Och därtill kommer underhåll förmodligen krävas av dig. 
    Du vet just nu hur den tjejen tänker men människor förändras med tiden och du har ingen aning hur hon kommer tänka när barnet väl är född. Så om du gör det så blir det lite som att spela rysk roulette om du absolut inte vill ha barn ännu eller inte alls. 
  • Citronella
    Anonym (qwerty) skrev 2022-12-01 12:57:30 följande:
    Inte underhåll, men när barnet fyller 15 så har de rätt att få reda på sitt ursprung enligt svensk lag, så då kan man få en hel drös roliga åtaganden i famnen.
    Juridiskt har de inga åtaganden alls. 
    Anonym (Järven) skrev 2022-12-01 12:55:04 följande:

Så de som donerar sin sperma till kliniker åker också på vårdnads och underhållsansvar?

Nej, då räknas man inte som juridisk förälder. Det enda sättet man kan bli av med det juridiska ansvaret vid privat donation är om man adopterar bort barnet. 
  • Anonym (Silla)
    Anonym (man) skrev 2022-12-01 15:41:07 följande:

Vid privat donation är du inte befriad från uderhållsplikten. Du kan inte heller avtala bort den, så när som helst framtills barnet fyller 18 kan du bli ålagd att betala underhåll.

Nu gör man inte faderskapstest via dna, inte ens mellan sambo.

Man skriver bara på ett papper att man är barnets pappa, gift per automatik.

Om man inte vill gå den vägen kan pappan adoptera barnet genom att skriva sig som pappa, och du behöver inte oroa dig för underhåll eller ansvar.
  • Anonym (ÄKÄ-ohyilufc)
    Anonym (Järven) skrev 2022-12-01 12:53:10 följande:

Min sambo har försökt få mig att ligga med hennes bästis i ett par år, för allas njutnings skull, så det är inga konstigheter så sett. Men jag har tidigare bara velat vara monogam. Själv avskyr hon barn och vill inte ha egna, hon har dessutom steriliserat sig så det finns inte på kartan med egna barn. Som du säkert förstår så är det här mer liberala människor som gillar att dela med sig och leva lite alternativt, så den där traditionella osämjan ser jag ingen risk till. Rent biologiskt har jag inga problem att bli pappa, det är mer att jag inte vill hamna i en "papparoll" fullt med åtaganden. Det passar inte in i mitt liv som det är just nu. Jag känner inte att jag har varken energi eller viljan att fostra ett barn på det sätt som jag tycker att de ska göras. Eller för den delen har den ekonomi som jag tycker att man bör ha när man skaffar barn.

Eftersom barn har rätt att veta sitt ursprung så kommer du inte undan så att säga. 

Det kommer att startas en utredning om vem som är pappan, som kan pågår länge.

Om hon vill ha underhåll så kommer det att krävas en massa samtal om vem pappan är, även om hon säger att det är ett krogragg. Är hon beredd att lägga en massa tid på det under barnets första år? 

Det var iaf så länge som min jobbarkompis fick kämpa för att få dem att förstå att hon faktiskt inte visste mer om pappan än förnamnet då det var ett fylleligg på en Finlandsfärja. 
    Hon kallades gång på gång till samtal, som mer var som förhör då de frågade om hennes sexliv, vilka hade hon sex med före och efter osv. 

Du å din sida kan aldrig vara säker på att hon aldrig nämner ditt namn eller begär underhåll. 

• Aliona
    Anonym (Silla) skrev 2022-12-01 19:46:24 följande:

Om man inte vill gå den vägen kan pappan adoptera barnet genom att skriva sig som pappa, och du behöver inte oroa dig för underhåll eller ansvar.
    Det är inte bara att skriva sig som pappa för att adoptera ett barn. Visst kan man ljuga och skriva på faderskapet fast man inte är biologisk pappa, men då får man också räkna med att lögnen kan avslöjas och man kan förlora sitt barn om den riktiga pappan kommer fram. Vill man adoptera ett barn som någon annan är biologisk pappa till så ska den biologiska pappan först skriva på faderskapet, sen ansöker man om närståendeadoption i Tingsrätten och Familjerätten utreder om det är i barnets bästa intresse att bli adopterad. Först därefter övergår faderskapet från den biologiska pappan till adoptivpappan. 
  • Anonym (man)
    Anonym (Silla) skrev 2022-12-01 19:46:24 följande:

Var läser du att det finns en annan man med i bilden? I TS står det bara att hans sambos bästis vill ha barn. Hur vet du att hon inte är ensamstående?

Jag väljer att utgå från det som står i TS, och svarade därefter. 
Svar på tråden Min sambos bästis vill ha barn, överväger insemination. Kan jag donera min sperma och befrukta henne genom samlag?