Anonym (Järven) skrev 2022-12-01 12:53:10 följande:
Min sambo har försökt få mig att ligga med hennes bästis i ett par år, för allas njutnings skull, så det är inga konstigheter så sett. Men jag har tidigare bara velat vara monogam. Själv avskyr hon barn och vill inte ha egna, hon har dessutom steriliserat sig så det finns inte på kartan med egna barn. Som du säkert förstår så är det här mer liberala människor som gillar att dela med sig och leva lite alternativt, så den där traditionella osämjan ser jag ingen risk till. Rent biologiskt har jag inga problem att bli pappa, det är mer att jag inte vill hamna i en "papparoll" fullt med åtaganden. Det passar inte in i mitt liv som det är just nu. Jag känner inte att jag har varken energi eller viljan att fostra ett barn på det sätt som jag tycker att de ska göras. Eller för den delen har den ekonomi som jag tycker att man bör ha när man skaffar barn.
Eftersom barn har rätt att veta sitt ursprung så kommer du inte undan så att säga.
Det kommer att startas en utredning om vem som är pappan, som kan pågår länge.
Om hon vill ha underhåll så kommer det att krävas en massa samtal om vem pappan är, även om hon säger att det är ett krogragg. Är hon beredd att lägga en massa tid på det under barnets första år?
Det var iaf så länge som min jobbarkompis fick kämpa för att få dem att förstå att hon faktiskt inte visste mer om pappan än förnamnet då det var ett fylleligg på en Finlandsfärja.
Hon kallades gång på gång till samtal, som mer var som förhör då de frågade om hennes sexliv, vilka hade hon sex med före och efter osv.
Du å din sida kan aldrig vara säker på att hon aldrig nämner ditt namn eller begär underhåll.