• Anonym (Jag)

Högstadiet på distans?

Finns det någon skola som godkänner det? Har googlat, men får bara upp skolverket etc.

• Svar på tråden Högstadiet på distans?
  • LFF
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-01 09:53:47 följande:
    Högstadiet på distans?

Finns det någon skola som godkänner det? Har googlat, men får bara upp skolverket etc.

Rent generellt så är väl svaret nej men det beror väl på anledning också. Är det en hemmasittare så är det ju bättre att barnet går i skolan på distans än inte alls men då ska ändå målet vara att barnet ska tillbaks till skolan i slutänden. Är det för att ni ska åka utomlands under en längre period så finns ju Svenska Skolan på olika platser. Då kostar det visserligen en rätt bra slant med pengar för barnet att gå där. 
  • Anonym (Jag)
    LFF skrev 2022-12-01 10:01:45 följande:
    Rent generellt så är väl svaret nej men det beror väl på anledning också. Är det en hemmasittare så är det ju bättre att barnet går i skolan på distans än inte alls men då ska ändå målet vara att barnet ska tillbaks till skolan i slutänden. Är det för att ni ska åka utomlands under en längre period så finns ju Svenska Skolan på olika platser. Då kostar det visserligen en rätt bra slant med pengar för barnet att gå där. 
    Inget av det. Barnet mår inte bra i skolan och vill plugga hemifrån. Vi funderar på att flytta utomlands för att kunna hemskola, men det är ju inget man gör i en handvändning.
  • LFF
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-01 10:10:14 följande:
    Inget av det. Barnet mår inte bra i skolan och vill plugga hemifrån. Vi funderar på att flytta utomlands för att kunna hemskola, men det är ju inget man gör i en handvändning.
    Då får ni ju ta det med skolan eller skolans huvudman så får de lösa det hela så att barnet får tillgång till sin skolgång. Som sagt, det går ju att lösa så att hemmasittare kan få digital undervisning men det är ju inget som skyltas med. 
  • Anonym (E)
    Varför mår barnet inte bra? Mobbning? Diagnos? Vad gör skolan för att hjälpa till? Vad gör ni för att få barnet till skolan?

I princip får man inte hemskolas, det ska mycket till innan man kommer till den punkten, läsåret kommer att vara över innan ni skulle få igenom det. Det är EN termin kvar, peppa ert barn till att bita ihop sista tiden istället.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (E) skrev 2022-12-01 10:20:50 följande:
    Varför mår barnet inte bra? Mobbning? Diagnos? Vad gör skolan för att hjälpa till? Vad gör ni för att få barnet till skolan?

I princip får man inte hemskolas, det ska mycket till innan man kommer till den punkten, läsåret kommer att vara över innan ni skulle få igenom det. Det är EN termin kvar, peppa ert barn till att bita ihop sista tiden istället.
    Diagnos som tex gör att hon inte orkar med det påtvingade sociala. Skolan är omöjlig, de lovar det ena efter det andra utan att något händer. Diverse anpassningar som plötsligt "inte är genomförbara längre" etc. Det är mycket och vi kommer ingenstans.

Det här är inget nytt, hon har alltid känt så, så det är inte bara "en termin kvar". Det är åtminstone fem terminer kvar innan gymnasiet. Hon går till skolan, hon är inte hemmasittare, men hon mår väldigt dåligt av det.
  • Anonym (E)
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-01 10:40:50 följande:
    Diagnos som tex gör att hon inte orkar med det påtvingade sociala. Skolan är omöjlig, de lovar det ena efter det andra utan att något händer. Diverse anpassningar som plötsligt "inte är genomförbara längre" etc. Det är mycket och vi kommer ingenstans.

Det här är inget nytt, hon har alltid känt så, så det är inte bara "en termin kvar". Det är åtminstone fem terminer kvar innan gymnasiet. Hon går till skolan, hon är inte hemmasittare, men hon mår väldigt dåligt av det.
    Prata med kommunen om de här uteblivna anpassningarna, och sedan Skolinspektionen om inget händer. Du kan redan nu hota rektorn med SI. Det låter ju inte som ett olösligt problem liksom... Har hon dessutom diagnos har hon ännu större rättigheter till anpassningar.

Jag måste ha inbillat mig på egen hand att hon gick i åk 9 nu, men det är alltså HT åk 7 nu som det gäller. Då måste detta åtgärdas direkt så hon inte blir hemmasittare. Ju längre tid man är hemma desto värre blir det.

Vad har skolan föreslagit för åtgärder? T ex jobba i mindre grupp, samarbete med speciallärare...?
  • LFF

Då är det ju bara
    1) prata med huvudmannen för skolan om de uteblivna anpassningarna
    2) prata med Skolinspektionen
    3) prata med media 

Det är ju tyvärr bara att vara en "böld i arslet" på dem tyvärr. Eftersom hon dessutom har en fastställd diagnos så har hon ju än mer rätt att få skolgången anpassad. 
  • Anonym (qqq)

Då är det ju ändå känt av skolan. Klart de inte kan bara förändra insatser utan en plan B.

Jag arbetar som specialpedagog i gymnasiet. Jag tycker ni ska skriftligt meddela rektorn att nu börjar ni tröttna och ni kommer göra en anmälan till Skolinspektionen om ni inte ser en bättring genast. Sånt brukar ta skruv. Skriv också att ni vill att ert meddelande diarieförs. Det kan inte inte vägra att göra och då kan det spåras om sedan Skolinspektionen tar emot en anmälan från er.

Jag har full respekt för att det är rätt svårt för många skolor att veta vad de ska göra, men de ska åtminstone försöka göra sitt bästa och inte ge upp. Det får de helt enkelt inte göra. 

Jag antar du syftar på autism när du skriver att det handlar mycket om det sociala - har du undersökt hur det ser ut i er kommun med anpassade sådan grupper? Bara ett tips i all välmening. Stämmer det inte in på er situation så bortse från det. 

Är du med i facebookgrupper där föräldrar stöttar varandra i sådana här frågor? Det finns flera som kan vara bra att läsa i, och be om råd i. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Det finns ju de som flyttar till Åland för att kunna hemskola, de talar ju svenska och det är inte så långt bort. Men man skall ju klara försörjningen också.
Svar på tråden Högstadiet på distans?